Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
  • 1 BOT LAP 51
  • 2 HAM + 1.524
  • 3 VET + 11.739
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 BOT + 3.658
  • 3 VER + 4.696
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
  • 1 HAM LAP 78
  • 2 VET + 2.602
  • 3 BOT + 3.162
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VET + 3.658
  • 3 LEC + 4.696
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
  • 1 HAM LAP 53
  • 2 BOT + 18.056
  • 3 LEC + 18.985
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 LEC + 2.724
  • 3 BOT + 18.960
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 BOT + 24.928
  • 3 LEC + 30.117
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
  • 1 VER LAP 64
  • 2 VET + 7.333
  • 3 KVY + 8.305
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
  • 1 HAM LAP 70
  • 2 VER + 17.796
  • 3 VET + 61.433
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP België
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Waarom Formule E absoluut de moeite waard is om te volgen

Over iets meer dan een maand is het zover: het vijfde seizoen van de elektrische Formule E-klasse gaat beginnen. Grote namen als Felipe Massa en Stoffel Vandoorne maken hun debuut, met Robin Frijns staat er een Nederlander aan de start.

Autosportliefhebbers, en met name de wat oudere, hebben moeite om de elektrische klasse te omarmen. De meest gehoorde kritiek is dat de wagens geen geluid maken en ze bovendien niet erg snel zijn. Racingnews365 legt uit waarom de Formule E komend seizoen de moeite waard om te volgen is.

Allereerst is daar natuurlijk het onvermijdelijke startveld. 'B-garnituur', worden de deelnemers in de Formule E door criticasters spottend weleens genoemd. Een zeer ongenuanceerde aanname, aangezien de coureurs uit het Formule E-veld gezamenlijk meer titels in autosportklassen kunnen overleggen dan het geval is in de Formule 1. De deelnemende coureurs hebben over het algemeen een zéér behoorlijke staat van dienst.

Veel coureurs hebben om politieke redenen de boot gemist in de Formule 1 of stonden simpelweg op het verkeerde moment aan de deur te bonzen. Frijns, Vandoorne, maar ook Lucas di Grassi, Sébastien Buemi, José María López, António Félix da Costa, Edoardo Mortara, André Lotterer, Pascal Wehrlein en Gary Paffett zijn daar het voorbeeld van. Zet elk van deze in een goede F1-wagen en ze zullen ongetwijfeld races winnen.

Het niveau van de rijders is dus bijzonder hoog, elke serie zou haar vingers aflikken met een dusdanig deelnemersveld. Ga maar na: Buemi won de 24 uur van Le Mans, Mortara, Félix da Costa en Di Grassi zegevierden in de prestigieuze Formule 3-race in Macau en Paffett won het zeer competitieve DTM-kampioenschap tweemaal. Lotterer (drievoudig 24 uur van Le Mans-winnaar en voormalig Super Formula-kampioen) staat bekend als een van de beste allround coureurs ter wereld.

Wedstrijden in de Formule E zijn zeer onderhoudend. De races worden afgewerkt op stratencircuits, waardoor elk foutje direct ongenadig hard wordt afgestraft. De wagens zitten qua prestatieniveau veel dichter op elkaar dan het geval in de Formule 1 is en het afstellende vermogen van een coureur kan het verschil maken. Bovendien is het nooit een anderhalf uur durende optocht: ePrix's duren maximaal een uur.

De verfoeide wagenwissel is per seizoen 2018-'19 afgeschaft. Veel liefhebbers vonden het maar een apart gezicht, dat de rijders halverwege de ePrix de pits op moesten zoeken om in een compleet nieuwe bolide te stappen. Het had te maken met de batterij die in de wagens lag: deze kon maximaal een halve race mee. Dat euvel is voorafgaand aan het nieuwe seizoen verholpen.

Met de Gen2-wagen debuteert er een nieuwe, futuristisch ogende bolide. Het ding is bovendien erg snel. Op puur vermogen legt de elektrische wagen het logischerwijs af ten opzichte van een F1-bolide, maar dat komt doordat de technologische ontwikkeling nog niet zo ver is dat de elektrische bolides kunnen concurreren met de bekende aandrijvingen.

Bovendien is het gezien de circuits onnodig om 350 kilometer per uur te hoeven rijden. De stratencircuits vereisen met name een sterk optrekkend vermogen, en dat is iets wat de Formule E-wagens dankzij hun elektrische aandrijflijnen absoluut hebben. Ook hier speelt de coureur een zeer belangrijke rol: het verkeerd inschatten van een bocht wordt afgestraft doordat het koppel zo hoog is. Tegenstanders kunnen direct toeslaan.

De Formule E doet al jaren wat de Formule 1 zo dolgraag wil: evenementen houden in stadscentra. Waar de koningsklasse tot dusver niet verder komt dan races in Baku, Monaco en Singapore, en twee semi-stratencircuits in Melbourne en Montréal, worden vrijwel alle Formule E-races midden in een stad afgewerkt. Hong Kong, Parijs en Rome zijn de kroonjuwelen.

Een Formule E-weekend is goed te volgen: alle actie vindt plaats op één dag. De eerste training wordt 's ochtends afgewerkt, kort voor de lunch volgt training twee. Na de eetpauze wordt er gekwalificeerd, waarop aan het einde van de middag wordt afgesloten met de ePrix. Zo hoeft de stad maar één dag platgelegd te worden en missen de toeschouwers niets van de actie.

Nee, de Formule E-wagens maken amper geluid. Echter: wie voor de televisie Formule 1 kijkt, hoort ook amper wat van de motoren. Het racespektakel maakt het gemis aan geluid voor de échte liefhebber meer dan goed.

Special De gave privéauto’s van de F1-coureurs