Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Pirelli

Wanneer wisselt een F1-coureur precies naar regenbanden?

Regenomstandigheden leveren altijd spektakel op in de Formule 1. Al op het moment dat er een bui in de lucht hangt, kruipen de fans dichter naar het beeldscherm. Wanneer het daadwerkelijk begint te regenen gedurende een race, is het echter van belang dat men op het juiste moment een pitstop maakt. De vraag is echter wie die keuze het beste kan maken, de coureur of het team?

Regenband Alfa
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Alfa Romeo

Voorafgaande aan de Grand Prix van de Eifel gaf bandenconstructeur Pirelli een inkijkje in de intermediate- en regenbanden die men in Italië maakt. Zo kan een Formule 1-bolide dankzij de intermediate-banden van Pirelli maar liefst 150 liter water per seconde verwerken. Ter vergelijking, een normale straatauto kan circa 40 liter per seconde wegwerken. Wanneer een coureur of team besluit om over te stappen op regenbanden, kan men zelfs meer dan 300 liter water per seconde verwerken. Een enorm verschil, wat duidelijk maakt dat het niet eenvoudig is om de juiste keuze te maken tussen het rijden op een slick-, intermediate- of een regencompound.

Volgens Pirelli is het daarom enorm belangrijk dat het team en de coureur constant met elkaar in contact zijn gedurende een race waarin het regent of kan gaan regenen. De Italianen concluderen dat de coureur de belangrijkste rol speelt in de beslissing om over te stappen op een andere band. Men beweert dat Max Verstappen de zaken tijdens de Grand Prix van 2019 in Duitsland bijvoorbeeld het beste op orde had. Volgens de Italianen voelde de Nederlander precies aan wanneer hij moest wisselen van compound gedurende de spectaculaire race op Hockenheim.

Tegelijkertijd houdt men ook op de pitmuur in de gaten hoe de baanomstandigheden zich ontwikkelen. Logischerwijs gebruiken de teams daarvoor ook data, om de coureur zodoende ook statistisch-gezien op de hoogte te kunnen houden. Teams nemen de tijd gereden onder normale droge omstandigheden op slicks op als 100%. Wanneer het begint te regenen en de tijden van de coureurs oplopen richting 110-112% van die tijd, wordt het volgens het team tijd om van banden te wisselen. Dit is namelijk het punt waarop de coureur zou moeten overstappen naar intermediate-rubber.

Interessant genoeg betekent dit dat bij een normale rondetijd van 1.30, aan circa 200 kilometer per uur gemiddeld, de tijd in de regen oploopt naar 1.40. Dit betekent dat men dan alsnog circa 180 kilometer per uur gemiddeld rijdt, in de regen op een intermediate-band. Wat laat zien hoe geweldig uitdagend het is voor een F1-coureur om onder regenomstandigheden op een circuit te rijden. Afhankelijk van hoe hard het regent, kan men ook nog gebruik maken van de full-wets. Met die band zakken de rondetijden afhankelijk van de weersomstandigheden logischerwijs nog verder naar beneden.

6 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Breaking F1 zet streep door de vierde race van 2023