Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Formule 1 Techniek

Wat zijn sidepods, hoe werkt DRS en waar zijn al die knopjes op een F1-stuur voor? Op deze pagina worden al je technische Formule 1-vragen beantwoord!

Motor F1-auto

Een Power Unit, een MGU-H, een MGU-H, Turbo en ga zo maar door... De hedendaagse motor van een Formule 1-bolide is ingewikkelder dan ooit te voren. Op deze pagina leggen wij je van top tot teen uit hoe een F1-motor in elkaar steekt!

Drag Reduction System (DRS)

“Hij heeft nu DRS!” of: “Hij zit bijna in Hamiltons’ DRS’” zijn zinnen die je wellicht bekend voorkomen. Het Drag Reduction System deed in 2011 zijn intrede in de Formule 1 om de hoeveelheid inhaalmogelijkheden op te krikken. Drag Reducation System betekent letterlijk: weerstandsvermindering systeem. Bij de inzet van DRS opent de achtervleugel van een F1-bolide wat resulteert dat hier minder luchtweerstand opkomt. Dit zorgt voor meer topsnelheid en vergroot de kans op een geslaagde inhaalactie. Op deze pagina lees je alles over het systeem.

Sidepods F1

Sidepods zijn een belangrijk onderdeel van de aerodynamica van een F1-auto. Ze zijn geïntegreerd aan de zijkanten van de cockpit en spelen een cruciale rol bij het genereren van neerwaartse druk en het optimaliseren van de luchtstroom over en langs de auto. Dit resulteert in een betere grip en stabiliteit tijdens het racen.

Wat zijn sidepods F1?

De sidepods zijn ook belangrijk voor het koelen van de motor en andere componenten van de auto, zoals de remmen en de versnellingsbak. Hierdoor kan de motor op maximale prestaties draaien en wordt de kans op oververhitting geminimaliseerd. Daarnaast bevat een sidepod crashstructuren die de krachten bij een ongeluk absorberen.

In de loop der jaren zijn de sidepods flink doorontwikkeld en namen ze verschillende vormen aan, van kleine ronde vleugels tot grote, gestroomlijnde boxen. Teams investeren veel tijd en geld in het ontwerpen en optimaliseren van hun sidepods om het maximale uit de auto te halen.

Sidepods Mercedes F1

Met de komst van de nieuwe reglementen in 2022 kwam de huidige generatie F1-auto’s er heel anders uit te zien. Dit maakte onder andere dat de Formule 1-teams op creatieve wijze experimenteerden met het ontwerp van de sidepods. Het meest opvallende concept is dat van het team van Mercedes. Toen Mercedes haar W13-bolide presenteerde in 2022, leek het alsof er überhaupt geen sidepods op de auto aanwezig waren. In 2023 verfijnde de renstal uit Brackley dit concept. Lees hier meer over dit onderwerp.

Sidepods F1 of Lewis Hamilton's Mercedes © XPBimages

F1 Stuur

Tijdens de eerste Formule 1-races had het Formule 1-stuur maar één doel, namelijk: sturen. Vandaag de dag is het F1-stuur een stuk complexer. Wat kan een Formule 1-coureur allemaal met het stuur en wat betekenen al die knopjes? Lees hier meer over het Formule 1-stuur.

F1 stuur Ferrari 2022 testdagen Bahrein © XPBimages

Halo F1

De halo is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de Formule 1 en heeft al meerdere levens van F1-coureurs gered. Wat is een halo precies en waar dient deze voor? Je leest er alles over op deze pagina.

De F1 halo op de Mercedes van Lewis Hamilton © RN365/Michael Potts

Aerodynamica F1

Aerodynamica is van cruciaal belang in de Formule 1. Het optimaliseren van luchtstromen rondom de auto helpt weerstand te verminderen en neerwaartse kracht te genereren. Dit verbetert stabiliteit, tractie en bochtsnelheden, wat essentieel is voor succes op het circuit. Het beheersen van aerodynamica is een voortdurende uitdaging in de zoektocht naar competitief voordeel. Lees hier alles over hoe de aerodynamica van een F1-auto werkt.

Remmen F1-auto

De remmen van een F1-auto zijn gemaakt van koolstofvezel, een lichtgewicht materiaal dat zeer goed bestand is tegen hitte en slijtage. Dit maakt het mogelijk om de remmen zeer efficiënt te laten werken, zelfs bij hoge temperaturen. De remblokken zijn gemaakt van keramisch materiaal en zijn speciaal ontworpen om snel op te warmen en te reageren op de pedaalinput van de coureur.

Een F1-auto kan van 200 km/uur tot stilstand komen in minder dan 100 meter. Naast het vermogen om snel te vertragen, moeten de remmen van een F1-auto ook in staat zijn om te presteren onder extreme omstandigheden. Tijdens de race kunnen de remmen temperaturen bereiken van meer dan 1000 graden Celsius, wat een enorme uitdaging vormt voor de remmen en het remmateriaal. Daarom worden de remmen tijdens de race voortdurend gemonitord en aangepast om te zorgen dat ze op optimale temperatuur blijven.

