Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
24 uur Le Mans

Van der Zande op weg naar glorie in Le Mans? "Daar maak ik het verschil"

Namens Nederland doen er dit weekend de nodige bekende namen mee aan de 24 uur van Le Mans. Een van de grootste kanshebbers, zelfs voor de overall zege, luistert naar de naam Renger van der Zande. Hij blikt met RacingNews365 uitgebreid vooruit op zijn deelname met Chip Ganassi Racing en Cadillac.

Van der Zande Le Mans
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Chip Ganassi Racing

Het interview met Renger van der Zande is ná de vrije trainingen en vóór de kwalificatie opgenomen. In die kwalificatie legde teamgenoot Sebastien Bourdais beslag op de derde startplaats. 

Anno 2024 is het zeer gebruikelijk dat je voor een interviewmoment met een hoog aangeschreven coureur contact legt met een communicatie- of PR-medewerker van een team. Zo niet met Renger van der Zande. Hij staat namens twee grote namen aan de start van de 24 uur van Le Mans, namelijk Cadillac als constructeur en Chip Ganassi Racing dat het team runt: "Maar ik blijf graag benaderbaar en deel wat dat betreft mijn eigen agenda in. En dit is ook een beetje die Amerikaanse racementaliteit die daarin doorschemert, toegankelijk blijven."

Van der Zande deelt de prachtige Cadillac V-Series.R met twee van de grootste (Amerikaanse) racehelden aller tijden, te weten ChampCar-icoon Sebastien Bourdais en één van de meest succesvolle IndyCar-coureurs ooit, Scott Dixon. Hoe past Van der Zande, met 38 jaar een goed aantal jaar jonger, daar tussen? Nou, heel goed, waarbij men over en weer van elkaar leert en wat aan elkaar heeft.

"Als je met die gasten praat, proef je meteen waarom zij zo succesvol zijn geworden. Als ze werken met het team en werken aan de setup, merk je gewoon dat ze daar heel veel gevoel voor hebben. Dat is iets waar ik veel van geleerd heb en waar ik nog steeds van leer", aldus Van der Zande in gesprek met RacingNews365. "Sowieso is dit met Cadillac en Chip Ganassi Racing een hele professionele omgeving. Het is geweldig om met dat soort gasten een auto te delen en dat doe je niet bij een B-team, maar bij een A-team."

Tekst loopt verder onder de foto.

			© XPBimages
	© XPBimages

En andersom, wat voegt Van der Zande toe aan de line-up? Wat is de kracht van de IMSA-coureur? "Ik ben echt een endurancecoureur. Op de long run heb je aan mij echt een goede. Ik denk ook dat ik in het verkeer het verschil maak. In IndyCar rijd je bijvoorbeeld allemaal met dezelfde auto en ruwweg dezelfde snelheden, maar ik heb in allerlei series gereden waaraan auto's meedoen van verschillende klassen. Daar heb ik wel een heel groot voordeel opgedaan. We vullen elkaar als team goed aan."

Grote namen móéten voor het hoogst haalbare gaan, toch? In dit geval in ieder geval wel. Van der Zande gaat vol voor de overwinning: "Dit is de belangrijkste race, dé classic. Dit is uiteindelijk waarvoor we dit programma hebben opgezet. We komen hier dan ook echt om te winnen. Het is geweldig als we een podium pakken, maar we komen hier wel echt om te winnen."

Wij zijn daarbij de voornaamste tegenstanders? "Sowieso gaan de Hypercars* heel hard, maar ook de LMDh-Porsches* en dat zijn er nogal wat. We willen ze allemaal verslaan", aldus Van der Zande, die als deelnemer geniet van het affiche dat de autosportfans wordt voorgeschoteld.

"Dit zijn de gouden tijden van Le Mans. Er staan 23 van die prototypes aan de start, dat is ongekend en nog nooit voorgekomen en 20 daarvan zijn ook echt heel competitief. Daar zit geen enkele amateur in de auto. Alle merken stappen in en de merken die dat nog niet hebben gedaan, kijken of het iets voor hen is."

*Hypercars vs. LMDh

De topklasse van Le Mans wordt aangeduid als de Hypercar-klasse, maar het is een misvatting dat daar enkel Hypercars aan meedoen. Volgens de letter van de reglementen zijn de Toyota, Ferrari, Peugeot- en Isotta Fraschini-bolides echte Hypercars, de overige bolides uit die topklasse zijn LMDh-bolides. 

Dit zijn auto's die allemaal als basis een chassis van Oreca, Dallara of Ligier hebben, waar de constructeurs voor de herkenbaarheid een eigen koetswerk voor hebben ontwikkeld en waarvoor ze een eigen motor hebben gebouwd, waarbij de hybride-systemen wel standaard zijn. Belangrijk verschil is dat de Hypercars de hybride energie kunnen verdelen over de voor- en achteras, terwijl de LMDh-bolides dat vermogen enkel op de achteras kwijt kunnen.

Ook interessant:

Was de Grand Prix van de Canada de leukste race van het seizoen? Misschien wel. Regen zorgde voor glibberige omstandigheden, spektakel en crashes, waarna Max Verstappen zich tot koning kroonde. Maar hoe cruciaal was deze zege nou voor de titelstrijd? Kom er maar in, Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers! 

Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Vertrekt Renault? 'Alpine en Briatore neigen steeds meer naar Mercedes-deal'