Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Ferrari geeft duidelijke waarschuwing af aan de FIA

Ferrari-teambaas Fred Vasseur maakt zich zorgen over de mogelijke toetreding van Andretti tot de Formule 1. Hij is van mening dat er niet van het verleden geleerd wordt en dit kan leiden tot financiële problematiek in de toekomst.

Leclerc Vasseur Abu Dhabi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari-teambaas Frederic Vasseur waarschuwt de Formule 1 met betrekking tot de financiële positie van de teams in aanloop naar de besprekingen van het nieuwe Concorde Agreement. Hij is bang dat de koningsklasse 'niet leert van het verleden'.

De discussie rondom de nieuwe reglementen, die in 2026 van start gaan, is aangewakkerd na de mogelijke uitbreiding van het F1-veld met de komst van een elfde team, namelijk Andretti. Het Amerikaanse automerk bevindt zich in de derde fase van het toelatingsproces, waarbij de FIA het bod tot toetreding in oktober al geaccepteerd heeft.

"We moeten echt opletten"

Op dit moment zijn er commerciële gesprekken gaande, en de tien huidige Formule 1-teams zijn terughoudend om een elfde team toe te laten, aangezien de prijzenpot dan ook door elf in plaats van tien gedeeld moet worden.

Andretti wil helpen om de totale prijzenpot te laten groeien, zodat het verlies gecompenseerd wordt. Om dit in werking te stellen, moet elk nieuw aspirant-team een 'anti-dilution fee' betalen van 200 miljoen dollar, die over de teams verdeeld wordt. Er wordt inmiddels ook gesuggereerd om deze financiële drempel te verhogen naar 600 miljoen dollar.

De teams werken inmiddels ook al even met een budgetplafond. Deze is in 2023 nog verhoogd om zo rekening te houden met de wereldwijde inflatie. Vasseur maakt zich zorgen over dit verschuivende financiële plaatje, en is van mening dat dit veel onzekerheid teweeg brengt: "Het maakt niet uit wat het format, de organisatie en de regels zijn", zo begint hij tegenover onder andere RacingNews365. "Aan het einde van de dag word je meer blootgesteld met elf teams dan wanneer je met tien teams bent."

"Als je in een positieve situatie zit en het bedrijf gaat omhoog, denk ik dat iedereen positief en optimistisch is, maar ik weet niet zeker of het voor altijd zo zal blijven." Vandaar ook de waarschuwing van de Fransman: "We moeten echt opletten. Aan de ene kant verhogen we de kosten bij elke vergadering. We voegen inflatie toe, we veranderen de index voor de inflatie, et cetera, en we verhogen de CapEx (kapitaaluitgaven, red.). En nu willen we de inkomsten nog meer verdunnen."

Bovendien is het lastig om een toekomstige inschatting van de financiën te maken: "Het is ook niet makkelijk om een bedrijf te runnen en prognoses te maken als je dit soort veranderingen zo vaak hebt, en eerlijk gezegd leren we niet van het verleden, en dit is een groot probleem."

"Laten we groeien naar een punt waar we kunnen groeien"

Ook Williams-teambaas James Vowles mengde zich in deze discussie. Hij is voorlopig tegen de komst van een nieuw team, en dit heeft te maken met de financiële positie van het team. "Het is niet zo dat er geen ruimte is voor een elfde ploeg, we moeten gewoon financieel stabiel zijn om dat te kunnen doen," zei hij.

"Ik waardeer het dat we dingen verhogen, alleen we brengen onszelf voor het eerst in lange tijd naar financiële stabiliteit. Laten we dat punt bereiken en dan kijken waar we staan. Dus het is eigenlijk helemaal niet 'tegen' een 11e team en ik denk dat de Concorde dat moet weerspiegelen. Laten we groeien naar een punt waar we kunnen groeien. Ik weet niet zeker of dat nu al zo is", sluit de teambaas af.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Verstappen haalt zijn gram in persconferentie: "Ik zie geen Britse media?!"