Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andretti Formula Racing

Waarom F1 na groots nieuws geen nee meer kan zeggen tegen elfde F1-team

Nu General Motors heeft aangekondigd dat het zich heeft aangemeld als officiële F1-motorleverancier, per 2028, lijkt de kans van Andretti op toetreding tot de F1 nog nooit zo groot geweest.

Verstappen Norris Brazil start sprintrace
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het nieuws dat General Motors zich bij de FIA heeft aangemeld om vanaf 2028 de zevende F1-motorleverancier te worden, is een belangrijke en verrassende ontwikkeling. Het Amerikaanse merk was al een samenwerking aangegaan met Andretti Global om het elfde team op de grid te kunnen worden - mogelijk vanaf 2025. De poging van Andretti Cadillac Racing stuitte echter op hevig verzet van de gevestigde teams.

Waarom is dit nieuws, dat GM motoren gaat produceren, zo enorm? We nemen de zaak onder de loep.

Andretti's strijd

Michael Andretti probeert al een aantal jaar om zijn teamnaam op de Formule 1-grid te krijgen. In 2021 was er eerst een mislukte poging om Sauber over te nemen, die op het laatste moment afketste. Het team uit Hinwil kondigde uiteindelijk een deal met Audi aan: vanaf 2026 wordt het team het Audi-fabrieksteam.

Vorig jaar besloot Andretti het dan maar alleen te gaan doen en kondigde aan zich bij de F1 aan te willen sluiten als elfde team. F1 en de bestaande teams stonden niet te trappelen, maar FIA-president Mohammed Ben Sulayem zorgde voor opschudding door eerder dit jaar een zogeheten Expression of Interest-proces in gang te zetten, waarbij vijf teams zich aanmeldden voor mogelijke toetreding tot de grid.

Andretti's poging was altijd het meest uitgesproken, maar nog steeds was F1 niet onder de indruk. Het grootste probleem was de waarde en wat een nieuw team daar aan toe zou kunnen voegen, aangezien het deel van het prijzengeld dat elk team krijgt onder het Concorde Agreement af zou nemen als er een elfde partij aan tafel zou zitten.

Afzwakking van de waarde

Met dit probleem in het achterhoofd ging Andretti een partnerschap aan met General Motors, om zo de Andretti Cadillac Racing-deelname op te zetten. Hoewel het in eerste instantie een meesterzet leek - waarom zou het ook niet, aangezien een van 's werelds grootste en machtigste automerken er nu bij betrokken was - werd men er al snel op gewezen dat er geen grote materiële waarde werd toegevoegd.

Ja, GM en specifiek Cadillac hebben een een enorme aantrekkingskracht, vooral voor de Amerikaanse markt, maar er zat geen technologische waarde verbonden aan de deal. Het leek veel meer op de huidige Alfa Romeo-Sauber deal, waarbij het Italiaanse merk in wezen het team van een badge voorziet, dan op de toekomstige Audi-Sauber deal, waarbij de Duitse reus de technische zaken in handen krijgt.

Dus hoewel die stap positief was, was het project nog steeds weinig overtuigend als er puur naar de toegevoegde waarde voor de sport werd gekeken. Veel teams, waaronder Williams, wezen erop dat GM welkom zou zijn als fabrieksteam, maar niet simpelweg samen met een nieuw, onafhankelijk team. Toch liet GM weten dat het alleen samen met Andretti toe wilde treden tot de sport. Nu is duidelijk geworden waarom.

			© General Motors
	© General Motors

De datum waarop het tij keerde

In de tussentijd had Andretti de eerste twee fasen van het toetredingsproces doorlopen, die beide werden beoordeeld door de FIA. Geen enkel ander team was hierin geslaagd, wat de kracht van het voorstel van de Amerikaan benadrukt. Maar de moeilijkste fase komt er nog aan, namelijk de commerciële besprekingen met de F1-bazen, waar de toegevoegde waarde van het nieuwe team onder een vergrootglas zal liggen.

Voorheen was er genoeg reden om te twijfelen aan de toegevoegde waarde van Andretti Cadillac racing. Het was tenslotte bijna voorbestemd om een Alpine-Renault motor te gaan gebruiken en als een onafhankelijk team door het leven te gaan. Welke waarde zou dat hebben? Het had er alle schijn van dat dat uiteindelijk de ondergang zou worden van het beoogde F1-team van Andretti. Het was in ieder geval iets wat menig F1-teambaas de laatste twaalf maanden riep.

Maar dat verandert allemaal met de aankondiging van GM dat het zich heeft aangemeld als F1-motorleverancier. Het is niet alleen een teken van toewijding, maar het geeft Andretti ook een antwoord op het grootste argument van alle huidige F1-teams. Het wordt in wezen een fabrieksteam voor een autogigant, waarbij Ferrari, Ford, Honda, Mercedes, Renault, Audi en Cadillac het tegen elkaar op zullen nemen op het wereldpodium - met dus merken van andere giganten als Volkswagen, Fiat, Ford, Daimler en Renault.

Als dat geen waarde is, zal niets ooit goed genoeg zijn, zou je zeggen. De aankondiging slaat in als een bom, op een positieve manier. Als het team toetreedt tot de F1, zal 14 november 2023 de boeken ingaan als de datum waarop het tij voor Andretti definitief is gekeerd.

Ook interessant:

Verstappen gaat all in voor GP Las Vegas

Maakt Verstappen zijn eigen geluk daar waar normaal toeval over het winst of verlies bepaalt? We gaan het zien, maar misschien kunnen de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers alvast een voorzet geven?

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil