Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Andretti Formula Racing

Schiet de F1 zichzelf in de voet met brutale Andretti-weigering?

Andretti maakt vanaf 2026 geen deel uit van de Formule 1 en dat is toch een tegenvaller voor veel fans. Daarnaast lijkt ook de Formule 1 zelf de ruiten in te gooien als het gaat om een natuurlijke groei op de Amerikaanse markt. Men wil het liefst nog een vierde Amerikaanse GP op de kalender zetten, maar een écht Amerikaans team krijgt voorlopig niet de kans om toe te treden tot de koningsklasse van de autosport.

XPB 1204563 Hi Res
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nog geen tien jaar geleden hoopte de Formule 1 dat er meer teams op de grid zouden staan, maar anno 2024 laat de F1-organisatie weten geen plaats te hebben voor een team dat zou 'profiteren van de F1 in plaats van andersom'. Het is één van de brutale uitspraken uit het persbericht van de Formule 1, die lastig te bevestigen valt. Er zijn vele facetten waar je naar zou kunnen kijken om een dergelijke uitspraak te valideren. Er zijn namelijk ook genoeg argumenten die in het voordeel van Andretti spreken. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat de naam Andretti de Formule 1 wel degelijk groter maakt.

Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, lijkt het idee te hebben om meer GP's in Amerika te organiseren, maar tegelijkertijd is er dus geen ruimte voor een Amerikaans team. Natuurlijk staat Haas al op de grid, maar dat team acteert toch vooral in Groot-Brittannië. Van een écht Amerikaans team is dan ook geen sprake, mede omdat Haas veel hulp van Ferrari krijgt. Andretti wil dus wel het échte Amerikaanse team in de F1 worden. Men heeft een sterk plan opgesteld en is al ruime tijd aan de slag in Amerika. Het leek wel alsof Andretti al zeker wist dat ze in 2025 op de grid zouden staan. Ook de FIA liet in oktober van vorig jaar weten dat men er in geloofde dat Andretti daadwerkelijk alles in zich heeft om een plek op de grid te verdienen.

Het plan dat Andretti heeft aangeleverd staat niet op één A4-tje. De FIA nam het aanmeldingsproces van nieuwe teams zeer serieus en liet de potentiële teams hard werken om een zo goed mogelijk inzicht te verkrijgen. Andretti presenteerde een groot boekwerk als plan. De FIA bekeek het zorgvuldig en oordeelde dat het Amerikaanse team sportief in staat zou zijn om aan de regelgeving van de Formule 1 te voldoen. Dat kwam ook omdat Andretti daadwerkelijk aan de slag is gegaan met het project en het niet meer om theoretische plannen ging. Er werd zelfs al een schaalmodel getest in de windtunnel van Toyota in Keulen.

Vind jij dat Andretti een plekje op de grid verdient? Laat het weten in de poll! De tekst gaat daarna verder.

Nationale trots

Na de goedkeuring van de FIA was het de beurt aan Formula One Management (FOM) om op commercieel vlak te kijken naar de meerwaarde van Andretti. Die werd dus niet gevonden. Alleen als Andretti voor het 2028-seizoen samen met General Motors een nieuwe aanvraag zal indienen, ziet de FOM kans van slagen. 2028 is echter nog heel ver weg en het is nog maar de vraag of Andretti en General Motors zoveel jaren blijven investeren, zonder zekerheid te hebben dat men daadwerkelijk op de grid zal staan in 2028. Het financiële risico is, zeker voor het bouwen van een F1-motor, extreem groot en dus kan het zomaar zijn dat General Motors het pas opgezette motorproject al stop zal gaan zetten. Dat zou een enorme tegenslag zijn voor de Formule 1 en de Amerikaanse markt. De motor zal namelijk in Amerika worden gebouwd en het team is daar ook gevestigd.

Logischerwijs wil iedereen General Motors aan boord hebben. Hoe meer constructeurs en leveranciers er actief zijn in de koningsklasse van de autosport, hoe groter de merknaam van de sport. Toch ziet de FOM dat in de naam Andretti niet terug. Men denkt niet dat de naam Andretti waarde toe zal voegen aan het F1-merk. Dat is zeer opvallend, want Andretti is een grote naam in de Amerikaanse autosport én de algemene sportwereld. Daarnaast staan de Amerikaanse fans bekend als échte 'teamfans'. Wanneer Andretti op de grid staat, kun je ervan uitgaan dat veel Amerikaanse fans het team als ‘hun’ team zullen beschouwen. Daarmee wordt een belangrijk facet in de Amerikaanse maatschappij afgevinkt; trots, nationale trots.