Omdat remmen zo'n belangrijke rol spelen in de prestaties van een F1-auto, wordt er veel tijd besteed aan het optimaliseren van het remmateriaal en de remmen zelf. Fabrikanten van remmen zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe technologieën om de prestaties van de remmen te verbeteren, terwijl ze tegelijkertijd gewicht besparen om de algehele prestaties van de auto te verbeteren.

Energie opwekken met het remmen

Middels het Energy Recovery System (ERS) wekt een Formule 1-auto energie op tijdens het remmen. Wanneer de coureur remt, worden de remkrachten omgezet naar elektrische energie. Lees hier meer over de dit proces.

Brakes remmen F1 car © XPBimages

Speed trap

Wat is de topsnelheid van een Formule 1-auto en wat is een speed trap precies? Kom erachter op deze pagina.

Banden F1 2023

Hoewel er voor het oog van de buitenwereld maar drie type droogweerbanden lijken te zijn binnen de Formule 1, is dit niet het geval. Pirelli levert zes soorten droogweerbanden. Deze worden gekenmerkt van C0 tot en met C6. Hoe hoger het getal achter de C, hoe zachter de band. Kortom: de C0 is de hardste compound die de Italiaanse bandenleverancier te bieden heeft, de C6 de zachtste.

Banden kleuren F1

Voorafgaand aan een Grand Prix-weekend maakt Pirelli een keuze in welke banden er worden gebruikt. Soms zijn dit bijvoorbeeld de C2, C3 en C4. In dit geval krijgt de C2 een witte kleur (hard), de C3 een gele kleur (medium) en de C4 een rood likje verf (zacht). Het kan zijn dat er het weekend erop gebruik wordt gemaakt van andere compounds, bijvoorbeeld de C0 tot en met C2. In dat geval is de C0 de harde band, de C1 de medium en de C2 de zachte band. Ook dan geldt dat de drie verschillende type banden gekenmerkt worden met een kleur.

De kleur geeft dus aan hoe hard of zacht een band is. Hieronder lees je wat voor effect de zachtheid van een band heeft.

  • Rode band: is het zachtst en biedt de meeste grip. Deze band slijt echter ook het snelst. Deze soort wordt veelal gebruikt in de kwalificatie.
  • Gele band: ook wel de medium. De naam zegt het al, deze band zit tussen de rode en de witte band in. De gele band kent een gemiddelde snelheid en slijtage en wordt vrijwel iedere race gebruikt.
  • Witte band: dit is de hardste van het drietal. Deze heeft de langste levenscyclus van het stel.

Regenbanden F1

Ook onder natte omstandigheden gaan Formule 1-coureurs met elkaar de strijd aan. Omdat droogweerbanden (slicks) geen profiel bevatten, rijdt men in de F1 met speciale regenbanden bij slecht weer. Regenbanden zijn te allen tijde beschikbaar. Bij lichte tot milde regen worden er intermediates op de auto gemonteerd. Deze hebben een groene kleur. Bij hevige regenval maakt men gebruik van de Full Wets. Deze banden kunnen meer water afvoeren dan de intermediates, maar hebben een lager gripniveau. Dat maakt de Full Wets de langzamere compound van de twee.

Bandenwarmers F1

Een Formule 1 auto presteert op zijn best wanneer de banden op de juiste temperatuur (window) zijn. De banden van een F1-bolide stijgen in temperatuur wanneer er mee gereden wordt. Om die reden maakt men in de Formule 1 gebruik van een opwarmronde (formation lap). Teams maken voorafgaand aan een sessie of pitstop gebruik van bandenwarmers om de banden alvast (deels) op temperatuur te brengen. De banden mogen in 2023 worden voorverwarmd op 50 graden Celsius. Daarnaast mogen de teams gebruikmaken van maximaal twintig bandenwarmers.

Hoe groot is een F1-band?

De Pirelli F1-banden hebben een diameter van 18 inch.

Hoeveel weegt een F1-band?

Een band van een Formule 1-auto weegt tussen de 9,5 en 11,5 kilogram.

Banden Formule 1 auto | Tires F1 car © XPBimages

F1 Data

Hoe gebruiken de Formule 1-teams de data om de performance van de auto te verbeteren? Data is een heel belangrijk onderdeel in de Formule 1. Door het verzamelen van die data en deze te analyseren, kunnen de prestaties van de auto en coureur geoptimaliseerd worden. Ook speelt data een grote rol in het bepalen van de strategie en kan veel informatie geven over de auto tijdens bijvoorbeeld een Grand Prix. Op een Formule 1-auto zitten meer dan 200 sensoren die informatie verzamelen over bijvoorbeeld de motor, de remmen en banden.

Ook krijgen Formule 1-coureurs vaak data te zien op een scherm als zij in de auto zitten in de paddock van bijvoorbeeld hun afgelopen gereden ronden. Zo kunnen Formule 1-coureurs zelf ook bekijken waar ze het bijvoorbeeld laten liggen ten opzichte van hun teamgenoot.

Het opsporen van een klein detail in de data, kan een groot verschil maken.

Het laatste nieuws over de technische aspecten in de Formule 1 vind je hier!

Ferrari Data Engineers F1 2019 © XPBimages
Viaplay
x
Max F1-baas voorspelt dat 'legende' Verstappen wordt vervangen