Oscar Piastri leek de Grand Prix van Hongarije al bij de start naar zijn hand te zetten. Hij wist als eerste door de eerste bocht te komen en had in stints een en twee weinig last van zijn teamgenoot Lando Norris, die op P2 lag. Maar in die tweede stint ontstond de oorzaak voor de heisa later in de race, zo stelt voormalig Formule 1-coureur en hedendaags analist bij Sky Sports F1, Martin Brundle.
"Terwijl Piastri in de tweede stint zijn voorsprong vergrootte, ging het mis in ronde 33. De achterkant van de McLaren stapte uit in bocht 11, waardoor hij even buiten de baan belandde. Hij moest daardoor zijn banden weer schoon rijden en tegelijkertijd achterblijvers inhalen, waardoor Norris ineens nog maar een seconde achter zijn teamgenoot reed. Die gebeurtenis speelde een grote rol in wat er daarna zou gebeuren", aldus Brundle bij Sky Sports F1.
Toen kwam daar de tweede pitstop. Normaal gesproken zou de leidende coureur dan als eerste naar binnen komen, maar McLaren wilde de schade van een undercut van de aanstormende Lewis Hamilton beperken en haalde Norris dus eerst naar binnen. Piastri kwam twee rondjes later pas binnen. "Gezien Piastri's kleinere voorsprong was het onvermijdelijk dat Norris meer dan genoeg tijd zou winnen in die twee ronden, om op verse banden de leiding over te nemen", zo vervolgt Brundle zijn verhaal.
"Het team was ontspannen en had er vertrouwen in dat ze de coureurs gemakkelijk konden switchen, omdat ze van achteren niet rekenden op al te veel dreiging. Zeker gezien het feit dat Hamilton en Max Verstappen elkaar al snel tegen zouden komen op de baan. Maar Norris, die comfortabel aan de leiding lag, aarzelde om te wisselen met zijn teamgenoot. Hij negeerde berichten op de radio om zijn tempo te verlagen om de banden te beschermen en was niet van plan om Piastri voorbij te laten gaan."
Anderen bekeken ook:
Het te kloppen team
Brundle vervolgt: "Lando stelde voor dat hij Oscar voorbij zou laten als hij bij hem in de buurt kon komen. De oproepen over de radio werden steeds feller, maar teambaas Andrea Stella hoefde niet in te grijpen met een directe instructie. Een van de kernwaarden in elk F1-contract is dat je te allen tijde teaminstructies opvolgt. Dit is een al lang bestaand probleem, aangezien je in de F1 als team rijdt, maar je racet, scoort punten en wordt gemeten als een individu."
"Net als Lando zit ik hier in een tweestrijd. Ik heb een coureur gemanaged, bij McLaren grappig genoeg, die absoluut werd gedupeerd om een raceoverwinning weg te geven, al was dit afgelopen zondag niet het geval. Ik heb ook meerdere kampioenen gezien die de race gewoon zouden winnen en het gezeik dat daarna zou ontstaan gewoon onder ogen zouden komen. Dat zou stiekem in veel kringen worden bewonderd, vanwege dat killer instinct. De meegaande teamspeler op één van Lando's schouders won het van de egoïstische, competitieve demoon op zijn andere."
"Maar McLaren is de laatste paar races opgeklommen tot het te kloppen team op de grid, omdat ze een zeer sterke teamethiek hebben en een kalme, professionele en methodische aanpak onder de steeds indrukwekkender wordende Stella. Ze hebben de twee coureurs de afgelopen seizoenen vaak van positie laten wisselen en zoals ze tegen Lando zeiden op de radio: 'je hebt ons allemaal nodig als je kampioen wilt worden'."
"Ik vraag me af wat Oscar gedaan zou hebben als de rollen waren omgedraaid. Zijn manager, Mark Webber, was het slachtoffer van de beruchte teamorders in Maleisië in 2013. Toen negeerde Sebastian Vettel de afspraken die voorafgaand aan de race gemaakt waren én de instructies tijdens de race. Lando had Oscar gelijk voorbij moeten laten gaan toen het team dat van hem vroeg, om zichzelf vervolgens de maximale kans geven om hem in te halen. Als hij dat had kunnen doen, had Norris alsnog van Piastri kunnen winnen."
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!