Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Is het einde van de brullende F1-motoren definitief in zicht?

De motorreglementen voor 2026 liggen al vast in de Formule 1. Maar wat gaat er met de volgende generatie motoren gebeuren? Nikolas Tombazis geeft antwoord.

Verstappen Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De FIA zegt dat de richting die de Formule 1-motoren op de lange termijn ingaan, wordt bepaald door relevantie voor autofabrikanten. 2026 is het eerstvolgende moment dat er grote wijzigingen komen in de Formule 1. Zo is Red Bull al volop in ontwikkeling met Red Bull Powertrains, in samenwerking met Ford. Maar hoe de generatie motoren er daarna uit gaan zien, is nog onbekend. Wordt het (nog) meer elektrisch en betekent dit het einde van de brullende F1-motoren?

"De stap voor 2026 is gedefinieerd, maar wat we daarna doen is nog onderwerp van discussie", vertelt Nikolas Tombazis, Single Seater Director van de FIA, aan geselecteerde media waaronder RacingNews365..

"Er liggen een heleboel opties op tafel; of het nu duurzamere brandstoffen zijn, of waterstof - waar we binnen de FIA al heel wat werk in hebben zitten - of meer elektrisch. Maar we willen altijd relevant blijven voor wat de deelnemende motorfabrikanten willen doen. We kunnen niet een compleet willekeurige richting inslaan die niet gerelateerd is aan de wegauto", zegt Tombazis.

"We moeten relevant blijven voor de weg. Dat is de belangrijkste doelstelling en ik denk dat iedereen die in de paddock rondloopt kan zien dat er een enorme uitdaging ligt die we aan moeten gaan."

Omdat de uitstoot van de raceauto's slechts een klein percentage is van de totale CO2-voetafdruk van de F1, weet de FIA dat er buiten de technische reglementen veel moet gebeuren om dingen te verbeteren. "Het aandeel van de auto's zelf is erg laag", voegt Tombazis toe. "Ik denk dat het in totaal minder dan 2% is. Het is dus duidelijk dat onze algehele verantwoordelijkheid voor de sport is om ook de andere 98% aan te pakken, en dat moet gebeuren op het gebied van logistiek, materialen, aantallen onderdelen, kalenders, een heleboel dingen."

Praat mee!

Viaplay
x
Live Reacties na zwaarbevochten zege Verstappen in Imola