De nationale trots zie je al vaak terug in de Amerikaanse sportwereld. Het Amerikaanse volkslied krijgt bij aanvang van een Amerikaans sportevenement net zoveel of misschien nog wel meer aandacht dan de sportwedstrijd zelf. Met Andretti zou deze Amerikaanse trots waarschijnlijk hebben gezorgd voor meer F1-kijkers. Dat is ook hard nodig, want afgelopen seizoen stagneerde het aantal Amerikaanse kijkers.

Een groei op de Amerikaanse markt betekent automatisch een financiële groei voor de gehele Formule 1. In Amerika kan er namelijk veel meer verdiend worden dan in andere landen en continenten. Kijk naar de Superbowl en de NFL (American Football), daar worden waanzinnige bedragen betaald door voornamelijk Amerikaanse sponsoren. De Super Bowl wordt door circa 100 miljoen mensen bekeken en toch verdient de NFL met die ene wedstrijd een vijfde van wat de Formule 1 in een heel jaar binnenhaalt. Ter vergelijking, een F1-race wordt door circa 70 miljoen mensen bekeken. Deze kijkers zijn echter verdeeld over de hele wereld en daarom minder interessant voor grote merken. Het levert dus automatisch minder geld op.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Michael Andretti © XPBimages

Onderschatting F1

Voor de Amerikaanse fan willen grote merken wel diep in de buidel tasten en dus is het logisch dat de Formule 1 zich ook op de Amerikaanse markt focust. Het is echter de vraag of de koningsklasse zichzelf met de afwijzing van Andretti niet in de voet heeft geschoten. Er werden immers stevige bewoordingen gebruikt, zeker als er naar de tekst over de waarde wordt gekeken.

De F1 lijkt te onderschatten hoe sterk en groot de naam Andretti is in de Amerikaanse autosport. De stevige bewoordingen van de FOM kunnen wellicht de 'trots' van de Amerikaanse fan raken en het zou zomaar kunnen dat minder Amerikanen de F1-races van 2024 gaan bekijken. Zoals gezegd keken er minder mensen naar de F1 dan het jaar ervoor. Dat lijkt niet door de dominantie van Max Verstappen te komen. Amerikanen houden van winnaars als Verstappen en Lewis Hamilton.

Het valt voor de FOM en Liberty Media niet te hopen dat Amerikaanse fans gaan afhaken, zeker gezien de groei die men in het land heeft gemaakt. Daarnaast moet de F1 zich nog eens af gaan vragen of een elfde team er daadwerkelijk voor gaat zorgen dat andere teams minder gaan verdienen. Andretti heeft toch een bepaalde status en de Amerikaanse NFL, NBA (basketbal) en MLS (voetbal) zijn in de afgelopen dertig jaar allemaal uitgebreid. Ook de clubs in de competitie zijn daarom juist meer gaan verdienen. Daarbij gaat het om franchises en niet om sportploegen, maar de F1 associeert zich de afgelopen jaren veelvuldig met de NFL. De NFL, qua omzet groter dan de Premier League, Serie A, Bundesliga, La Liga en de Ligue 1 bij elkaar, zou zelfs plannen hebben om teams in Europa op te starten.

Zo zou hun competitie nog meer clubs gaan tellen, maar volgens de berekeningen van de NFL zou dit alle teams op den duur nog meer omzet opleveren. Ondanks dat de CEO van de NFL, Roger Goodell, tijdens de GP van Canada sprak met de teambazen van F1-teams, lijkt men op dit punt niet dezelfde mening te zijn toegedaan.

Technisch vlak

In de afwijzing van de FOM valt tevens te lezen dat er vanaf 2028 wel een kans is dat Andretti toe mag treden tot de Formule 1. General Motors zou dan dus de motoren leveren en met Andretti een eigen constructeursteam vormen. Op de huidige F1-grid staan maar vier van dat soort teams: Ferrari, Mercedes, Red Bull en Alpine. De overige teams, McLaren, Williams, Stake F1 Team, Visa Cash App RB en Haas, zijn officieel allemaal klantenteams. Het is dan ook opvallend dat de FOM dit argument in haar besluit meeneemt.

