Het kiezen van de juiste hoogte en ervoor zorgen dat dit onderdeel goed werkt, is een van de belangrijkste geheimen in de zoektocht naar een competitieve Formule 1-bolide. Dan heb ik het natuurlijk over de vloer, maar vooral over de onderkant van de vloer. Meestal is de onderkant van de vloer onzichtbaar voor ons, maar in zeldzame gevallen kunnen we toch een glimp opvangen. Afgelopen weekend was dat ook het geval, toen Carlos Sainz crashte tijdens de kwalificatie en zijn F1-75 weggetakeld moest worden. De details van dit normaal zo strikt geheime onderdeel werden zo onthuld.
Waarom is de vloer zo belangrijk?
Met de terugkeer van het ground effect in de Formule 1, dat in werking wordt gebracht met behulp van zogeheten Venturi-kanalen die over de gehele lengte van de vloer lopen, wordt het grootste deel van de totaal gegenereerde downforce uit de vloer gehaald: tot wel 80%. De technische regels zijn dit jaar erg restrictief, maar het ontwerp van de vloer, de kanalen en de krommingen spelen allemaal een rol in het bereiken van het droomscenario: maximale downforce met zo weinig mogelijk luchtweerstand. Het zijn algemene doelen, die behaald kunnen worden met behulp van de vorm van de onderkant van de vloer. Het ontwerp hiervan verschilt van team tot team, dus het is niet onlogisch dat ze er zo veel mogelijk aan doen om de details van de onderkant van de vloer verborgen te houden. De vloer van de zeer competitieve Ferrari (te zien op de tekening hieronder) zal door de andere teams dan ook zeer goed zijn bekeken, nadat alle fotografen deze in detail vast konden leggen na de crash van Sainz.
Hoe gaat Ferrari met porpoising om?
Een van de meest opvallende karakteristieken van de F1-75 is dat deze weinig performance verliest als de auto begint te stuiteren. Ondanks het feit de televisiebeelden duidelijk aantonen dat Ferrari ook last heeft van het fenomeen porpoising, heeft het slechts een minimale impact op de pure performance van de auto. Enkele engineers in Imola legden ons uit dat de frequentie van het gestuiter verschilt van auto tot auto. Hoe hoger de frequentie, hoe complexer het is om met het fenomeen om te gaan, waardoor de auto instabieler wordt. Dit heeft met twee factoren te maken: de manier waarop de vloer is gevormd en de rijhoogte waar voor wordt gekozen. Bij Ferrari heeft men een compromis gevonden dat ervoor zorgt dat de frequentie van het gestuiter lager is dan bij andere teams, zoals bijvoorbeeld bij Mercedes. Bovendien lijkt het stuiteren bij Ferrari pas te beginnen op een hogere snelheid dan bij de andere teams.
Hoe kon Red Bull een stap voorwaarts zetten
In Imola was het Red Bull, het team met de minst stuiterende auto, dat domineerde. Cruciaal voor de verbeterde performance van Red Bull was de nieuwe, geüpdatete vloer, zoals op de tekening hieronder is te zien. Het team heeft gekozen voor een oplossing die ook Aston Martin en Ferrari al gebruiken. Het gaat om een zogeheten dubbele splitter op de plek waar de luchtstromen worden 'gesplit'. Het zijn twee kleine profielen onder de auto, die ervoor zorgen dat de luchtstromen op een efficiëntere wijze naar de Venturi-kanalen worden geleid. Niet geheel onbelangrijk, zeker voor het gedrag van de RB18 in de snelle bochten, waar er in Imola veel van zijn, was de afname van het gewicht van de Red Bull-bolide. In de paddock wordt gesproken over een gewichtsverlies van ongeveer vier kilo. Overigens waren deze updates niet specifiek gericht op het voorkomen van porpoising, maar vooral op het verbeteren van de algehele performance.
Hoe gaat Ferrari reageren?
Kijkend naar de o zo belangrijke vloer, dan is het bijna zeker dat Ferrari tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje een nieuwe diffuser zal introduceren op de F1-75. Deze moet het team helpen met het porpoising. Over ruim een week zal men in Miami bovendien waarschijnlijk met een nieuwe achtervleugel komen. Teambaas Mattia Binotto bevestigde tegenover onder meer deze website dat we in The States inderdaad de eerste Ferrari-upgrades zullen gaan zien. De ontwikkelingen, hoe uitgebreid deze zijn en natuurlijk hoe effectief te zijn, zullen een grote rol gaan spelen in de titelstrijd met Red Bull. Zeker nu het team van Verstappen en Perez na haar eerste updates meteen competitiever lijkt, weet Ferrari dat ze zich geen fouten kunnen veroorloven met hun updates.
Meest gelezen