Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul
  • 1 HAM LAP 71
  • 2 BOT + 13.719
  • 3 VER + 33.698
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
ita
vr 11 sep - zo 13 sep
Quali za 12 sep 15:00 16:00
Race zo 13 sep 15:10 17:10
ita
rus
vr 25 sep - zo 27 sep
Quali za 26 sep 14:00 15:00
Race zo 27 sep 13:10 15:10
ita
aut Uitslag Race
Start GP Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Formule 1 2020

Het geheim achter het succes van F1-commentator Olav Mol

De Grand Prix van Monaco in 1991 was zijn allereerste F1-race, maar bijna 30 jaar later zit Olav Mol nog altijd in het vak. 'Ollie' is eigenlijk niet meer weg te denken uit de paddock. Wat houdt de Formule 1 voor hem nog altijd leuk, en wat is het geheim achter zijn succes?

Olav Mol maakte veel mee in zijn carrière, die inmiddels al meer dan 500 Grands Prix duurt. RacingNews365 blikt met de Ziggo Sport-commentator terug op bijzondere momenten in zijn loopbaan. Van de opkomst van Max Verstappen tot en met de gitzwarte weekenden in de Formule 1 - Mol maakte alles al eens mee.

"Het meeste indruk heeft nog altijd het weekend in Imola 1994 gemaakt, waarin we Barrichello, Ratzenberg en Senna zeer zwaar zagen crashen – de laatste twee zelfs dodelijk. Daar heb ik een paar dagen later behoorlijk emotioneel behoorlijk wat last van gehad, want ik zat als autosportcommentator een levensreddende operatie te verslaan, aangezien de Italiaanse regisseur, niet geheel netjes, alles in beeld bracht."

Gelukkig zijn er ook volop leuke, verrassende Grands Prix die het hart sneller deden kloppen, evenals de opkomst van jonge supertalenten die de sport veroverden. "De positieve kanten zijn in de breedste zin van het woord nieuwe winnaars, want dat betekent dat de sport vooruit gaat. Ik heb F1-seizoenen gedraaid waarbij er op de hele grid maar drie coureurs stonden die ooit een race hadden gewonnen. Dat is in de loop der jaren al wat veranderd, maar er moeten nieuwe winnaars komen om de sport vooruitgang te bieden."

"Dat zou in de toekomst kunnen met Carlos Sainz volgend jaar, maar misschien zelfs dit jaar. Er zijn gekkere dingen gebeurd en als je rare wedstrijden krijgt heb je zomaar de kans dat er ineens een McLaren wint. Racing Point is ook zo’n team dat er in dit soort wedstrijden altijd staat."

Mol benoemt daarbij een exemplarisch voorbeeld uit 1999 in Duitsland. "Johnny Herbert die een Grand Prix op de Nurburgring won. Maar ook de eerste overwinningen van Mika Hakkinen, David Coulthard en Max Verstappen. Die van Max heeft natuurlijk een aparte plek, omdat dit in de complete historie van de Nederlandse autosport nog nooit gebeurd was.

Inmiddels zit Olav Mol dertig jaar in het vak. In die tijd is er bijzonder veel verander in de Formule 1. Wat is het geheim van Mol? "Nieuwsgierigheid. Dat is de basis van verslaggeving en journalistiek. Ik ben nieuwsgierig. Je moet altijd vooruit kijken. In wezen moet je jezelf nu alweer vragen stellen als: Wie staat er echt op als Lewis Hamilton de kampioenschappen niet meer aan elkaar rijgt? Wat verandert er in de sport als we een jaar later toch naar de 2022-reglementen gaan? Wat gebeurt er volgend jaar als de reglementen voor twee F1-seizoenen gelijk zijn gebleven?"

"Misschien komen we er wel achter dat we verplicht twee seizoenen met dezelfde regels moeten doen. Dat we niet zo snel doorontwikkelen maar twee jaar rijden met hetzelfde chassis, dezelfde auto’s en dezelfde reglementen. Mijn drijfveer is continu nieuwsgierigheid."

In zijn loopbaan zag Mol honderden coureurs in actie in de Formule 1. Welke rijders blijven hem altijd bij? "Natuurlijk zou het logisch zijn om hier een naam als Ayrton Senna te noemen, maar wat ik specialer vond, is iets dat tegenwoordig niet meer zal gebeuren. Als ik vroeger Alain Prost wilde spreken liep ik naar de racetrailer en dan kwam hij na 5 minuten naar buiten om een interview te geven. Tegenwoordig zitten daar persvoorlichters tussen en is alles veel meer geregeld. Juan Pablo Montoya vond ik een geweldige gozer, met name omdat die zo ontzettend gedreven was. Hij was zo hard voor zichzelf en zijn team. Die haalde letterlijk het onderste uit de kan en een tandje meer."

Als commentator heeft Mol zo'n beetje alles dat mogelijk is wel verslagen. Wat is zijn ultieme droom nog? "Ik zou het wel leuk vinden als we een GP op Zandvoort krijgen, en dat die Grand Prix degene is waarbij de coureurs starten op intermediates, dan naar slicks willen, dan naar regenbanden, dat het dan weer heel snel opdroogt door de zeewind, ze dan weer naar slicks willen en weer finishen op intermediates", lacht Mol. "Dan zou ik een topmiddag hebben en dan gaat die race als een gouden wedstrijd de boeken in."

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

21 reacties

    Breaking Horner weet waar Mercedes het verschil met Verstappen maakt