Wel lijkt die benadering enigszins te suggereren dat men in het nieuwe Concorde Agreement een nieuwe richting in wil slaan. Op dit moment wordt er over de voorwaarden van het nieuwe Concorde Agreement onderhandeld. In 2026 gaat de overeenkomst in. Het argument over een eigen constructeursteam lijkt er op te wijzen dat de F1 wil dat alle teams een volledig eigen identiteit hebben. De waarde van de sport zou dan gaan stijgen, maar is dat ook realistisch?

Voor de goede orde: er zullen niet plots tien motorenleveranciers in de Formule 1 komen. Het zorgt voor meer onafhankelijkheid als sommige samenwerkingen tussen teams kleiner worden gemaakt of als Red Bull niet meer twee teams zou mogen bezitten. Maar waarom dan niet Andretti twee seizoenen de tijd geven om met zekerheid naar deze status toe te werken?

De Amerikanen hebben concrete plannen klaarliggen met General Motors en dus kon men als een relatief klein team naar het 2028-seizoen toewerken. Vanaf dat jaar had men als fabrieksteam door het leven kunnen gaan. Stake F1 Team zit in dezelfde situatie, want zij worden het fabrieksteam van Audi in 2026. Ook op dit vlak lijkt het dus een gemiste kans te zijn, omdat het niet onrealistisch is dat General Motors nu de stekker uit het motorenproject gaat trekken.

Spanningen tussen de FOM en FIA

Afgelopen seizoen was er al veel strijd tussen de FOM en de FIA en deze beslissing van de FOM zal er ongetwijfeld voor zorgen dat die strijd weer aangewakkerd wordt. Dat zorgt wederom voor een slechte situatie in de sport, want niemand heeft baat bij een machtsstrijd op het hoogste niveau. Het huwelijk loopt al niet goed en kan geen nieuwe discussie gebruiken. Er moet immers nog steeds een Concorde Agreement worden opgesteld.

De tijd begint te dringen en de tikkende klok zal meer stress en spanningen gaan opleveren. Een goedkeuring van het Andretti-project had wellicht voor een stap voorwaarts kunnen zorgen. Die blijft nu dus uit.

Vervolgstappen afwijzing Andretti

Toen de FIA liet weten dat alleen Andretti de juiste documenten en plannen had aangeleverd om mogelijk een plekje op de grid te krijgen, lieten de afgewezen partijen al weten dat zij naar gerechtelijke mogelijkheden gingen kijken. Daarover is echter weinig meer naar buiten gekomen, dus het is nog maar de vraag of Andretti wel via de rechtbank een plaatsje zal proberen af te dwingen.

Dat zal er ook vanaf hangen hoeveel geloof Andretti en General Motors hebben in het feit dat de FOM de deur voor 2028 openhoudt. Zijn ze bereid om grote investeringen te blijven maken en pas in de komende jaren zekerheid te krijgen over een eventuele deelname? Je zou zeggen dat geen enkele bestuurder dit risico wil nemen, aangezien de kosten voor de motorontwikkeling meer dan een miljard dollar zijn.

Ongetwijfeld zullen de juridische mensen van Andretti en General Motors gaan kijken naar de mogelijkheden in de rechtbank. Als men die stap zou zetten, zijn ze ongetwijfeld zeker van hun zaak. Dat is echter nog koffiedik kijken. De Amerikanen hebben net te horen gekregen dat ze zijn afgewezen en het lijkt er niet direct op dat ze oorlog gaan maken.

Voor nu lijkt vooral de F1-fan de verliezer te zijn. In meerdere polls bleek dat fans Andretti graag zouden verwelkomen in de Formule 1, maar dit lijkt voorlopig van de baan te zijn. Het is daarnaast voor de F1-organisatie en -teams interessant om te zien hoe de door hun zo geambieerde Amerikaanse F1-fan zal reageren op de afwijzing van Andretti.

Een van de opties zou nog kunnen zijn dat Andretti en General Motors een team gaan kopen. Toch lijkt dat voorlopig niet te gaan gebeuren. Het is daarom afwachten wat de vervolgstappen zullen zijn van de Amerikaanse partijen. Hopelijk komt er een oplossing en volgt er geen harde strijd tussen Andretti en Liberty Media.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Italiaanse media loven 'magische' Verstappen: "Menselijke factor maakt het verschil"