Wanneer de Formule 1 over een kleine drie weken in Austin arriveert zal het belangrijkste woord van de afgelopen weken opnieuw vallen: updates. De meeste teams gebruiken het weekend in Austin om het laatste, grote updatepakket van het jaar aan te kondigen, zo ook Red Bull. Het team van Max Verstappen zet alles op alles om de RB20 terug in het gareel te krijgen en de titelstrijd een nieuwe twist te geven.
Red Bull moet wel, want de laatste paar races heeft voornamelijk McLaren duidelijk gemaakt dat het significant sneller is. In het constructeurskampioenschap heeft McLaren Red Bull al te pakken en ook Ferrari sluipt richting de regerend wereldkampioen. Bij de coureurs is de situatie minder nijpend, maar Verstappen zelf is er nog altijd niet zeker van dat hij zijn vierde titel kan winnen.
Dus zet Red Bull alles op alles met een laatste grote update in Austin. Al weken roept men dat dit dé update moet worden die de problemen verhelpt en de titelstrijd in het voordeel van Red Bull moet beslissen. Maar eigenlijk neemt Red Bull een enorme gok, om meerdere redenen.
Aparte weekenden
Laten we beginnen met een open deur in te trappen: een update betekent niet altijd vooruitgang. Vraag dat maar aan Ferrari. De Scuderia zat in een uitstekende flow aan het begin van het Europese gedeelte van het seizoen, kwam met een grote update en donderde toen snoeihard van de roze wolk af. De update werkte voor geen meter en Ferrari moest eerst een paar stappen terug doen om weer competitief te worden.
En ook bij Red Bull hebben ze dit jaar gemerkt dat een update niet altijd hoeft te werken. De nieuwe vloer in Silverstone was bedoeld om problemen op te lossen, maar creëerde er juist meer. Sowieso heeft een update over het algemeen tijd nodig om 'in te werken' en daar komt meteen een volgende horde om de hoek kijken.
Want het GP-weekend in Austin is geen 'normaal' weekend, maar een sprintweekend. Dat betekent dus, één vrije training en daarna meteen kwalificeren. En kwalificeren betekent: parc fermé. Als die nu al befaamde update niet het gewenste effect blijkt te hebben, loop je het hele weekend achter de feiten aan. Ja, je mag na de sprintrace weer aanpassingen doorvoeren, maar ook dit heeft vaker problemen opgeleverd dan opgelost.
Met nog zes raceweekenden te gaan, zou je zeggen, genoeg tijd om die update wel te laten werken, maar ook daar zitten haken en ogen aan. Want na Austin gaat de Formule 1 meteen door richting eerst Mexico en daarna Brazilië. Drie races op een rij is nooit ideaal en de circuits in Mexico en Brazilië zijn ook nog eens specialer dan andere. Mexico ligt op enorme hoogte, waardoor de aerodynamische balans totaal anders is en Brazilië is wederom een sprintweekend.
Veel tijd om de updates te testen is er dus niet. Eén verkeerde afslag in Austin en de kans is serieus groot dat je drie raceweekenden achter de feiten aanloopt. En dat is dan weer funest voor de titelstrijd. Red Bull heeft dan wel het geluk dat er een 'herfststop' voor de wedstrijd in Austin zit. Drie weken lang heeft het team de tijd om alles perfect voor te bereiden, al kan het hiervoor niet alles gebruiken wat het heeft. Als regerend wereldkampioen zit Red Bull krap in de windtunnel- en ontwikkelingstijd.
Benieuwd wat Red Bull dit jaar al heeft gedaan en wat er nog in de pijplijn zit? Technisch expert van RacingNews365, Paolo Filisetti, legt het je in onderstaande artikelen uit. De tekst gaat hierna verder.
Anderen bekeken ook:
Lange termijn
Voor dit jaar zijn er dus nog een hoop vraagtekens rondom de aanstaande update van Red Bull, maar ook voor komend jaren is de 'Austin-update' van belang. Omdat de teams pas vanaf 1 januari 2025 mogen beginnen aan de vernieuwde 2026-auto, is de kans héél groot dat veel F1-teams 2025 laten varen. Dit om bij de start van de nieuwe reglementen optimaal aan de aftrap te verschijnen.
Je moet dan ook niet raar opkijken als teams in 2025 amper updates mee gaan nemen om zo geld en ontwikkelingstijd uit te sparen voor 2026. Dit resulteert in een verwachting dat er in 2025 vrij weinig verschil zal zijn in de krachtsverhoudingen ten opzichte van nu. Mocht Red Bull dus de plank misslaan in Austin, loop je niet alleen dit jaar, maar ook komend jaar achter de feiten aan. Dat mes snijdt natuurlijk wel aan twee kanten. Werkt de update en wordt Red Bull weer competitief, dan bestaat er ook voor 2025 weer hoop.
Sowieso staan de teams voor een moeilijke keuze. Want ga je in 2025 inzetten op ontwikkeling, met het risico dat je in 2026 achter het net vist, of zet je vol in op 2026, met het risico dat je totaal geen rol van betekenis speelt in het kampioenschap van 2025. Het is een dun koord waar men op balanceert, zeker bij Red Bull. Want het risico wat men neemt, door in Austin nog één keer een grote update te introduceren, kan heel goed uit pakken, maar ook héél, héél slecht.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!