Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Helmut Marko

Marko deelt hoopvolle boodschap over hagelnieuwe Red Bull-motor

Het einde van het seizoen van 2024 is bijna in zicht, maar de Formule 1-teams zijn al langere tijd druk bezig met vooruit kijken. Dat geldt ook voor Red Bull, waar men druk bezig is met het ontwikkelen van een eigen motor. Helmut Marko komt gelukkig met goed nieuws.

Marko Singapore
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Er zal de komende jaren flink wat gaan veranderen in de Formule 1, al is dat niet heel vreemd. In 2026 worden er namelijk nieuwe reglementen geïntroduceerd en daardoor gaat de boel bij alle teams flink op de schop. Dat geldt des te meer voor Red Bull, waar voor het eerst in de geschiedenis van het team een eigen motor gebouwd wordt. De samenwerking met Honda komt dus ten einde en de Oostenrijkse renstal gaat op eigen houtje verder, in samenwerking met Ford, maar zal in dat proces vast op de nodige moeilijkheden stuiten.

Tot dusver kan adviseur Helmut Marko echter bevestigen dat het de goede kant op gaat. Met het oog op eventuele clausules in het contract van Max Verstappen komt de Oostenrijker in gesprek met Motorsport Magazin met goed nieuws voor zijn team. "Iedereen weet dat contracten voor coureurs van zijn kaliber bepaalde exitclausules bevatten, die vaak op prestaties van het team gebaseerd zijn. In 2026 komen wij natuurlijk met een nieuwe motor, maar zo'n eerste keer is altijd spannend."

"Maar op dit moment, op basis van de informatie die we nu hebben en de zaken die we al kunnen vergelijken, staan we aan de positieve kant. In dit project zullen de benzine en de accu echter een grote rol gaan spelen, want je kan niet precies zeggen waar je in dat opzicht staat. We kunnen ook nog niet stellen dat Mercedes of Ferrari daarin een voorsprong hebben, alleen dat we met hen kunnen concurreren. Maar die twee factoren kunnen al snel roet in het eten gaan gooien en als je dan soortgelijke clausules in een contract opneemt, kan er best een mogelijkheid ontstaan voor coureurs om te vertrekken."

Toch ziet men bij Red Bull 2026 ook als een mogelijkheid, want na het verlies van de dominantie van de afgelopen jaren kunnen ze daar mogelijk opnieuw beginnen. "We weten dat auto's binnen deze ground effect-regels heel gevoelig zijn. Ferrari kwam bijvoorbeeld met een upgrade, maar viel ineens weer terug. Mercedes won twee races op rij, maar was het weekend daarna ineens weer het vierde team. Om dan nog maar niet te spreken over Aston Martin, die vorig jaar nog op het podium stonden maar dit seizoen ook flink terug zijn gevallen."

"McLaren is het enige team dat sindsdien constant aan kop heeft gereden. Die auto is op elk circuit snel, ongeacht het type band en de weersomstandigheden. Wij hebben dat in het verleden ook gehad, maar in de loop der tijd hebben we een verkeerde afslag genomen. De buitengewone rijkunsten van Verstappen verhulden dat lange tijd, maar op een gegeven moment was het onmogelijk om dat nog te verbergen toen de window van de auto steeds kleiner werd."

Auto blijft onvoorspelbaar

Het is al een tijdje duidelijk dat Red Bull dus kampt met problemen omtrent die inconsistentie, benadrukt Marko nu ook. "Het gaat telkens heen en weer. De ene keer was er sprake van onderstuur, maar de andere keer veranderde dat in overstuur. Verstappen heeft het soms nog wel onder controle, maar al die zaken beïnvloeden de banden natuurlijk enorm. Daardoor gleden we steeds verder weg, maar in Monza kwam het echte dieptepunt pas." 

"In Bakoe ging het wel weer bergopwaarts en de prestaties die Sergio Perez daar liet zien waren relatief goed. Hij is daar altijd wel snel, maar in Singapore werd bevestigd dat het echt om een stap voorwaarts ging. We eindigden daar als tweede, al hadden we wel een beetje geluk omdat Ferrari het tijdens de kwalificatie verprutste. Het hielp ook dat Piastri niet de beste kwalificatie had daar." 

Toch werd ook de Grand Prix van Singapore een weekend vol onduidelijkheden voor Red Bull, aldus Marko. "Met de harde banden waren we ongeveer net zo snel als Charles Leclerc en zijn Ferrari-bolide. Ik weet niet hoe dat voor Lando Norris zat, want we weten niet of hij de limiet echt op heeft gezocht tijdens de race. Maar op de medium-banden zaten we ineens weer mijlenver van de concurrentie vandaan, vooral omdat we in de tweede sector bijna een seconde lieten liggen. Van de ene op de andere band is de stabiliteit ineens volledig verdwenen. De auto heeft echt een breder bandenbereik nodig en we moeten de boel weer voorspelbaar zien te krijgen."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Tijdschema Extreem laat tijdschema Formule 1 GP Verenigde Staten