Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

F1 Pitstops

Hoe werken de F1 pitstops? Wat is de snelste pitstop ooit gemaakt? Alle informatie over pitstops in de Formule 1 vind je hier.

Leclerc pitstop © Ferrari

Een pitstop in de Formule 1 is een vak apart. Het gaat veel verder dan puur alleen stoppen en het wisselen van de banden. Een pitstop vraagt om uiterste precisie en perfect teamwork om binnen een zo kort mogelijke tijd de Formule 1-coureur weer de baan op te laten gaan.

Hoe gaat een F1 pitstop in zijn werk?

Een pitstop begint niet pas als de Formule 1-coureur de pitstraat binnenrijdt, maar ver daarvoor. Het team van strategisten is voorafgaand aan de pitstop hard aan het werk om de juiste strategie te bepalen. De hoofdstrategist communiceert hierbij met verschillende personen die vaak niet eens op het circuit, maar in de fabriek, aanwezig zijn. Een enorme hoeveelheid data wordt hier verzameld en zo wordt berekend wat de juiste strategie is. De timing van een pitstop kan namelijk van grote invloed zijn op het winnen of verliezen van een positie of zelfs de race.

Wanneer een Formule 1-coureur wordt binnengeroepen, krijgt hij meestal ‘box, box’ op zijn boordradio te horen. Dit betekent dat de Formule 1-coureur naar de pitstraat moet rijden. Op dat moment staat het hele pitstop-team al klaar.

Hoe lang mag een pitstop duren?

Voor pitstops geldt geen maximale tijdsduur. Wel zijn er nieuwe regels ingevoerd voor pitstops, die van kracht zijn sinds 2022, toen de banden groter werden (18 inch) en daardoor zwaarder. Om de veiligheid te bevorderen, heeft de FIA een vertraging van 0,15 seconden geïntroduceerd tussen het moment waarop de sensor detecteert dat de band vastzit en het moment waarop de software reageert.

Ook is er een vertraging van 0,20 seconden tussen het indrukken van de wheelgun-knoppen en het moment waarop het stoplicht op groen springt. Hierdoor kan het team niet langer een signaal geven dat de banden vastzitten voordat ze daadwerkelijk vastzitten.

Wegens kritiek van de teams werden deze vertragingen uiteindelijk niet doorgevoerd. Wel werd afgesproken dat een auto pas mag vertrekken als het team er zeker van is dat alles op zijn plaats zit. Om dit te bevestigen, moeten teams de pitstopgegevens delen met de FIA.

Er werd gespeculeerd dat er een regel was dat een pitstop minimaal 2 seconden moest duren, maar dit is nooit door de FIA ingevoerd. Deze regel wordt zelden verbroken, maar in 2023 slaagde McLaren erin om een pitstop uit te voeren in minder dan 1,80 seconden.

Aston Martin © XPBimages

Hoe ziet een F1 pitstop team eruit?

Om een pitstop uit te voeren worden de mechanics getraind om de pitstops consistent, betrouwbaar en snel uit te voeren. Het pitstop team bestaat uit ongeveer twintig personen die verschillende taken uitvoeren. Dit is het overzicht van de taken en hoeveel personen er met die taak bezig zijn:

  • Drie personen per band | Één persoon haalt de oude band eraf, de andere plaatst de nieuwe band erop en de laatste persoon maakt de band los en vast met een wheelgun. Met vier banden heb je dus al twaalf personen nodig om deze taak uit te voeren.

  • Één persoon voor de front jack | Dit is het mechanisme (een krik) waarmee de auto wordt opgetild aan de voorkant. Het optillen van een F1 auto gebeurt in slechts enkele honderdsten van een seconde.

  • Één persoon voor de rear jack | Dit is het mechanisme (een krik) waarmee de auto wordt opgetild aan de achterkant. Wist je dat de front en rear jack wel tienduizenden euro’s kunnen kosten?

  • Één persoon die met een reserve krik klaarstaat

  • Twee personen aan elke kant van een Formule 1-auto om de auto recht te houden en de stabiliteit te waarborgen

  • Twee personen voor het bijstellen van de voorvleugel

  • Één persoon die kijkt of de pitstraat vrij is, zodat de coureur veilig weg kan rijden

  • Één persoon die aanwezig is met een brandblusser, mocht er brand uitbreken

  • Tot slot is er één persoon aanwezig die de auto opnieuw kan starten

Lollipop man F1

Vroeger had je de zogeheten 'lollipop man' die verschillende taken uitvoerde tijdens de F1 pitstop. Deze persoon hield het pitbord van het team vast (die als bijnaam de lolly had), zodat de coureur wist bij welke pitbox hij moest stoppen. Ook herinnerde de lollipop man de coureur aan verschillende dingen, zoals dat hij de remmen in moest houden tijdens de bandenwissel en gaf hij de coureur een teken wanneer hij de pitstraat mocht verlaten. Tegenwoordig werkt dit met een stoplichtsysteem.

Wat ook belangrijk is tijdens de pitstop is dat de Formule 1-coureur op de juiste plaats stopt, zodat het hele team ervoor kan zorgen dat alles op rolletjes loopt.

Meer dan alleen een bandenwissel

Tijdens een pitstop kan er meer gebeuren dan alleen een bandenwissel. Zo kan er onder andere een andere voorvleugel op de auto gezet worden, het stuur kan vervangen worden of de sidepods kunnen worden schoongemaakt. Dit betekent wel dat de pitstop wat meer tijd in beslag zal nemen ten opzichte van een bandenwissel alleen.

F1 pitstop front wing change Daniil Kvyat Alpha Tauri 2020 © XPBimages
F1 Pitstop Max Verstappen Red Bull Racing 2023 Spanish Grand Prix © XPBimages
F1 Pitstop front jack Mercedes 2015 © XPBimages
F1 Pitstop Wheel gun Monza 2011 © XPBimages

Snelste pitstops (DHL Fastest Pit stop award)

In 2015 heeft de Formule 1 de DHL Fastest Pit Stop Award in het leven geroepen. Het team zet zo’n uitzonderlijke prestatie neer en dit mag ook beloond worden met een prijs. Deze award wordt aan het einde van het seizoen uitgereikt.

De eerste jaren kreeg het team met de snelste pitstop van het seizoen de prijs, in 2017 zijn ze gaan werken met een puntentelling die hetzelfde werkt als de puntentelling voor de coureurs. Zo ontvangt het team met de meeste punten aan het einde van het seizoen de prijs.

Red Bull Racing mag zich de afgelopen vijf jaar al winnaar noemen van de snelste pitstop van het seizoen. De eerste drie prijzen werden gewonnen door Ferrari, Williams en Mercedes. Bekijk hieronder het overzicht van de winnaars van de afgelopen seizoenen.

Overzicht snelste F1 pitstops

Jaar Team Seconden Punten
2023 McLaren 1,80 302
2022 Red Bull Racing 1,98 536
2021 Red Bull Racing 1,88 569
2020 Red Bull Racing 1,86 555
2019 Red Bull Racing 1,82 504
2018 Red Bull Racing 1,97 466
2017 Mercedes 2,02 472
2016 Williams 1,92 -
2015 Ferrari 2,1 -

Top 10 snelste pitstops per race 2023

Op dit moment is de snelste pitstop van het seizoen van 2023 in handen van het team van McLaren met een pitstop van 1.80 seconden voor Lando Norris tijdens de GP van Qatar. Dit is overigens een nieuw record voor de snelste pitstop ooit. Voor een actueel overzicht van de top 10 snelste pitstops van het seizoen van 2023 ga je naar de website van de DHL Fastest Pit Stop Award. Hier zijn ook de standen met puntentelling te vinden.

Wat is de snelste F1 pitstop ooit gemaakt?

Het record voor snelste pitstop ooit gemaakt is tijdens de Grand Prix van Qatar in 2023 verbroken door het team van McLaren. Zij kregen het voor elkaar om voor Lando Norris een pitstop te realiseren van slechts 1.80 seconden.

Hiervoor was de snelste pitstop ooit gemaakt in handen van Red Bull Racing voor Max Verstappen met een tijd van slechts 1.82 seconden tijdens de F1 Grand Prix van Brazilië in 2019. Benieuwd hoe die pitstop eruitzag? Bekijk dan de video in dit artikel.

F1 Pitstop DHL Fastest Pit Stop Award 2022 Red Bull Racing © XPBimages

Pitstops door de jaren heen

De F1 pitstops zien er tegenwoordig heel anders uit dan vroeger en gaan ook een stuk sneller. Voor de jaren vijftig was de pitstraat bijvoorbeeld nog niet gescheiden van het circuit en bandenwissels bestonden nog niet.

Rond 1950 veranderde dit en de pitstraat werd gescheiden van het circuit. Hierdoor konden monteurs veiliger hun werk konden doen en hadden zij meer ruimte. Rond 1957 werd de pitstop ook voor het eerst als deel van de strategie beschouwd, doordat een coureur van Ferrari op een zachtere compound banden reed én een halfvolle tank had. Hierdoor behaalde hij een voorsprong van zo’n 30 seconden.

In de jaren zeventig veranderde er veel in de Formule 1, maar de pitstops bleven achter. Er werkten ook te weinig monteurs, waardoor er handen tekort waren wanneer twee auto’s tegelijk wilden stoppen. Hierdoor is de wheelgun geïntroduceerd, waardoor de bandenwissels efficiënter en sneller gaan.

In de jaren tachtig werden de pitstops geoptimaliseerd. Het besef was groot dat de paar tienden die je de auto sneller maakte, ook tenietgedaan kon worden door een slechte pitstop.

