De Formule 1 staat nooit stil als het gaat om veiligheid. Elk jaar wordt de sport veiliger en veiliger, maar er zal altijd gevaar blijven bestaan. Veiligheid op het circuit is natuurlijk voor de coureurs zelf het belangrijkst. Dit is ook een van de hoofdonderwerpen binnen de Grand Prix Drivers Association, de coureursvakbond van de F1. Via de GPDA kunnen alle coureurs (anoniem) hun zegje doen over alles binnen de koningsklasse. Als we kijken naar de mening van de F1-coureurs over de veiligheid in de sport, dan springt er direct één onderwerp met kop en schouders boven de rest uit: de gele kerbs, ook wel 'worstenbroodjes' genoemd. RacingNews365 sprak exclusief met Alexander Wurz, voorzitter van de GPDA, over het probleem. Wurz opent met lof voor de 'gezondheid' van de Formule 1 op dit moment. "De sport bevindt zich op dit moment in een zeer goede positie. De zorgen van vijf tot tien jaar geleden, dat we het potentieel niet volledig konden benutten, zijn zeker afgezwakt. We worden steeds populairder en realiseren ons dat we dit met zijn allen doen. We hebben hetzelfde doel." Op het gebied van de veiligheid kan er volgens de voormalig coureur echter wel wat veranderen. "Verandering nummer één moet het weghalen van de worstenbrood-kerbstones zijn." Wurz legt uit dat kerbs in essentie niet verkeerd zijn, maar dat er niet 'standaard' een worstenbroodje neergelegd moet worden om een saaie chicane om te toveren tot een interessante chicane. "Hopelijk kunnen de gevaarlijke worstenbroodjes weer terug naar specifieke kerbs die per circuit worden ontworpen. Het is dan geen 'algemeen' ontwerp, maar juist een karakteristiek van het circuit."
"Katapulteren in een bocht moet onacceptabel zijn"
De gele worstenbroodjes hebben regelmatig voor een gevaarlijke crash gezorgd. Tijdens de Formule 3-race op Monza in 2019 werd coureur Alex Peroni metershoog de lucht in geschoten, om vervolgens hard in de vangrails te belanden. De GPDA wil zo snel mogelijk dat dit soort incidenten verdwijnt uit de autosport, zo legt Wurz uit. "De worstenbroodjes moeten verdwijnen als ze een schans creëren. In de apex van een chicane is het oké, maar als je in een remzone een bepaalde kant op schiet, dan moet daar niks liggen waardoor je weg wordt gekatapulteerd. Dat is onacceptabel." Volgens de Oostenrijker is het logisch dat niet alle veiligheidsrisico's aangepakt worden. "We kunnen simpelweg geen omgeving creëren die 100% veilig is. Het is net als de luchtvaart. Je kan nooit 100% veiligheid garanderen, want als je daar boven vliegt en iets breekt af, dan val je naar beneden. In racen werkt dat hetzelfde, maar met wat gezond verstand kunnen we de hele omgeving wel veiliger maken." "Het is oké dat een kerb de auto destabiliseert, maar het is niet oké dat de auto ineens van koers verandert. Vooral niet de hoogte in." Als voorbeeld noemt Wurz de crash van Rubens Barrichello op Imola in 1994 (zoek 'm vooral op op Yotube). "Hierdoor is het design van de kerbs compleet veranderd. Hij mag van geluk spreken dat hij dat heeft overleefd. Gelukkig zat er ook een hek achter, waardoor er geen doden vielen in het publiek. Zo'n hek was destijds nog niet de standaard..." De GPDA-voorzitter is blij met de progressie sindsdien, maar het grote gevaar is nog niet opgelost. "Het is goed om die kerbs weg te halen. Kerbs horen mensen niet te katapulteren, maar met alle enorme asfaltstroken naast het circuit wordt een kerbstone nou eenmaal de beslissende 'lijn' tussen circuit en erbuiten. Dat is het probleem waar we nu nog tegenaan lopen..."
Meest gelezen