We schrijven het jaar 2009. De Formule 1 is in de zero's gebukt gegaan onder verschillende schandalen. Van het beruchte spygate tot een tweede brandstoftank van BAR, alles kwam voorbij, leek het. Ook de jonge Lewis Hamilton kwam er niet onderuit en stond centraal in bepaalde schandalen en controverses.
In dit verhaal gaat het om de controversiële Grand Prix van Australië in 2009. Traditiegetrouw werd het seizoen afgetrapt in Melbourne, waar Brawn GP vriend en vijand verbaasde door een 1-2'tje te pakken. Jenson Button won de race voor Rubens Barrichello, die ook nog profiteerde van een late crash tussen Sebastian Vettel en Robert Kubica.
Na afloop van de race was die sensationele prestatie echter niet het belangrijkste onderwerp van gesprek. De twee hoofdrolspelers die ervoor zorgden dat er nog lang over de Australische Grand Prix van 2009 werd nagepraat, waren namelijk McLaren-coureur Lewis Hamilton en Toyota-coureur Jarno Trulli. Zij raakten verwikkeld in het schandaal wat de geschiedenisboeken in zou gaan als het lie-gate schandaal.
'Lie-gate'
Na de crash van Vettel en Kubica kwam de safety car namelijk de baan op in de slotfase. Op dat moment lag Jarno Trulli op de derde plaats, met Hamilton in zijn kielzog. De Italiaan maakte vervolgens een domme fout en schoot kortstondig naast de baan. Hamilton haalde Trulli daarna achter de safety car in, een actie die normaal gesproken niet is toegestaan. McLaren sommeerde de verdedigend kampioen niet veel later via de radio om Trulli weer te laten gaan.
Hamilton voldeed netjes aan zijn sportieve plicht, trapte, terwijl de safety car nog steeds op de baan was, op de rem en liet de Italiaan zijn derde positie weer innemen. Trulli reed enkele minuten later als derde over de streep. Controverse voorkomen, zo leek het. Maar niets bleek minder waar, want de stewards deelden een straf van 25 seconden uit aan Trulli wegens het ongeoorloofd inhalen achter de safety car.
Hamilton had tegenover de stewards echter verklaard dat hij geen instructies van zijn team had ontvangen om de derde plaats terug te geven aan Trulli. Aan de hand van die onware informatie straften de stewards de Italiaan, die verbouwereerd achterbleef, terwijl Hamilton tot zijn genoegen met de derde plaats aan de haal ging.
Enkele dagen later, in aanloop naar de Grand Prix van Maleisië, kwam naar buiten dat Hamilton keihard had gelogen. De stewards heropenden de zaak en riepen Hamilton en Trulli wederom bij zich. En ondanks het feit dat de stewards ter bewijs het audiofragment afspeelden van het moment waarop Hamilton door zijn team werd verteld om Trulli weer voorbij te laten, bleef de Engelsman stellig ontkennen. Achteraf bleek dat hij dat onder druk van McLaren moest doen.
Maar de stewards lieten zich geen tweede keer voor de gek houden en kenden geen genade. Vanwege het misleiden van de stewards werd Hamilton een week na de Grand Prix van Australië gediskwalificeerd en uit de uitslag geschrapt. Een kleine maand later moest McLaren zich tijdens een speciale hoorzitting zelfs verantwoorden tegenover de FIA, waarna het team een voorwaardelijke schorsing van drie races kreeg. Dave Ryan, destijds sportief directeur bij McLaren, kon zijn biezen pakken en zo kwam de achtbaan die lie-gate heette definitief tot een einde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Stoppen
Enkele jaren later gaf Hamilton toe dat hij bijna wilde stoppen met de sport na het drama tijdens en na de GP van Australië in 2009, zijn eerste race als wereldkampioen. "Het was veel om te moeten verwerken na alles wat er was gebeurd", liet hij in de Britse media weten. "Ik geef veel om de manier waarop mensen naar me kijken."
"Ik dacht 'hé, misschien moet ik hier niet zijn in deze sport'. Maar McLaren is mijn dreamteam en ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik hier sinds het begin van mijn F1-carrière heb geracet. Ik heb nog nooit voor een ander team willen rijden, dus het was op dat moment niet de wil om het team te verlaten, maar gewoon om te stoppen met racen. Even dacht ik: 'Dit is te veel om te verwerken. Hoe kom ik hier van terug?'."
Toch wisten de mensen om Hamilton heen hem er doorheen te slepen. "Ik hou van racen, maar ik wist gewoon niet... Soms is het gewoon lastig om met de gevolgen om te gaan. Het is lastig om met mensen van doen te hebben die, zodra je hen de rug keert, meteen over je praten. Het zorgde voor negatieve energie en daar houd ik niet van."
"Snel realiseerde ik me echter dat het niet alleen maar negatieve energie was en dat ik veel steun en respect ontving. Dat maakte me sterker. Het was een bijzondere ervaring. Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar ik hou van de sport, dat heb ik altijd al gezegd. Ik hou van winnen, op een eerlijke manier. Integriteit is erg belangrijk voor mij", aldus de Brit, die vandaag de dag zeven F1-titels heeft gewonnen en vanaf 2025 voor Ferrari uitkomt.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!