Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Red Bull maakt opnieuw geen melding van specifieke wijzigingen

Red Bull, McLaren en Ferrari hebben wijzigingen doorgevoerd voor de Grand Prix van Oostenrijk. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit wat de teams hopen te bereiken met de updates. Red Bull heeft in ieder geval niet het achterste van de tong laten zien.

Verstappen Austria
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Ferrari heeft in Oostenrijk een geplande aerodynamische update doorgevoerd. Het betreft een aanpassing waarvoor het onderzoek na de eerste vier races van het seizoen begon, omdat de kwetsbare punten van de SF-25 direct aan het licht kwamen. De auto is een extreme versie van de bolide uit 2024, mede door de toepassing van de pull rod-ophanging aan de voorkant in plaats van de push rod.

Het extreme concept had ook betrekking op de afstelling, met name wat betreft de hoogte van de bodemplaat. Ferrari koos ervoor om maximale aerodynamische prestaties te verkrijgen vanuit de downforce die onder de auto wordt gegenereerd. Dat voordeel botste echter onmiddellijk met een tekortkoming van de achterwielophanging, die dat niet adequaat op weet te vangen. Het gevolg was dat de auto tegen het asfalt sloeg en er overmatige slijtage bij de vloerplank ontstond. Charles Leclerc werd bijvoorbeeld gediskwalificeerd in China. Het aerodynamische platform bleek instabiel.

Voor Ferrari was het daarom noodzakelijk om het uitgangspunt van de auto te veranderen. Het team heeft geprobeerd de SF-25 minder extreem te maken door enkele prestatiepieken op te geven ten gunste van meer consistentie. Zo moet de performance overall beter worden, inclusief een breder scala aan opties met de afstelling. De prestaties die het technische team van Ferrari al lang probeert te bereiken en waar Fred Vasseur zich hardnekkig voor heeft ingezet, worden tot nu toe alleen in zeldzame en willekeurige omstandigheden bereikt.

De nieuwe vloer is slechts één aspect van de transformatie van de SF-25. Het DNA van de auto kan niet worden veranderd door zo'n evolutie, maar het doel van de update is om meer stabiliteit qua aerodynamica te bewerkstelligen. Zo wordt de auto voorspelbaarder in de bochten. Op de extreem korte Red Bull Ring is vooral tractie belangrijk, waardoor ook bandenslijtage op de voorgrond treedt. Dit zou, mede dankzij de warme weersomstandigheden, een bepalende factor kunnen zijn voor het racetempo. Bij Ferrari draait de update niet per se om een volledige oplossing van de problemen, maar wel vooruitgang op een circuit dat past bij de gekozen ontwikkelingsrichting.

Red Bull & McLaren

Wat Red Bull betreft heeft dat team een wijziging aangebracht aan de vloerrand bij de achterwielen. Er is een vin toegevoegd met als functie om de luchtstroom te regelen bij dat deel van de vloer. Het lijkt op de enige update, maar het is onderdeel van andere micro-wijzigingen aan de vloer. Red Bull heeft dat echter opnieuw niet gemeld, omdat de wijzigingen onzichtbaar zijn.

McLaren heeft ook een interessante ontwikkeling meegenomen. De vorm en geometrie van de achterwielophanging zijn gewijzigd, waardoor ook de positie van de spoorstang is veranderd. Het betreft een ingreep die kan worden vergeleken met een update aan de voorkant, twee races geleden. De ingrepen moeten ervoor zorgen dat de banden minder slijten en goed werken in een breder werkvenster. Dit dankzij een andere dynamische respons van de ophanging.

Praat mee!

x
LIVE Reacties na galavoorstelling McLaren, drama voor Verstappen in GP Oostenrijk