Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het geheim achter het succes van F1-commentator Olav Mol

De Grand Prix van Monaco in 1991 was zijn allereerste F1-race, maar bijna 30 jaar later zit Olav Mol nog altijd in het vak. 'Ollie' is eigenlijk niet meer weg te denken uit de paddock. Wat houdt de Formule 1 voor hem nog altijd leuk, en wat is het geheim achter zijn succes?

Olav Mol maakte veel mee in zijn carrière, die inmiddels al meer dan 500 Grands Prix duurt. RacingNews365 blikt met de Ziggo Sport -commentator terug op bijzondere momenten in zijn loopbaan. Van de opkomst van Max Verstappen tot en met de gitzwarte weekenden in de Formule 1 - Mol maakte alles al eens mee. "Het meeste indruk heeft nog altijd het weekend in Imola 1994 gemaakt, waarin we Barrichello, Ratzenberg en Senna zeer zwaar zagen crashen – de laatste twee zelfs dodelijk. Daar heb ik een paar dagen later behoorlijk emotioneel behoorlijk wat last van gehad, want ik zat als autosportcommentator een levensreddende operatie te verslaan, aangezien de Italiaanse regisseur, niet geheel netjes, alles in beeld bracht." Gelukkig zijn er ook volop leuke, verrassende Grands Prix die het hart sneller deden kloppen, evenals de opkomst van jonge supertalenten die de sport veroverden. "De positieve kanten zijn in de breedste zin van het woord nieuwe winnaars, want dat betekent dat de sport vooruit gaat. Ik heb F1-seizoenen gedraaid waarbij er op de hele grid maar drie coureurs stonden die ooit een race hadden gewonnen. Dat is in de loop der jaren al wat veranderd, maar er moeten nieuwe winnaars komen om de sport vooruitgang te bieden." "Dat zou in de toekomst kunnen met Carlos Sainz volgend jaar, maar misschien zelfs dit jaar. Er zijn gekkere dingen gebeurd en als je rare wedstrijden krijgt heb je zomaar de kans dat er ineens een McLaren wint. Racing Point is ook zo’n team dat er in dit soort wedstrijden altijd staat." Mol benoemt daarbij een exemplarisch voorbeeld uit 1999 in Duitsland. "Johnny Herbert die een Grand Prix op de Nurburgring won. Maar ook de eerste overwinningen van Mika Hakkinen, David Coulthard en Max Verstappen. Die van Max heeft natuurlijk een aparte plek, omdat dit in de complete historie van de Nederlandse autosport nog nooit gebeurd was.

Inmiddels zit Olav Mol dertig jaar in het vak. In die tijd is er bijzonder veel verander in de Formule 1. Wat is het geheim van Mol? "Nieuwsgierigheid. Dat is de basis van verslaggeving en journalistiek. Ik ben nieuwsgierig. Je moet altijd vooruit kijken. In wezen moet je jezelf nu alweer vragen stellen als: Wie staat er echt op als Lewis Hamilton de kampioenschappen niet meer aan elkaar rijgt? Wat verandert er in de sport als we een jaar later toch naar de 2022-reglementen gaan? Wat gebeurt er volgend jaar als de reglementen voor twee F1-seizoenen gelijk zijn gebleven?" "Misschien komen we er wel achter dat we verplicht twee seizoenen met dezelfde regels moeten doen. Dat we niet zo snel doorontwikkelen maar twee jaar rijden met hetzelfde chassis, dezelfde auto’s en dezelfde reglementen. Mijn drijfveer is continu nieuwsgierigheid." In zijn loopbaan zag Mol honderden coureurs in actie in de Formule 1. Welke rijders blijven hem altijd bij? "Natuurlijk zou het logisch zijn om hier een naam als Ayrton Senna te noemen, maar wat ik specialer vond, is iets dat tegenwoordig niet meer zal gebeuren. Als ik vroeger Alain Prost wilde spreken liep ik naar de racetrailer en dan kwam hij na 5 minuten naar buiten om een interview te geven. Tegenwoordig zitten daar persvoorlichters tussen en is alles veel meer geregeld. Juan Pablo Montoya vond ik een geweldige gozer, met name omdat die zo ontzettend gedreven was. Hij was zo hard voor zichzelf en zijn team. Die haalde letterlijk het onderste uit de kan en een tandje meer." Als commentator heeft Mol zo'n beetje alles dat mogelijk is wel verslagen. Wat is zijn ultieme droom nog? "Ik zou het wel leuk vinden als we een GP op Zandvoort krijgen, en dat die Grand Prix degene is waarbij de coureurs starten op intermediates, dan naar slicks willen, dan naar regenbanden, dat het dan weer heel snel opdroogt door de zeewind, ze dan weer naar slicks willen en weer finishen op intermediates", lacht Mol. "Dan zou ik een topmiddag hebben en dan gaat die race als een gouden wedstrijd de boeken in."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'