Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Voormalig Red Bull-topman met boude McLaren-claim: "Dan moeite om uit Q1 te komen"

Hoe zou McLaren presteren als de huidige reglementen nog een paar jaar doorgaan? Dan Fallows, die jarenlang voor Red Bull werkte, doet daar nu een opvallende uitspraak over.

Verstappen Piastri Miami
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Dan Fallows werkte van 2006 tot en met 2022 bij Red Bull Racing en vervulde daar een belangrijke rol. Hij was sinds 2014 Chief Engineer for Aerodynamics bij de Oostenrijkse renstal en won meerdere titels met het team. Fallows vertrok drie jaar geleden echter naar Aston Martin om daar de rol van technisch directeur te vervullen, maar inmiddels is hij ook niet meer in die functie actief.

De Brit laat nu weer van zich horen in een column voor Raceteq, waarin hij ingaat op de spagaat waarin de teams nu verkeren. "De ontwikkeling voor 2025 vertraagt nu teams zich concentreren op de enorme taak om volledig nieuwe auto's te ontwikkelen voor 2026. Het wordt steeds moeilijker voor de teams om meer downforce uit de belangrijkste onderdelen van de auto te halen. En we hebben bijvoorbeeld al meer dan een jaar geen echte innovatie meer gezien op het gebied van de vloer van de auto's", zo schrijft Fallows.

"Toch zijn er veel andere manieren om performance toe te voegen. Het managen van de bandentemperatuur tijdens de race is van cruciaal belang om coureurs in staat te stellen om op hoge snelheid te racen, in plaats van rustig te rijden om de levensduur van de banden te verlengen. Een thermisch beheer voorkomt dat banden glijden, met name op de achteras bij het ingaan van bochten. Dat is een veelvoorkomend probleem bij auto's die op het randje van de grip zitten."

Fallows vervolgt met een boude uitspraak over het nu zo dominante McLaren: "Als we de komende twee jaar zouden doorgaan met de huidige regelgeving in de F1 en de ontwikkeling van McLaren zou stagneren ten opzichte van de rest van het deelnemersveld, dan zou het team tegen het einde van 2026 moeite hebben om uit Q1 te komen. Het tempo van de vooruitgang is buitengewoon, zoals blijkt uit het lot van teams die dat tempo niet hebben kunnen bijhouden."

"Ironisch genoeg heeft de focus van de teams op de regelgeving voor 2026 er deels toe bijgedragen dat de races in 2025 spannender en gelijkmatiger zijn geworden", zo sluit Fallows af.

Ook interessant:

Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!

Praat mee!

x
Hilarisch Verstappen jaagt vriendin stuipen op het lijf in golfkarretje