Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom het zo lastig wordt om een nieuwe Formule 1-kalender op te stellen

Er is momenteel veel onzekerheid over de invulling van het Formule 1-seizoen. Volgens de laatste geruchten wordt het seizoen in juli weer opgestart, maar niet voor elke Grand Prix-organisator is het vanzelfsprekend dat ze hun raceweekend weer terug op de kalender zullen zien verschijnen.

Als we verschillende bronnen mogen geloven, dan is de kans aanzienlijk dat er begin juli weer wordt geracet in de Formule 1. Het decor zou in dat geval de Red Bull Ring zijn, in Oostenrijk, waar misschien zelfs twee Grands Prix kunnen worden afgewerkt, om zo toch nog enigszins een kalender met een mooi aantal races op te kunnen tuigen. Ook in Silverstone, dat nagenoeg om de hoek van zeven van de tien Formule 1-teams is gelegen, kan er relatief makkelijk één of ook daar misschien zelfs twee Grand(s) Prix worden opgezet. Monaco en Australië zagen al dusdanig veel obstakels dat ze definitief een streep zetten door hun respectievelijke Grands Prix voor 2020. De andere zeven raceweekenden die vooralsnog niet doorgaan, hopen dus op een nieuwe plek op de kalender, maar daar zitten flink wat haken en ogen aan. De lokale logistiek Een circuit is niet van de ene op de andere dag gereed voor een Formule 1-raceweekend. Leveranciers moeten genoeg tijd hebben om al hun zaken op orde te krijgen en met de opbouw van bijvoorbeeld tijdelijke tribunes, zoals in Zandvoort, moet ver voorafgaand aan het weekend worden begonnen. De F1-circuitdirecteur uit Azerbeidzjan geeft tegenover Forbes een inzicht in het proces: "Wij hebben nog geen enkele zekerheid of ons evenement plaats kan vinden. We hebben zeker twee tot drie maanden nodig om alles tot in de puntjes voor te kunnen bereiden", aldus Arif Rahimov, directeur van het Baku City Circuit. De (wereld)economie Vanwege het coronavirus is de economie in een diepe recessie terecht gekomen. Veel circuits gedijen op de inkomsten uit de ticketverkoop, en die kan dit jaar logischerwijs wel eens een flinke tik te verwerken krijgen. De eerste races zullen naar alle verwachting zonder publiek worden verreden en zodra de mogelijkheid om toeschouwers toe te laten er weer is, dan is het nog maar de vraag of dat publiek ook op zal komen dagen. "Aan de ene kant kan de entertainmentsector een flinke boost krijgen nadat iedereen maandenlang in zelfisolatie heeft gezeten. Zeker met minder races op de kalender bestaat de kans dat hetzelfde aantal toeschouwers wordt uitgesmeerd over een aanzienlijk aantal minder circuits", zo legt Rahimov uit. "Aan de andere kant kan er ook een grote naschok komen van het virus, zelfs als het al verslagen is, gedurende welke mensen evenementen zoals een Formule 1-race mijden, of misschien zal het zo zijn dat de gemiddelde consument door de economische gevolgen geen geld meer heeft om een Grand Prix te bezoeken." En wat als die ticketverkopen dan tegenvallen? Moeten de Formule 1-bazen dan geld bij leggen? Veel is op dit nog onduidelijk over de financiële gevolgen voor de circuits. Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het weer Iets wat ook een rol speelt, is het weer in sommige oorden. De Grand Prix van Canada is bijvoorbeeld een race waar door menigeen elk jaar vol enthousiasme naar wordt uitgekeken, maar in Montréal wordt het al snel veel te koud om een Formule 1-race te houden. Ook in Azerbeidzjan is dit het geval. "De Grand Prix in Bakoe moet voor midden oktober worden verreden, anders gaat het weer een te grote rol spelen. Voor half augustus moeten wij dus weten waar we aan toe zijn. We hebben dan ook met de Formule 1 afgesproken dat er alleen een GP in Azerbeidzjan komt als we zeker weten dat het coronavirus geen invloed meer kan spelen", verklaart Rahimov. De wereldwijde logistiek Mocht er een nieuwe kalender komen, dan moeten de Grands Prix elkaar natuurlijk wel enigszins logisch opvolgen. Het is onmenselijk om de Formule 1-teams twee weken na een Grand Prix in Japan naar Brazilië te sturen, om ze vervolgens bijvoorbeeld weer naar Bahrein af te laten reizen. Er moet een vloeiende kalender worden opgesteld, waarbij elk land weer zijn eigen uitdagingen met zich meebrengt. Een helse klus. Oh ja, die pandemie Ook een heikel puntje. Het virus kan dan mogelijk over enkele maanden in Europa zo goed als verdwenen zijn, of in ieder geval onder controle. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat in de rest van de wereld ook het geval is. En de Formule 1 is nou eenmaal een wereldwijde sport. Het enige positieve puntje is dat alle Formule 1-teams hun bases in dezelfde regio hebben staan (het Amerikaanse Haas heeft ook in Groot-Brittannië een fabriek staan), maar alsnog is er veel onzekerheid over het virus. Italië en Groot-Brittannië zijn nou niet bepaald de landen die het minst zijn geraakt door het coronavirus... En wat als er net als in Australië plots het coronavirus wordt aangetroffen bij een van de personeelsleden van de Formule 1-teams? Hoe reageren de overheden op reizende teams die twee weken geleden nog in een ander land waren aan de andere kant van de wereld. Heel veel vragen, nog erg weinig zekerheiden. Dat het nog een enorme puzzel gaat worden om een fatsoenlijke racekalender in elkaar te knutselen, lijkt duidelijk. Of en hoeveel races er met publiek kunnen worden gehouden, is nog meer zeer de vraag, en het is bij lange na niet het enige vraagstuk dat er is.

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training