Wanneer de naam van Luca Badoer valt, zullen de meeste mensen hem herinneren als de coureur die zijn teamgenoot Kimi Raikkonen niet bij kon houden. Maar dat is niet terecht, want de Italiaan is slachtoffer van de omstandigheden en zodra hij de Formule 1 bereikte was zijn sterke juniorcarrière snel vergeten. Nadat hij in 1992 het kampioenschap in de Formule 3000 won met onder meer tegenstand van David Coulthard en Rubens Barrichello, trad hij toe tot de koningsklasse van de autosport.
Hij stapte in bij Lola om daarna ook bij Minardi en Forti te rijden. Bij die achterhoedeteams kon hij tussen 1993 en 1999 in vier seizoenen tijd door gebrek aan goed materiaal geen punten scoren. In die tijd kreeg alleen de top zes van de race punten, maar als er wordt gerekend met de huidige puntentelling, dan zou Badoer tot het solide aantal van 26 punten komen. Hij wist namelijk elf keer tot een top tien finish te komen. Met teams zoals McLaren, Williams, Benneton en Ferrari, was een negende plek eigenlijk het hoogst haalbare.
Tijdens de Grand Prix van San Marino van 1993 pakte hij met een zevende plaats zijn beste klassering in de Formule 1. Het was pas zijn vierde race, maar hij wist in een uitputtende race met zowel natte als droge periodes zijn hoofd boven water te houden. Zijn zeer ervaren teamgenoot Michele Alboreto wist zichzelf niet eens te kwalificeren voor die race en Badoer versloeg diezelfde Alboreto in hun kwalificatiestrijd over het hele jaar. Terwijl de Italiaan in zijn jaren in de Formule 1 de achterhoede reed, zat Coulthard bij een race-winnend team en bouwde Barrichello zijn reputatie op om later de stap naar Ferrari te maken.
Anderen bekeken ook:
Dé kans op punten
Badoer miste de tweede helft van 1996 nadat Forti zich halverwege het seizoen terugtrok, maar hij keerde in 1999 terug op de Formule 1-grid. In dat seizoen had hij dé kans om punten te pakken. Tijdens de Grand Prix van Europa van 1999, de beroemde race die Johnny Herbert won namens het team van Sir Jackie Stewart, lag de Italiaan met nog dertien ronden te gaan op de vierde plaats. Dat zou drie punten opleveren, ware het niet dat zijn versnellingsbak het op de Nürburgring begaf.
Hij was terneergeslagen nadat hij stopte bij de pitingang en werd getroost door een marshall toen het resultaat in rook opging. Extra zuur was het dat zijn teamgenoot Marc Gene door zijn uitvalbeurt opschoof naar een puntenfinish. Nadat zijn racecarrière eindigde, was hij in het volgende decennium testcoureur bij Ferrari in de gouden periode van het team.
De races voor Ferrari
Aan het einde van dat decennium had Ferrari een coureur nodig, nadat Felipe Massa op zijn hoofd was geraakt door een veer van de auto van Barrichello's Brawn-bolide tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van Hongarije in 2009. Michael Schumacher werd aangeprezen als de vervanger, maar hij herstelde niet op tijd van een nekblessure opgelopen bij een motorongeluk. En dus koos Ferrari ervoor om testcoureur Badoer naast Kimi Raikkonen te zetten. Door de jaren heen had hij duizenden kilometers afgelegd als Ferrari-testcoureur, maar toen zijn droom werkelijkheid werd ging het niet zoals gehoopt.
Maar voor de Italiaan was dit niet de wereld van de Formule 1 die hij kende. Zo waren er smallere vleugels, waren de slickbanden teruggekeerd en werd KERS geïmplementeerd. En hij mocht niet testen in die totaal andere auto voor hem, omdat testen in het seizoen destijds verboden was. Hij kwalificeerde in zijn eerste race met Ferrari helemaal achteraan tijdens de Grand Prix van Europa in Valencia, met 1.5 seconde achterstand op nummer negentien Jamie Alguersauri en 2.6 seconde achterstand op Raikkonen in Q1. In de race eindigde hij als zeventiende.
Tijdens de volgende race in Spa stond Badoer opnieuw laatste op de grid, met 1.4 seconde achterstand op Raikkonen in Q1. De Fin won de race, de Italiaan werd bijna op een ronde gezet en finishte als veertiende en laatste. Voor de daaropvolgende Grand Prix op Monza werd Giancarlo Fisichella ingezet om Badoer te vervangen, maar ook hij kon weinig uitrichten met de F60 en pakte uiteindelijk ook geen punt.
Als de jarige Badoer niet in de Ferrari van 2009 had gereden, dan was zijn nalatenschap wellicht anders zijn geweest. Al is hij wel de houder van het dubieuze record van de meeste Grand Prix (51 in totaal) zonder een punt te scoren. Maar de bijnaam van 'slechtste coureur ooit van Ferrari' verdient hij dus niet.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!