In de jaren negentig bedroeg de pitstop inmiddels ongeveer vijf seconden door alle optimalisaties die gedaan waren. Ook werd er een snelheidslimiet ingesteld in de pitstraat door een aantal ongelukken die hebben plaatsgevonden. In het kader van veiligheid moest bijtanken ook efficiënter, nadat Jos Verstappen in 1994 in een vlammenzee eindigde tijdens de pitstop van de Grand Prix van Hockenheim. Ook reden regelmatig Formule 1-auto’s weg terwijl de tankslang nog in de auto hing. Sinds 2010 is het bijtanken gedurende een pitstop afgeschaft. Hierdoor is een pitstop naast veiliger, ook een stukje sneller geworden.

De pitstop tijden liggen vandaag de dag rond de twee seconden door de ontwikkeling van de techniek, verandering in regels en het trainen van de pitcrew. Ook zijn de pitstops een stuk veiliger geworden ten opzichte van de beginjaren van de Formule 1.

Opvallende pitstops

  • Jos Verstappen Hockenheim 1994 | Zoals hierboven beschreven zal bij de Formule 1-kijker de pitstop van Jos Verstappen in het collectieve geheugen zijn opgeslagen. Bij zijn stop tijdens de Grand Prix van Hockenheim in 1994 ging het mis. Er werd namelijk per ongeluk benzine over zijn auto heen gespoten, waardoor deze in brand vloog. Hij kwam hier wonder boven wonder met lichte brandwonden vanaf. Sinds dit incident moeten coureurs het vizier van hun helm dichthouden bij het inrijden van de pitstraat.

  • Christijan Albers Frankrijk 2007 | Tijdens de Grand Prix van Frankrijk reed Albers weg met een brandstofslang nog in zijn Formule 1-bolide. Dit leverde gekke beelden op.

  • Lewis Hamilton Canada 2008 | Lewis Hamilton had tijdens de Grand Prix van Canada in 2008 na het verlaten van de pitstraat niet door dat de stoplichten aan het einde van de pitstraat op rood stonden. Hij botste op Raikkonen met als resultaat dat ze beide de race niet konden hervatten. Benieuwd hoe dit eruit zag? Bekijk dan de video in dit artikel.

  • Kimi Raikkonen Bahrein 2018 | Tijdens een pitstop van Kimi gedurende de Grand Prix van Bahrein in 2018 ging het mis. Hij reed namelijk een monteur omver die zijn been brak. Zijn lichten stonden echter wel op groen, terwijl de monteur nog niet helemaal klaar was met de bandenwissel.

  • Valtteri Bottas Monaco 2021 | Het team van Mercedes zette tijdens de Grand Prix van Monaco in 2021 het record neer van de langste pitstop ooit. Valtteri Bottas plaatste zijn auto niet exact op de goede plek, waardoor de wheelgun niet goed op de band terechtkwam. Hierdoor werd de moer eraf geslepen en kon de band er niet meer af. 43 uur nadat Bottas zijn pitstop deed, werd de band er pas vanaf gehaald.

F1 Pitstop Valtteri Bottas Mercedes Monaco 2021 © XPBimages

Wat gebeurd er tijdens een F1-pitstop?

Een pitstop in de Formule 1 is een snel bezoek aan de pitstraat waarbij het team bandenwissels en eventuele aerodynamische aanpassingen uitvoert. Het doel is om snel en efficiënt te werken om geen tijd op de baan te verliezen. Goed getimede pitstops kunnen het verschil maken tussen winst en verlies.

Hoe werkt een pitstop?

Een pitstop in de Formule 1 is een snelle stop in de pitstraat waarbij het team verschillende taken uitvoert om de prestaties van de auto te optimaliseren. Dit omvat meestal het wisselen van banden of eventuele aanpassingen aan de aerodynamica van de auto. Het hele proces moet zo snel en efficiënt mogelijk worden uitgevoerd om de tijd op de baan niet te verliezen. Goed getimede pitstops kunnen het verschil maken tussen winst en verlies in een race.

Waarom is een pitstop verplicht in F1?

Een pitstop is verplicht in de Formule 1, omdat de FIA verplicht om minstens één keer te wisselen van compound gedurende een Grand Prix. Uiteraard geldt dit niet indien er op regenbanden wordt gereden. Daarnaast is het voor coureurs bijna onmogelijk om een race op één compound uit te rijden, waardoor er gewisseld moet worden. Verder kan het maken van een extra pitstop ook strategische voordelen brengen.

Heeft elke F1-coureur zijn eigen pitcrew?

Om zo efficiënt mogelijk te werken als F1-team, worden de monteurs per auto gegroepeerd en blijven ze gedurende het seizoen bij elkaar. Dit maakt het mogelijk om optimaal te presteren, aangezien elke coureur specifieke voorkeuren heeft voor het afstellen van de auto. Wanneer het team goed op elkaar is ingespeeld, kan dit het beste resultaat opleveren. Tijdens een pitstop werken monteurs uit verschillende groepen echter wel samen, waardoor ze op dat moment niet exclusief voor één team werken.

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!
Viaplay
x
Red Bull Marko hangt Red Bull-toekomst op aan Verstappen na dreigende schorsing