Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Formule 1 2020

Waarom veel Formule 1-teams op omvallen staan

Een Formule 1-seizoen met weinig races zorgt direct voor grote financiële problemen bij de Formule 1-teams. Deze zullen tientallen miljoenen aan inkomsten mislopen, met mogelijk faillisementen tot gevolg.

Achter de glitter en glamour van de Formule 1 gaat ook een donkere kant schuil. Daar waar alles op de voorgrond er bijzonder gelikt en hi-tech uitziet, is het achter de schermen bij veel teams schrapen om te overleven. 'Autosport maakt je arm, niet rijk', is een gezegde dat menig teambaas met regelmaat laat vallen. Voor het grote publiek is het lastig voor te stellen dat teams met gigantische budgetten zo'n moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen.

Waarom hebben de teams het zo zwaar in de Formule 1, zelfs zonder een coronacrisis, en waarom stappen er zo weinig nieuwe teams in? RacingNews365 legt uit.

De budgetten

Om een Formule 1-team van de grond te krijgen heb je jaarlijks minimaal $ 125 tot $ 150 miljoen nodig. In deze range zien we teams als Williams, AlphaTauri en Alfa Romeo. De topteams gaan dik over de $ 400 miljoen per jaar heen en daartussen zitten teams als Renault en McLaren voor ongeveer $ 250 miljoen per seizoen.

Het zijn budgetten die nauwelijks op te hoesten zijn voor potentieel geïnteresseerde teams, mede door de totstandkoming van de inkomsten van de teams. Vanuit TV-gelden wordt $ 350 miljoen per jaar verdeeld over de 10 beste teams. Daar er in 2020 slechts 10 teams zijn, ontvangen alle teams $ 35 miljoen per jaar. Het verschil wordt echter gemaakt door twee andere belangrijke inkomstenbronnen: een bonus op basis van de klassering bij het WK voor de constructeurs en bonussen voor de grote teams.

De prestatiebonussen worden wederom verdeeld uit een pot van $ 350 miljoen. De winnaar van het constructeurskampioenschap, Mercedes in dit geval, ontving in 2019 een extra bonus hiervoor van $ 66 miljoen. Nummer laatst, Williams, moest het doen met slechts $ 15 miljoen. Als derde inkomstenbron krijgt een aantal teams een extra miljoenenbonus voor hun 'rol in de Formule 1'. Ferrari ontving in 2019 doodleuk $ 73 miljoen, omdat het nu eenmaal Ferrari is - een 'ouderdomsbonus' voor het oudste F1-team dat een belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de F1.

Daarnaast ontvangen de grote vier teams:, te weten Red Bull, Ferrari, McLaren en Mercedes ongeveer $ 30 miljoen en krijgt Williams $ 10 miljoen aan bonus voor hun rol in de Formule 1.

Verdeling Formule 1-prijzengeld voor 2019 (in miljoenen)

Team Kolom I Kolom II Bonussen Totaal
1. Mercedes 35 66 76 177 (2)
2. Ferrari 35 56 114 205 (1)
3. Red Bull 35 46 71 152 (3)
4. Renault 35 38 73 (5)
5. Haas 35 35 70 (6)
6. McLaren 35 32 33 100 (4)
7. Racing Point 35 24 59 (8)
8. Alfa Romeo 35 21 56 (9)
9. Toro Rosso 35 17 52 (10)
10. Williams 35 15 10 60 (7)

Teams afhankelijk van FOM

Kijkend naar de budgetten en de bonussen vanuit de F1 dan wordt direct duidelijk hoe teams zeer afhankelijk zijn van deze bonussen. Een team als Williams moet het anno 2020 doen met maximaal $ 100 tot $ 125 miljoen per jaar, nu veel sponsoren de afgelopen jaren het team verlieten.

