Door de jaren heen is er in de Formule 1 veel veranderd op het gebied van pitstops. Zo duurde een pitstop in de jaren '50 nog ruim een minuut, terwijl een goede pitstop vandaag de dag slechts wordt volbracht in twee luttele seconden. In de koningsklasse van de autosport kunnen honderdsten van een seconde daarom het verschil maken tussen wel of geen overwinning.
Dat bewees bijvoorbeeld Red Bull Racing afgelopen seizoen, dat meerdere malen een pitstop sneller dan twee seconden uitvoerde. Afgelopen seizoen haalde Max Verstappen daardoor bijvoorbeeld in Groot-Brittannië de Ferrari-bolide van Charles Leclerc in de pitstraat in. Samen met Williams is het team van de Nederlander afgelopen jaar hét te kloppen team gebleken als het aankomt op pitstops.
Uiteraard is de afschaffing van bijtanken een belangrijke factor geweest in het verkorten van de pitstoptijden. Van 1994 tot en met 2009 gebeurde dit namelijk nog. In die periode duurde een pitstop ongeveer 6 à 12 seconden, afhangend van de hoeveelheid brandstof die er op het moment in de bolide moest. Vandaag de dag hoeven er 'slechts' vier banden worden vervangen tijdens een F1-pitstop.
Tekst gaat verder onder de foto
De technologie van tegenwoordig
De perfecte pitstop begint al een geruime tijd voordat een coureur de daadwerkelijk de pitstraat binnen komt rijden. Aan de pitmuur communiceert de hoofdstrategist van een Formule 1-team met verschillende andere personen verantwoordelijk voor de perfecte strategie.
Op een plek, vaak buiten het circuit in de fabriek, zitten tijdens de race tientallen strategisten allerlei verschillende soorten scenario's te berekenen, die helpen om de perfecte keuze te maken. De hoeveelheid data die een team tegenwoordig tijdens een race ter beschikking heeft, is onvoorstelbaar groot.
Zo mocht Hannah Schmitz, de hoofd-racestrateeg van Red Bull, na afloop van de Braziliaanse Grand Prix in 2019 mee met Verstappen naar het podium, omdat ze dé perfecte keuze had gemaakt om hem tijdens de voorlaatste safetycar-periode naar binnen te halen voor een nieuwe set banden. Ook op die manier kunnen er dus races worden gewonnen.
Maar ook de technologie gedurende een pitstop wordt steeds beter. De front jack en de rear jack, waarmee een Formule 1-auto in slechts enkele honderdsten van een seconde wordt opgetild, kosten per stuk tienduizenden euro's. Ook de pneumatische wheelguns, waarmee de banden worden los- en vastgemaakt en waarvan er tijdens een pitstop acht aanwezig zijn, vergen een flinke investering.
Tekst gaat verder onder de foto.
De hoofdrolspelers
Daarnaast wordt er door de mechanics heel veel getraind, getraind en nog eens getraind. Er wordt niet per se getraind voor de perfecte pitstop, die Red Bull overigens ondanks een wereldrecord van 1,82 seconden claimt nog niet gemaakt te hebben, maar er wordt juist getraind omwille van consistentie.
Een Formule 1-team heeft dan ook vaak als doel om consistent elke normale pitstop op een betrouwbare manier uit te kunnen voeren in ongeveer twee seconden tijd. Om dat te kunnen bewerkstelligen zijn er ruim 20 poppetjes nodig, die allemaal hun eigen taak uitvoeren gedurende die twee o zo belangrijke seconden.
Per band zijn er drie personen nodig tijdens een Formule 1-pitstop. Eén persoon haalt de oude band eraf, één persoon doet de nieuwe erop en de derde persoon beheert de wheelgun, waarmee de oude band los en de nieuwe band vast wordt gemaakt. Een persoon beheert de front jack en een de rear jack, waar overigens ook een persoon met een reserve krik klaarstaat.
Ook staan er tijdens een pitstop aan weerszijden van een Formule 1-bolide twee personen om de wagen recht te houden op het moment dat deze omhoog wordt getild. Daarnaast zijn er ook nog twee personen die zich bezighouden met het bijstellen van de voorvleugel en is er tot slot ook nog een individu die in de gaten houdt of de pitstraat vrij is en een coureur veilig weg kan rijden.
Mochten er zich noodgevallen voordoen, dan is er in de buurt ook nog een persoon met een brandblusser en een persoon die de F1-bolide weer kan herstarten.
Tekst gaat verder onder de tabel
Taakverdeling tijdens een F1-pitstop
Nr. | Taak |
---|---|
1. | Krik voor |
2. | Krik achter |
3. | Reserve krik achter |
4. | Band linksvoor los- en vastmaken |
5. | Band linksvoor verwijderen |
6. | Band linksvoor erop doen |
7. | Band rechtsvoor los- en vastmaken |
8. | Band rechtsvoor verwijderen |
9. | Band rechtsvoor erop doen |
10. | Band linksachter los- en vastmaken |
11. | Band linksachter verwijderen |
12. | Band linksachter erop doen |
13. | Band rechtsachter los- en vastmaken |
14. | Band rechtsachter verwijderen |
15. | Band rechtsachter erop doen |
16. | Auto stabiel houden |
17. | Auto stabiel houden |
18. | Aanpassingen doen aan voorvleugel |
19. | Aanpassingen doen aan voorvleugel |
20. | Pitlane spotter |
21. | Persoon met brandblusser |
22. | Persoon die auto opnieuw kan starten |
De perfecte pitstop
Tot slot speelt ook de coureur natuurlijk een grote rol. Hij moet de auto op de perfecte plek parkeren om zo zijn team in staat te stellen om een perfecte pitstop uit te voeren. De coureur is slechts een klein radertje in een groot geheel. Alles moet op rolletjes lopen wil er een perfecte pitstop worden uitgevoerd en hoe zo'n (nagenoeg) perfecte pitstop er dan uit ziet, kan je hieronder terugkijken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!