Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Red Bull Racing

Wat we weten over de nieuwe Red Bull van Max Verstappen

Op 12 februari aanstaande onthult Red Bull RB16. Het is de auto die Max Verstappen aan zijn eerste wereldtitel moet helpen, maar wat weten we nog meer van Verstappens nieuwe speeltje.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Waar Red Bull reeds in voorop liep

De Red Bull-bolides van de laatste jaren kunnen we gerust als een tikkeltje conservatief bestempelen. Enorme vondsten als een 'geblazen diffuser' toverde topontwerper Adrian Newey niet meer uit de hoge hoed, maar op enkele gebieden wist Red Bull zich toch van de concurrentie te onderscheiden.

Het gebied rond vóór en rond de sidepods is zeer gevoelig voor de luchtstroom die via de voorvleugel en de wielen over en om de auto stroomt. Nergens experimenteren teams meer met vleugeltjes, vinnetjes en al wat niet meer zij dan daar. Red Bull loopt daarin voorop en introduceerde als eerste de boomerang-vormige horizontale liggers, die inmiddels door de meeste van de teams onder het kopieerapparaat zijn gelegd. We verwachten daar dit jaar voor het laatst een doorontwikkeling van te zien, aangezien de wildgroei aan aerodynamische toepassingen in 2021 aan banden wordt gelegd.

Red Bull was één van de weinige team die niet meeging met de trend dat teams voor dubbele achtervleugelsteunen kiezen, samen met Toro Rosso en Racing Point. Het wordt interessant om te zien of Red Bull ook in het nieuwe jaar de eigen filosofie blijft volgen.

Size dóés matter

Hoe groter, hoe beter, toch? In de Formule 1 echter niet. De Formule 1-teams zijn altijd op zoek naar een zo smal mogelijke achterkant, waardoor de motor, versnellingsbak en de achterwielophangingen zeer compact geïnstalleerd dienen te worden. McLaren geloofde in het moderne Honda-tijdperk heilig in het size-zero-concept, maar kwam bedrogen uit. Een dergelijk compact geheel raakt snel oververhit, iets waar Williams en zelfs Mercedes over mee kunnen praten.

Bij Red Bull lijkt op dat gebied echter nog wel wat ruimte voor verbetering, of in dit geval, versmalling. Honda nam in 2017 afscheid van het size-zero-idee en volgde de filosofie van Mercedes, maar de concurrentie werkt met smallere achterkanten dan Red Bull. Honda zal risico's moeten durven nemen in 2020 en dit kan daar een voorbeeld van zijn.

			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

Niet alles is even zichtbaar

Niet alles wat nieuwe is aan de nieuwe Red Bull-bolide is zichtbaar. Onder de kap ligt echter een fonkelnieuwe Honda-motor. Ja, het is een doorontwikkeling van de krachtbron die ook in 2019 al achterin de Red Bull- en Toro Rosso-bolides lag, maar gezien het ontwikkelingstempo van Honda mag er veel van verwacht worden. Het gat naar Mercedes en Ferrari moet nu toch echt volledig worden gedicht en dat kan alleen met de nodige extra pk's.

Over onzichtbaar gesproken, de onderkant van de Red Bull-bolides is al jaren één van de sterkste punten. De auto's van Adrian Newey genereren al jaren veel downforce aan de onderkant van de wagen, mede ingegeven door de hoge rake (de hellingshoek waaronder een F1-auto op haar wielen staat). De verwachting is dat ook de RB16 hoog op de achterpoten zal staan. Andere teams beginnen die filosofie overigens steeds vaker te volgen.

Verstappens wil is wet

Max Verstappen is de grote man voor Red Bull, dat werd deze week opnieuw duidelijk toen het team bevestigde dat de Limburger tot en met 2023 bij het team zal blijven. Red Bull wil kampioen worden met Verstappen en dat betekent dat het een auto moet bouwen die volledig aan de wensen van Verstappen is aangepast.

Verstappen heeft weleens aangegeven dat het bouwen, ontwikkelen en afstellen van de auto het werk is van de technici en dat het aan hem is om de klus op de baan te klaren, maar zo werkt het niet helemaal. Elke coureur heeft een eigen voorkeur voor een rijstijl. De één wil bijvoorbeeld meer onderstuur, de ander meer overstuur. Verstappen zal moeten voelen dat hij kan lezen en schrijven met de RB16 en het is aan het team om de input van de Nederlander te vertalen naar een auto die als een verlengstuk van Verstappen dient.

De auto op de foto boven de tekst betreft de Red Bull RB15 van 2019.

11 reacties

    Breaking Nederlandse Dakar-coureur Edwin Straver overleden