Het snelheidsvoordeel van Ferrari is steeds duidelijk zichtbaar geweest op het Circuit van Spa-Francorchamps. De Italiaanse bolides waren consequent het snelst in de razendsnelle eerste en derde sector van het circuit. Alleen in de bochtige tweede sector konden Mercedes en Red Bull wat tijd terugwinnen - doch niet voldoende om Charles Leclerc en Sebastian Vettel in de kwalificatie van de eerste startrij te houden. Max Verstappen werd daarin bovendien tegengewerkt door een Honda-krachtbron die geen maximaal vermogen kon leveren. Hoewel dat verschil vooral in de kwalificatie erg zichtbaar was, speelt het verschil in motorprestaties op zondag een veel minder grote rol. "Normaliter moet dat in de race geen probleem zijn", zegt Verstappen tegen onder meer RacingNews365 . "We moeten sowieso afwachten wat de weersomstandigheden doen met de verhoudingen tussen de teams."
Weer en afstelling
Volgens de voorspellingen zal de race worden verreden onder tien graden koelere omstandigheden dan de pakweg 26 graden die op vrijdag en zaterdag nog werden aangetikt. Dat heeft vooral betrekking op de bandenstrategie: de in de trainingen al weinig gebruikte harde band is bij relatieve kou extra onaantrekkelijk, omdat de medium- en soft-banden bij lagere temperaturen toch langer meegaan. Bandenleverancier Pirelli verwacht dan ook vooral éénstoppers, aldus sportieve chef Mario Isola: "De soft is een seconde per rondje sneller dan medium, terwijl de harde band anderhalve seconde per ronde toegeeft op de medium-band." Niet voor niets heeft geen enkele coureur die doorging naar Q3 gekozen voor mediums in Q2, om de race mee te beginnen. Isola: "Het belangrijkst is een goede afstelling voor het in stand houden van met name de soft-band. Die compound slijt namelijk best snel door de eigenschappen van dit circuit, met het ruwe asfalt en het feit dat er niet zoveel rubber op de baan ligt. De lay-out speelt ook een belangrijke rol: het voltooien van lange snelle bochten, maar ook remmen en een beroep doen op tractie voor de langzame bochten leggen veel druk op het rubber. Daarom wil je middels de auto-afstelling de achterste banden ontzien." Een manier om dat te doen is het gebruik van meer vleugelelementen dan je zou verwachten op een snel circuit als dat van Spa-Francorchamps. Op de rechte stukken is zo min mogelijk luchtweerstand gunstig, maar door ervoor te kiezen om extra neerwaartse druk op te wekken, kunnen de banden het langer en beter uithouden. Belangrijke kanttekening daarbij is dat de parc fermé-regels voorschrijven dat het grootste deel van de autoafstelling niet mag worden veranderd tussen de kwalificatie en de race.
Verstappen en Leclerc
Voorafgaand aan de race geeft Verstappen aan dat hij zich daar echter niet zo mee bezig heeft gehouden, ondanks de wetenschap dat de kwalificatie een grote uitdaging zou worden gelet op het verschil in vermogen met zijn concurrenten. "Je probeert altijd een goede balans te vinden, dat zag er voor ons redelijk goed uit. Nee, ik heb me daarbij niet vooral op de race gericht. Ik denk dat je je altijd ook op de kwalificatie moet richten. Dan weet je ook wel wat je nog kunt doen voor de race", meent de Nederlander. Gelet op het tempo in de long runs tijdens de vrije trainingen lijkt Mercedes over de beste race pace te beschikken, wat erop kan wijzen dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas bij voorbaat minder waarde hebben gehecht aan hun tempo op zaterdagmiddag. Ook Red Bull kwam redelijk mee in de racesimulaties, net als - vrij verrassend genoeg - Racing Point. Toch is het Ferrari dat de eerste startrij bezet voor het begin van de race. Polesitter Leclerc jaagt daarin op zijn allereerste Grand Prix-zege en let daarbij extra op z'n teamgenoot. De Monegask gaf onlangs namelijk nog aan meer moeite met het managen van banden te hebben dan Vettel. Leclerc: "Na de race in Hongarije heb ik nog veel data geanalyseerd, mijn problemen leken erger dan ze echt waren. Ik heb daar echter nog wel wat werk te doen, dus ik ben benieuwd of dat in deze race lukt. Ik heb de afstelling nog her en der veranderd na de trainingen - details maken altijd het verschil op dit niveau. We gaan het meemaken in de race."
Meest gelezen