De nieuwe Formule 1-regels moeten in oktober van 2019 worden gepresenteerd, maar de laatste weken wordt steeds meer duidelijk over de koers die de Formule 1 gaat varen. Daarin staan een aantal zaken centraal, waaronder: Nieuwe auto's Eenvoudigere techniek/overige veranderingen Budgetplafond Nieuwe commerciële regels Wat verandert er aan de auto's? Om de doelstelling te bereiken dat auto's elkaar gemakkelijker kunnen volgen en minder last hebben van vuile lucht, wordt de aerodynamica van de auto's aangepakt. De bovenkant van de auto, de voor- en achtervleugels en het bodywork worden eenvoudiger. Men is hier in 2019 al mee begonnen door diverse extra vleugelelementen te verbieden. Die lijn wordt in 2021 verder doorgetrokken, waarbij de voor- en achtervleugel een eenvoudig ontwerp krijgen, met rechte endplates. De bargeboards worden verder versimpeld tot een model dat we kennen uit de jaren negentig en na de millenniumwisseling. Hierdoor moeten de luchtstromen achter de auto's minder verstoord worden, waardoor auto's elkaar makkelijker kunnen volgen. Om het gemis aan downforce via de bovenzijde van de auto te compenseren, wordt er volop ingezet op het 'grondeffect'. Dit ooit door Collin Chapman in de F1 geïntroduceerde concept kent zijn kracht door zoveel mogelijk downforce te winnen via de onderzijde van de auto. Door het grondeffect worden de auto's als het ware richting het asfalt gezogen, waardoor ze harder door de bochten kunnen. Het voordeel van het grondeffect is dat de luchtverstoring achter de auto vele malen minder is. Hierdoor is close racing beter mogelijk, wat moet leiden tot meer actie op de baan. Om het grondeffect te vergroten zal er via de voorzijde van de auto meer lucht onder de auto geleid worden, waarbij de diffuser groter zal zijn dan nu het geval is. Eenvoudigere techniek/overige veranderingen Om de kosten in de sport terug te dringen, de onderlinge verschillen te verkleinen en de invloed van technologische hulpmiddelen in de fabrieken te reduceren, gaat de F1 terug naar de basis. Daarvoor liggen nu de volgende ideeën op tafel: Het windtunnelgebruik van teams wordt flink aan banden gelegd en minimaal gehalveerd ten opzichte van nu Het gebruik van rijdershulpmiddelen en elektronica wordt beperkt Standaardonderdelen worden geïntroduceerd, waaronder standaard elektronica, maar mogelijk ook een standaardversnellingsbak, remmen of onderdelen voor de krachtbron Teams mogen minder data vanuit de auto de verzamelen Het gewicht van de auto's wordt verlaagd 18-inch wielen worden geïntroduceerd Het aantal medewerkers per team op het circuit tijdens een GP-weekend wordt verlaagd Onderzocht wordt of bijtanken weer ingevoerd moet worden
Budgetplafond Teams krijgen een maximum budget van waarschijnlijk 175 miljoen dollar per seizoen. Dit bedrag is exclusief de salarissen van de coureurs, het marketingbudget en reiskosten. Over de controleerbaarheid van een dergelijk budget is nog veel onzeker, aangezien teams vrezen dat er middels creatieve boekhoudconstructies voordelen behaald kunnen worden door teams. Nieuwe financiële afspraken De Formule 1-regels zijn voor een deel opgenomen in het Concorde Agreement, dat eind 2020 afloopt. Los van de sportieve en technische regels staan daarin ook alle financiële afspraken. Liberty Media heeft aangekondigd dat deze ook zullen veranderen vanaf 2021. Dat houdt in dat bepaalde teams, waaronder Ferrari, een deel van de bestaande privileges verliest. Liberty Media wil de teams wel laten profiteren van nieuwe verdienmodellen, zoals online TV en gokken op Formule 1-uitslagen. Daarnaast wil het dat de teams meer beloond worden voor haar prestaties. Dus: een team dat goed scoort, verdient meer geld. De komende maanden zal er steeds meer duidelijkheid komen over de exacte invulling van de nieuwe regels voor 2021. Uiterlijk eind oktober 2019 moet er definitieve overeenstemming zijn bereikt tussen de teams, de FIA en Liberty Media.
Meest gelezen