Nieuw, onvoorspelbaar terrein
De eerste 29 edities van de Dakar Rally, van 1979 tot en met 2007, vonden allemaal plaats op het Europese en Afrikaanse vasteland. De 30e editie werd vanwege terroristische dreigingen in Mauritanië afgelast, waarna de befaamde rally zich van 2009 tot en met 2019 verplaatste naar Zuid-Amerika. In 2020 doet zich een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de Dakar Rally aan, nu het voor het eerst in haar geschiedenis neerstrijkt in Azië, in het Midden-Oosten. Om precies te zijn in Saoedi-Arabië, dat door haar zanderige landschap weer terug doet denken aan de originele Dakar Rally die inmiddels al weer ruim een decennium geleden voor het laatst in Afrika plaatsvond.
Behalve grote namen ook veel amateurs
Het mooie van de Dakar Rally is dat vrijwel iedereen zich kan inschrijven voor het evenement. Behalve professionals zoals Fernando Alonso, Bernhard ten Brinke en de gebroeders Coronel, doen er ook talloze amateur-coureurs mee aan de rally in Saoedi-Arabië, die vijf verschillende categorieën kent: motoren, auto’s, quads, trucks en buggy’s. Om mee te doen hoef je slechts 18 jaar oud te zijn en in het bezit te zijn van een internationale licentie van de FIA (autosport) of de FIM (motorsport). Alleen de motor- en buggy-coureurs moeten aan bepaalde criteria voldoen willen ze in aanmerking komen voor een startbewijs voor de Dakar Rally. Tekst gaat verder onder de foto
Ultieme uitputtingsslag
De Dakar Rally vergt van de deelnemers maanden aan intensieve voorbereiding, maar als de rally eenmaal is begonnen, wordt het alsnog een ware uitputtingsslag. Snelheid is één, maar tijdens het evenement is mentale weerbaarheid wellicht nog veel belangrijker. Twee weken lang moet er worden geracet over de meest onvoorspelbare en lastigste soorten terrein ter wereld. Behalve de grote fysieke uitdagingen die de rally met zich meebrengt, staat het evenement voor de deelnemers eveneens in het teken van grote mentale, maar ook technische uitdagingen. Iets wat Dakar uniek maakt in haar soort, wat vaak tot gevolg heeft dat bijna de helft van het deelnemersveld de finish niet eens haalt.
Camaraderie wint het van rivaliteit
Stel je toch eens voor dat Max Verstappen zijn gestrande concullega Lance Stroll met een sleepkabel uit de grindbak trekt tijdens een Formule 1-Grand Prix. Tijdens de Dakar Rally zijn soortgelijke praktijken schering en inslag. Het is simpelweg normaal om een andere deelnemer die in nood verkeerd, gestrand of gecrasht is, te helpen als dat kan. Wees dan ook niet verrast als je beelden ziet van een van de honderden deelnemers die een van zijn concurrenten uit de brand helpt, uit het zand trekt of een over de kop geslagen voertuig weer recht trekt. Gedurende de Dakar Rally is dat de normaalste zaak van de wereld. Tekst gaat verder onder de foto
Navigeren in 2020 moeilijker dan ooit
Het navigeren zal deze editie voor iedereen een geheel nieuwe ervaring worden, omdat de Dakar Rally voor het eerst in Saoedi-Arabië neerstrijkt. Deelnemers moeten hun weg vinden over verraderlijk terrein, langs, om en over de talloze obstakels die ze op hun weg zullen vinden. Dit moet uiteraard zo snel en foutloos, maar ook zo veilig mogelijk gebeuren. Dit jaar is er echter nog een nieuwe twist toegevoegd aan het navigeren. Het roadbook, waarin alle informatie staat die de deelnemers helpen met het navigeren, wordt in 2020 slechts de avond, of in sommige gevallen zelfs pas een kwartier voorafgaand aan het begin van een proef aan de coureurs en hun navigators overhandigd. Op die manier wordt de moeilijkheidsgraad van het navigeren nog verder verhoogd en blijft de precieze route zo lang mogelijk geheim.
Meest gelezen