Vrijdagavond na de eerste twee vrije trainingen hakte Red Bull de knoop door en besloot het in protest te gaan tegen het DAS-systeem van Mercedes. Voor diegenen die het gemist hebben, wat doet het DAS-systeem van Mercedes nu helemaal? Lewis Hamilton en Valtteri Bottas kunnen het stuur van de Mercedes W11 naar zich toe trekken, als ware het een vliegtuigstuur is. Door dat te doen worden de voorste wielen vanuit een iets schuine stand naar buiten toe - 'toe out' - gecorrigeerd naar een rechtere positie, met minder rijweerstand en slijtage op de rechte stukken tot gevolg. Aan het eind van het rechte stuk duwen de coureurs het stuur weer naar voren om de wielen weer iets naar buiten te laten wijzen voor beter weggedrag bij het insturen van de bochten. Zo simpel kan het zijn. In een wereld die van sportieve en technische reglementen aan elkaar hangt, is echter niets simpel, is dus rees al snel de vraag of het legaal is. Volgens Red Bull is het systeem in strijd met de technische regels. Om precies te zijn in strijd met artikel 3.8 en artikel 10.2.3. Artikel 3.8 van de technische regels stelt dat aerodynamische onderdelen niet mogen bewegen en artikel 10.2.3 van stelt dat er geen aanpassingen mogen worden gemaakt aan de ophanging van een Formule 1-auto terwijl de bolide in beweging is. De FIA heeft het systeem in eerste instantie niet verboden, maar toch zal Mercedes zich in Oostenrijk nu tegenover de stewards moeten verantwoorden en hen moeten overtuigen van de legaliteit van het systeem. Er zijn verschillende uitkomsten mogelijk van het Red Bull-protest. Stewards oordelen dat DAS legaal is Mochten de stewards oordelen dat het DAS-systeem inderdaad aan de technische regels voldoet, dan geeft dit op zijn minst duidelijkheid. Mercedes weet dan dat het DAS in haar huidige vorm gewoon kan gebruiken en Red Bull weet dat het systeem daadwerkelijk legaal is en kan mogelijk haar eigen variant op het DAS-systeem installeren op de RB16. Net zoals ook alle andere teams daarvoor kunnen kiezen. Stewards oordelen dat DAS illegaal is In het geval dat de stewards Red Bull gelijk geven en van mening zijn dat het DAS-systeem inderdaad in strijd is met de technische regels, dan zijn er verschillende gevolgen mogelijk. Mercedes kan gestraft worden voor het gebruik van het systeem tijdens de vrije trainingen in Oostenrijk, al is dat onwaarschijnlijk, omdat het slechts vrije trainingen zijn en geen kwalificatie of race. Als de stewards oordelen dat het systeem illegaal is, dan zal Mercedes er voor kiezen om het systeem vanaf zaterdag niet meer te gebruiken. In dat geval loopt het voor Mercedes met een sisser af, zonder straf, maar ook zal het DAS-systeem dan nooit meer terugkeren. Het systeem wordt immers vanaf 2021 verbannen uit de sport. Stewards komen niet tot een oordeel Een derde mogelijkheid is dat de stewards op korte termijn denken niet tot een goed oordeel te kunnen komen en de beslissing uitstellen tot na het raceweekend. In dat geval kan Mercedes het systeem gewoon nog gebruiken tijdens de Grand Prix van Oostenrijk, maar dan bestaat wel het risico dat ze achteraf alsnog gestraft worden voor het gebruik, mochten de stewards later oordelen dat het systeem inderdaad illegaal was. De kans is zeker aanwezig dat de stewards achten dat het te lastig is om nu, op korte termijn, tot een oordeel te komen. Al met al worden de verhoudingen al op de eerste dag van het nieuwe seizoen op scherp gezet. Mercedes verbaasde in Barcelona iedereen met de introductie van het systeem, maar over de legaliteit ervan werd lang getwijfeld. De FIA heeft er geen stokje voor gestoken, dus nu is het aan de stewards om te beslissen of DAS in strijd is met de technische regels. Wordt vervolgd.
Meest gelezen