De regel verbood de coureurs om in de remzone van lijn te wisselen, iets dat Verstappen gedurende het seizoen veelvuldig deed, tot onvrede van zijn concurrenten. Het leidde nooit tot ernstige ongelukken, maar veilig was het allerminst, zo luidde het oordeel destijds. De regel - het was eigenlijk meer een richtlijn - viel niet goed bij puristen en ook niet bij Verstappen, die terecht opmerkte dat als hij werkelijk iets verkeerd deed hij op enig moment wel gestraft zou zijn geweest. De regel hield amper een half jaar stand. Nog voor de eerste Grand Prix van 2017 werden de regels alweer versoepeld. Niet dat opeens alles was toegestaan, want alle kanten op bewegen in de remzone is nog steeds gevaarlijk, maar niet meer elke actie in de remzone werd onderzocht. "De regel is erg breed interpretabel", zei wedstrijdleider Charlie Whiting destijds. De versoepeling kwam er op voorspraak van de teams die weer meer vrijheid om te racen wilden voor hun coureurs. Eind goed, al goed. Zou je zeggen, maar in 2019 werd er opnieuw over de regel gesproken. De coureurs, zo gaf Romain Grosjean als voorzitter van de rijdersvakbond GPDA aan, wilden dat er strenger werd toegezien op de regel, die in 2017 weer was geschrapt, maar nooit helemaal uit de sport verdween. Het geeft een beetje de spagaat aan waarin de coureurs zich bevinden. Enerzijds willen ze de vrijheid om te racen, anderzijds willen ze een strenge naleving van regels op het moment dat ze zich zelf benadeeld voelen door de actie van anderen. En juist vanwege dat laatste zal men altijd de 'Verstappen-regel' in herinnering blijven roepen.
Meest gelezen