Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Oordeel zelf: de nieuwe Mercedes-bolide vs. de Red Bull RB19 van Verstappen

Op donderdag werd in Monaco dan eindelijk de nieuwe Mercedes W14 aan de wereld getoond. En het team heeft zeker om zich heen gekeken in de F1-paddock op zoek naar betere prestaties.

Natuurlijk was het dominante Red Bull (een van) de Mercedes-inspiratiebron(nen) toen de Silver Arrows hun nieuwe update op papier zetten en van de band lieten rollen. Op zoek naar succes heeft Mercedes naar eigen zeggen gekozen voor meer 'conventioneel bodywork'. In de praktijk betekent dat dat men de weg is ingeslagen die Red Bull anderhalf jaar geleden al insloeg. Dat is zeker te zien aan de vergelijkingen hieronder.

De oude sidepods vs. de nieuwe sidepods van Mercedes

De zogeheten 'zero pods' zijn bij het grofvuil gezet door Mercedes. Men kiest voor een meer conventionele sidepod, die naar achter steeds verder afloopt. Red Bull was de eerste die met dat idee kwam, begin 2022. Al snel volgden Aston Martin en Williams, waarna ook McLaren, AlphaTauri, Alpine en Alfa Romeo een 'vergelijkbaar' design adopteerden. Nu volgt dus ook Mercedes. Eigenlijk zijn alleen Ferrari en Haas nog niet 'om'. Wanneer volgen zij?

De Red Bull sidepods vs. de nieuwe Mercedes sidepods

De overeenkomsten worden snel duidelijk op de onderstaande afbeelding. Tegelijkertijd is het zeker geen 1-1 kopie. Zo is de bolling die tussen de C en de L van Oracle zit niet terug te zien op de W14. En daar waar je op de RB19 een tweede soort bolling ziet ter hoogte van de tekst 'Bull' en 'ROKT', zien we die niet terug op de W14. De overgang tussen de sidepod en de motorkap is nagenoeg verticaal.

Mercedes oude ophanging vs. nieuwe ophanging

Een andere wijziging ten opzichte van de vorige iteratie van de W14, is de voorwielophanging. Ook hier heeft Mercedes inspiratie opgedaan bij Red Bull en gekozen voor een zogeheten 'anti-dive'-ophanging. De wishbones zijn nu minder horizontaal en meer diagonaal, waarbij de bovenste wishbone op een hoger punt aan het chassis is vastgemaakt. Het kan eigenlijk niet hoger. Dit moet er (onder meer) voor zorgen dat de auto stabieler is onder het remmen en bij het ingaan van bochten, waardoor de auto lager afgesteld kan worden en er meer downforce kan worden gecreëerd.

De Red Bull ophanging vs. de nieuwe Mercedes ophanging

En ook dat is iets wat we bij Red Bull terugzien. De wishbones van de ophanging van de RB19 lopen ongeveer even diagonaal en het punt waarop deze op het chassis zijn gemonteerd, is nagenoeg vergelijkbaar. Ook bij de auto van Verstappen en Perez kan de ophanging eigenlijk niet op een hoger punt aan het chassis vastzitten. Het verschil tussen de twee ophangingen is en blijft het algemene concept van de pull-/push-rod. Red Bull heeft als een van de weinige teams een pull-rod voorwielophanging, terwijl Mercedes een push-rod voorwielophanging heeft. Het is lastig om dat middenin het seizoen te wijzigen, dus daarom is dat ook nu bij Mercedes zo gebleven. Check hieronder de vergelijking.

De nieuwe sidepod inlet van Mercedes

Bij een nieuwe sidepod hoort natuurlijk ook een nieuwe inlet. Deze was voorheen erg hoog en niet breed, maar vanaf het GP-weekend in Monaco is deze aanzienlijk breder geworden, waardoor ook deze veel meer lijkt op de auto's van de rest van de grid.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal