Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun

F1-stand

  • 1 VER 131
  • 2 HAM 119
  • 3 PER 84
VT1 vr 25 jun
VT2 vr 25 jun
VT3 za 26 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali vr 16 jul
Sprint za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Stiermarken
Dagen
Uur
Min.
Sec.
FIA

Waarom de Formule 1 zo anti-flexibele vleugels is

De FIA introduceerde op dinsdag een nieuwe technische richtlijn met betrekking tot het testen van flexibele achtervleugels. De discussie daarover is van alle tijden, net zoals de pogingen van de teams om er toch mee te experimenteren.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het begrip 'technische richtlijnen', een letterlijke vertaling van het Engelse 'technical directive', laat ruimte voor de suggestie dat wat de FIA naar buiten heeft gebracht, niet al te letterlijk genomen moet worden. Niets is echter minder waar. Bij het uitvaardigen van een technical directive wordt eigenlijk gewoon het reglementenboek herschreven. In het geval van de TD van gisteren, betekent dat dat het testen van de flexibiliteit van achtervleugels strenger gaat gebeuren.

Maar wat winnen de teams met flexibele vleugels en waarom is de FIA daar zo op tegen? Een flexibele achtervleugel maakt dat bij een toenemende druk, die ontstaatdoor meer rijwind op hoge snelheid, de dwarselementen vlakker komen te liggen, met minder drag en dus een hogere topsnelheid tot gevolg. In de bochten, als de druk op vleugel afneemt door de afname van snelheid, neemt de vleugel de gebruikelijke positie weer in, waardoor de vleugel in de bochten de downforce genereert die nodig is om snel door de bocht te gaan.

Een flexibele vleugel, of een 'bendy wing' zoals Lewis Hamilton het noemde, kan in verschillende vormen op de auto zitten. Als het de draagsteunen zijn van de achtervleugel die flexibel zijn, kan de hele achtervleugel naar achteren kantelen, maar ook bepaalde onderdelen kunnen op zichzelf té flexibel zijn.

De FIA zoekt in deze altijd naar de balans tussen wat toegestaan is en wat ook daadwerkelijk nodig is. Immers, vleugels móéten een zekere mate van buigzaamheid hebben, omdat het geheel ander bij het kleinste zuchtje wind afbreekt.

Echter, eind jaren '90 gingen de Formule 1-teams massaal op zoek naar manieren om de achtervleugel op hoge snelheid wat achterover te laten hellen, maar vele crashes op hoge snelheid zouden daarmee te maken hebben gehad, wat voor de FIA een reden is geweest om het concept te verbieden. Hoewel, verbieden... Verboden is het eigenlijk nooit, maar door het steeds aanpassen van de regels en het verstrengen van de tests, werd het wel onmogelijk gemaakt. Op dat moment werden namelijk de tests voor de buigzaamheid van vleugels en overige delen van het bodywork ingevoerd.

En los van potentieel gevaar wil de Formule 1 gewoon niet aan actieve aerodynamica. Een Formule 1-auto en het bodywork moet in grote lijnen te allen tijde gelijk blijven aan de auto zoals hij in stilstand is, iets waar het DRS-systeen natuurlijk een uitzondering op is. Echter, telkens weten de Formule 1-teams manieren te vinden om de vleugels in de praktijk toch te laten 'flexen', terwijl ze zich kranig houden tijdens de FIA-tests. Dat merkt men nu niet voor het eerst op en waarschijnlijk ook niet voor het laatst.

Max Verstappen vocht als een leeuw op het circuit van Barcelona, maar het was net niet genoeg voor de zege. Wat betekent dit voor de titelkansen van Verstappen en zien we Perez zich ook melden aan het front? Dit en nog veel meer in de Formule 1-podcast van RacingNews365.

17 reacties

    x
    Breaking Succes voor Mercedes in strijd met Red Bull: FIA past pitstopregels aan