De strijd om de wereldtitel was nooit spannend, maar desondanks zat het Formule 1-seizoen weer boordevol met hoogtepunten. Alle coureurs kenden uiteraard hun mooie en mindere momenten, maar toch staken er een aantal bovenuit. In dit artikel worden de tien beste coureurs van het Formule 1-seizoen behandeld, later volgen de tien slechtste coureurs. De onderstaande lijst is geen rangschikking. Dus de bovenste coureurs is niet per se de beste, en de onderste niet per se de op negen na beste coureur.
Fernando Alonso
Daar was 'ie weer, de sluwe vos! Wie had vooraf kunnen voorspellen dat Fernando Alonso en Aston Martin zo'n jaar zouden draaien? De groene bolides schoten razendsnel uit de startblokken, wat Alonso, die zelf ook op de toppen van zijn kunnen presteerde, zes podiumplaatsen uit acht races opleverde. In de tweede seizoenshelft ging het wel wat minder. Aston Martin werd qua ontwikkeling ingehaald door McLaren, Mercedes en Ferrari, waardoor het ineens streed om de laatste puntjes. Alonso liet zich echter niet kennen, haalde ieder weekend weer het maximale uit de auto en zou uiteindelijk als vierde in het wereldkampioenschap eindigen door nog twee geweldige podiums te pakken in Zandvoort en Brazilië. 42 jaar, maar nog lang niet versleten.
Lewis Hamilton
Constante prestaties leveren altijd punten en een mooie positie op. Lewis Hamilton was daar in 2023 het schoolvoorbeeld van. De zevenvoudig wereldkampioen zette zijn frustraties, de Mercedes was namelijk wéér te langzaam, om in mooie prestaties op het circuit. In heel wat raceweekenden waren Aston Martin, McLaren, Ferrari en Red Bull sneller, maar Hamilton pakte desondanks zes podiumplaatsen en eindigde met een mooie voorsprong als derde in de WK-stand. Het moet gezegd worden dat Hamilton soms ook zijn mindere momenten kende, al was het uiteindelijk toch een knap staaltje schadebeperking. Het roept vragen op waar Hamilton toe in staat is als hij wel over de juiste bolide beschikt...
Charles Leclerc
Charles Leclerc pakte in het kielzog van Verstappen de meeste polepositions en eigenlijk zegt dat genoeg over zijn sterke seizoen. Stiekem had de Monegask soms meer verdiend. Leclerc kende heel wat pech, kon vijfmaal zijn eerste startpositie niet omzetten in een zege en maakte zo nu en dan zelf een foutje. Toch is zijn pure snelheid soms zó ongelofelijk goed, dat hij bij de winnaars hoort te staan. In kwalificaties is Leclerc onaantastbaar, terwijl hij met geweldige manoeuvres in de races ook faveure maakt. Toch kan hij soms misschien à la Sainz wat meer tegengas geven als Ferrari hem weer de foute strategie mee geeft.
Lando Norris
Lando Norris beleefde het beste jaar uit zijn Formule 1-carrière, al zag het daar aan het begin van het seizoen niet naar uit. De McLaren was niet vooruit te branden in de eerste races en Norris bleef zo nu en dan zelfs in Q1 steken. De Brit toonde zich optimistisch over een aangekondigde update en zou beloond worden voor zijn geduld, want ineens ging het allemaal naar wens. De grote update deed precies wat het moest doen en zorgde ervoor dat McLaren ineens de grootste uitdager van Red Bull was. Norris zou Verstappen nooit verslaan, maar hengelde podiumplaats na podiumplaats binnen met een geweldige racesnelheid. Een smetje? De kwalificaties. Norris liep heel wat goede startposities mis door rijdersfouten. Als hij dat op orde krijgt, lijkt een eerste Grand Prix-zege een kwestie van tijd te zijn.
Max Verstappen
Eigenlijk behoeft het geen verdere
toelichting dat Max Verstappen bij de beste coureurs hoort. De
Nederlander voelde zich vanaf de eerste seconde thuis in de Red Bull
RB19 en liet de concurrentie het gehele seizoen alle hoeken van de baan
zien. Regen, warme omstandigheden of een kapotte wing end plate,
het maakte Verstappen niet uit. Met 19 zeges, zijn derde wereldtitel op
rij en duizend rondjes aan de leiding was het het dominantste seizoen
uit de geschiedenis van de Formule 1. Een jaar om in te lijsten. Waar
gaat dit toch eindigen?
Het artikel gaat hieronder verder.
Anderen bekeken ook:
Oscar Piastri
Misschien was het wel het beste rookieseizoen ooit? In ieder geval de beste van de laatste jaren. De kalme, koele kikker genaamd Oscar Piastri liet zien waarom McLaren hem zo graag wilde hebben. De Australiër was geen moment op een foutje te betrappen en stond er altijd om belangrijke punten op te rapen voor het team uit Woking. Piastri bleef, vooral qua racesnelheid, nog wel achter ten opzichte van Norris, maar dat is geen schande. We kunnen er niet meer omheen draaien: Piastri is een man voor de toekomst en een potentiële wereldkampioen.
Carlos Sainz
Is Carlos Sainz vaak sneller dan Leclerc? Nee, maar hij maakte het zijn teamgenoot meer dan lastig in 2023 en was de enige coureur die buiten Red Bull een Grand Prix wist te winnen. Sainz stond in Singapore letterlijk en figuurlijk in de spotlights en reed de race van zijn leven. Verder ging het ook best redelijk. Sainz was vanaf het begin van het seizoen constant en bracht voldoende punten mee naar Italië. Waar de Spanjaard eerder wat opstartproblemen kende, stond hij er nu meteen. Dat zal Ferrari bekoren, zeker als er weer om zeges en titels gestreden gaat worden. Op Sainz kun je rekenen.
Alex Albon
Alex Albon reed het perfecte seizoen in een gebrekkige auto. De Britse Thai wist precies hoe hij moest omgaan met de Williams, die vooral floreerde op circuits met veel rechte stukken. Albon stond er altijd als het van hem verwacht werd en pakte 27 punten, tegen 1 voor teamgenoot Logan Sargeant. In het kwalificatieduel werd het zelfs 22-0 in het voordeel van Albon. De 27-jarige coureur heeft zo twee, 2022 was ook al meer dan aardig, geweldige seizoenen bij Williams achter de rug en lijkt klaar voor een betere bolide. Het is aan Williams om het waar te maken, want Albon heeft zijn kwaliteiten al bewezen.
Yuki Tsunoda
Stiekem was Yuki Tsunoda ook een winnaar in 2023. Aan het begin van het seizoen was de AlphaTauri veel te langzaam en eindigde de constante Japanner toch vaak nipt buiten de punten, om nog niet te spreken van het onderlinge duel met Nyck de Vries. De Nederlander had niets in te brengen tegen zijn teamgenoot, die, net als AlphaTauri, een groei doormaakte naarmate het seizoen vorderde. Tsunoda scoorde hier en daar zijn puntjes en was veel rustiger op de radio. Het leverde hem een nieuw jaarcontract op en zo kunnen we nog een seizoen genieten van een spectaculaire coureur. Kan hij in 2024 zichzelf in de spotlight rijden voor dat Red Bull-zitje naast Verstappen?
Liam Lawson
Als vervanger van Daniel Ricciardo instappen in Zandvoort en een daverende indruk achterlaten: Liam Lawson deed het. De Nieuw-Zeelander werd halsoverkop opgeroepen om de AlphaTauri te besturen toen Ricciardo zijn pols brak in de tweede vrije training en zou uiteindelijk vijf races rijden. Geruisloos ging dat niet, want Lawson deed het meer dan verdienstelijk. Je bent uit het juiste hout gesneden als je, zonder enige testkilometers in de AT04, twee punten scoort in het bloedhete en loodzware Singapore. Stiekem is het daarom extra jammer dat Lawson volgend jaar niet op de grid staat. Op basis van vijf races is het doorgaans iets te makkelijk om een coureur bij de winnaars te zetten, maar voor Lawson maken we maar al te graag een uitzondering.
Ook interessant:
Max Verstappen reed op 80% van zijn kunnen
Er gaan geruchten dat Leclerc een nieuwe megadeal tekent met Ferrari. Hoe kijken onze kenners Dimmers, Coronel en Mosterdijk daar tegenaan? En hoe diep moest Verstappen werkelijk gaan?
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!