Het vertrek van teambaas Guenther Steiner hield de gemoederen flink bezig. De Italiaan bouwde Haas vanaf de grond op en is in goede en slechte tijden onderdeel geweest van het Amerikaanse team. De slechte resultaten van de afgelopen jaren zorgden er echter voor dat eigenaar Gene Haas veranderingen noodzakelijk achtte. Het vertrek van Steiner was het onvermijdelijke gevolg.
In het verleden zijn er uiteraard meer verrassende wisselingen geweest. RacingNews365 zet ze voor je op een rij.
Ron Dennis - McLaren
Ron Dennis, één van de beroemdste teambazen aller tijden, nam aan het begin van de jaren '80 het roer over bij McLaren en leidde het team naar bijzonder veel successen in twee decennia. Onder leiding van Dennis won McLaren zeven constructeurstitels en tien titels bij de coureurs. Zo werd het een van de beste F1-teams ooit.
McLaren kwam na 2012 in een zeer moeilijke periode terecht. De bolide werkte niet naar behoren, waardoor de coureurs van 2013, Jenson Button en Sergio Perez, niet om de titel konden strijden. Bovendien kwamen er berichten naar buiten dat Dennis' relatie met eigenaar Mansour Ojjeh moeilijk werd, ondanks het feit dat de twee al bijna dertig jaar samenwerkten.
Dennis verloor in november 2016 een rechtszaak tegen zijn medeaandeelhouders en nadat zijn contract begin 2017 afliep, stemde hij ermee in zijn aandelen in het team te verkopen. Een zeer lange en vruchtbare samenwerking kwam zo ten einde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Otmar Szafnauer - Alpine
De exit van Alpine-teambaas Otmar Szafnauer is misschien wel een van de meest opzienbarende moves van de afgelopen jaren. Alpine voerde in 2023 de nodige wijzigingen door in het management. Dat Szafnauer wegging, was op zichzelf geen complete verrassing. Laurent Rossi, die zelf voor het vertrek van Szafnauer uit zijn functie als CEO werd gezet, bestempelde de prestaties als "amateuristisch".
De aankondiging vond wel onder vreemde omstandigheden plaats. Alpine maakte in België namelijk bekend dat Szafnauer én technisch directeur Alan Permane na de desbetreffende Grand Prix zouden vertrekken. Eerst nog op de pitmuur zitten en daarna vertrekken, dus. Szafnauer, die een sterke reputatie had opgebouwd in zijn tijd bij Force India (nu Aston Martin), was slechts anderhalf jaar in dienst bij Alpine.
Claire Williams - Williams
In maart 2013 werd Claire Williams 'adjunct-teambaas' van, u raadt het al, Williams. Dat team was opgebouwd door haar vader Frank. Terwijl Frank nog steeds de officiële titel van teambaas had, was het Claire die de dagelijkse leiding in handen kreeg.
De eerste jaren van het hybridetijdperk waren redelijk succesvol. Williams profiteerde optimaal van de loeisterke Mercedes-motor in 2014 en 2015 en eindigde tweemaal als derde in het constructeurskampioenschap. Maar naarmate het decennium vorderde, zakte Williams weg in de pikorde en werden ze zelfs laatste in 2018, 2019 en 2020.
Midden 2020 stond Williams financieel onder druk door de coronapandemie en werd het team verkocht aan Dorilton Capital. De familie Williams gaf op die manier het team na meer dan veertig jaar definitief uit handen en Claire vertrok als teambaas.
Cyril Abiteboul - Alpine
Cyril Abiteboul werkte twee decennia bij Renault en was lange tijd hét boegbeeld als Managing Director. Renault begon met ambitieuze doelen aan hun terugkeer in de Formule 1 en stelde een vijfjarenplan op om zo snel mogelijk titels te grijpen. In 2016 ging dat plan in, maar het draaide uit op een jarenlange worsteling.
Renault keerde in 2020 pas voor het eerst terug op het podium en werd voor 2021 omgedoopt tot Alpine. Abiteboul zou het nieuwe tijdperk blijven leiden, totdat uit het niets zijn vertrek werd aangekondigd. Abiteboul is tegenwoordig president van Hyundai Motorsport. Zij zijn actief in het WK Rally.
Monisha Kaltenborn - Sauber
Monisha Kaltenborn werd in 2012 het nieuw hoofd van Sauber en volgde zo oprichter Peter Sauber op. Haar periode werd overschaduwd door de dramatische start van 2015, toen Giedo van der Garde een rechtszaak aanspande tegen het team. De Nederlander beschikte over een rijderscontract, maar Kaltenborn koos ervoor om Felipe Nasr en Marcus Ericsson naar voren te schuiven.
Toch zou 2015 het meest succesvolle seizoen van Kaltenborn worden. Sauber scoorde 36 punten en eindigde als achtste in het constructeurskampioenschap, maar zou in 2016 en 2017 ver wegzakken. Voor de Grand Prix van Azerbeidzjan 2017 maakte Sauber ineens bekend dat Kaltenborn het team met onmiddellijke ingang had verlaten. De reden? "Uiteenlopende visies voor de toekomst van het bedrijf".
Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!