Voor veel teams bedraagt het inkomen vanuit de FOM een slordige 40- tot 50% van hun totaalbudget. De autofabrikanten beschikken daarnaast over de mogelijkheid om zelf vanuit hun merk te investeren, evenals Red Bull. Een optie die kleinere teams als Haas of Williams niet hebben. Eigenaar Gene Haas pompt tientallen miljoenen per jaar in zijn team, maar ziet geen rendement van zijn investering. Wie kijkt naar de bolide van Haas ziet direct het grote probleem: grote sponsoren staan niet langer in de rij voor de Formule 1. Daar waar in de jaren '90 en '00 tientallen miljoenen werd betaald voor een plekje op een auto is het nu al een forse kluif om sponsoren te binden aan een renstal.

De afhankelijkheid van het prijzengeld is dan ook enorm en geld wordt er niet verdiend door de teams. In 2019 leden nagenoeg alle teams verlies, waarbij dit voor een autofabrikant makkelijker op te vangen is dan voor een team als Williams. Het prachtige verhaal van Robert Kubica's comeback was niet ingegeven door sportieve motieven, maar door financiële - er was simpelweg geld nodig. In de eerste helft van 2019 leed Williams een gigantisch verlies van $ 20 miljoen.

Instappen voor nieuwe teams nagenoeg onmogelijk

Een nieuw team maakt niet direct aanspraak op het startgeld van $ 35 miljoen, daar deze alleen uitgekeerd worden aan de 10 beste teams - gemeten over de afgelopen 3 seizoenen. Dit betekende in het verleden de ondergang van Manor. Een nieuwe renstal wordt echter het elfde team en zal moeten knokken voor een plekje in de top 10.

Een nieuw team dingt na het eerste seizoen wel mee naar de prijzenpot op basis van de klassering in het WK bij de constructeurs, maar dit is geen vetpot voor de kleinere teams. Daarnaast mist de nieuwkomer ook eventuele extra bonussen, waardoor het al voordat het maar een meter gereden heeft een achterstand van $ 35 en $ 114 miljoen heeft ten opzichte van Ferrari - totaal $ 147 miljoen. Eerlijke concurrentie? Nee, allerminst. Daarbij komt dat een dergelijk bedrag voor veel teams al het total budget van een seizoen racen is.

Corona en de Formule 1

Het moge duidelijk zijn dat de FOM en de F1-teams er alles aan willen doen om zoveel mogelijk races te rijden dit seizoen. Races zonder publiek leveren Liberty Media minder geld op en diverse sponsordeals gaan niet door of tegen een gereduceerd tarief, maar niet racen kost honderden miljoen extra. Helmut Marko en Claire Williams luidden recent al de noodklok: niet racen betekent veel inkomensverlies, te meer omdat veel sponsordeals gekoppeld zijn aan het aantal races dat verreden wordt en exposure in de vorm van luxe (hospitality) arrangementen.

Een kort F1-seizoen kost de teams al snel $ 20 miljoen en dat bedrag kan volgens Marko oplopen tot $ 50 miljoen indien er niet genoeg races zijn voor een WK. Hiervoor moeten minimaal acht races verreden worden.

Het budgetplafon is nodig, maar nog niet genoeg

De schreeuw om verdere kostenverlaging in de Formule 1 is een terechte. Zelfs kampioensteam Mercedes leed verlies over 2019 en de paar teams die break even weten te draaien, doen dit voornamelijk op basis van investeringen vanuit de eigenaren die de geldkraan net wat verder opendraaien.

Een budget van $ 145 miljoen, exclusief rijderssalarissen, marketingkosten en de drie bestbetaalde stafleden, is voor veel teams anno 2020 al niet meer weggelegd. De subtoppers willen een geleidelijke afbouw van dit maximum budget naar $ 100 miljoen en een eerlijke verdeling van de TV-inkomsten. Nieuwe spelers en subtoppers staan al met 10-0 achter ten opzichte van teams als Ferrari.

10 reacties