Waar de één zonder aankondiging opeens een passagier werd van zijn eigen Red Bull-bolide, ging de ander zelf de fout in door verkeerde knopjes op het stuur van zijn Mercedes op het verkeerde moment in te drukken. Voor Max Verstappen en Lewis Hamilton was het resultaat hetzelfde: nul punten.
Echter, voor Red Bull was de klap mogelijk toch groter, aangezien het voor Mercedes altijd al duidelijk was dat Bakoe lastig ging worden. Red Bull had daar een veel grotere slag moeten slaan dan het uiteindelijk deed en daar was men lange tijd ook naar op weg. Nu reist het Formule 1-circus door naar Paul Ricard, een circuit met een rijke Formule 1-historie, maar wat nauwelijks geliefd is de bij de F1-fans.
Mercedes favoriet?
In tegenstelling tot Monaco en Bakoe is een Paul Ricard een zeer rijdersvriendelijk circuit. De lay-out is misschien niet eens verkeerd, maar omdat het vooral een testcircuit is, doet het compleet anders aan dan elk ander circuit. De enorme uitloopstroken zijn rijkelijk voorzien van welhaast hypnotiserende lijnen, terwijl de meerdere configuraties je als coureur haast doen verdwalen. De lay-out speelt close racing niet in de kaart, maar de lange rechte stukken moeten slipstreamen mogelijk maken, geholpen door twee DRS-zones.
Die lange rechte stukken maken mede dat het een snel circuit is, net als de vele medium- tot high speed-bochten. Ruim 71% van de ronde wordt volgas afgelegd. Kijkend naar de races in Portugal en Spanje eerder dit jaar, zou je Mercedes, meer dan in Monaco in Bakoe, als een favoriet voor de zege aan moeten wijzen.
Nu de hele soap rond de flexwings voorbij lijkt te zijn, wordt het interessant om te zien hoe de verhoudingen op de rechte stukken daadwerkelijk liggen. Onboardbeelden in Bakoe suggereerden dat de achtervleugel van Mercedes zelfs wat meer doorboog dan die van Red Bull. Mogelijk paste Red Bull vleugel toch maar aan om een dreigend protest af te houden, maar in dat geval leek men daar zeker niet onder te lijden.
Honda komt naar verluidt dit weekend met nieuwe motoren, die weliswaar van dezelfde specificatie zijn als de vorige motoren, maar waar volgens het Duitse Auto, Motor und Sport softwarematig mee is geprobeerd om bepaalde trillingen bij het gebruik van het volle vermogen verminderd moeten worden.
Wie is de beste wingman?
Max Verstappens teamgenoot Sergio Perez gaf voor aanvang van het seizoen aan dat hij dacht vijf Grands Prix nodig te hebben om te wennen aan zijn nieuwe auto en nieuwe werkomgeving. Hij won de zesde race, dus hield in dat opzicht woord. Natuurlijk had hij het geluk dat Hamilton in de fout ging bij de herstart, maar de pace was er het hele weekend en hij was perfect in staat Verstappen rugdekking te geven.
Datzelfde kon niet worden gezegd van Valtteri Bottas. Soms toont hij zijn snelheid, maar de manier waarop hij met een niet beschadigde auto ver buiten de top tien rondreed in Bakoe, zal Mercedes zeker zorgen hebben gebaard. Hij was immers altijd de perfecte wingman en daarom was hij belangrijker in de titelstrijd dan je misschien zou denken. Om dat opnieuw te zijn, zal hij stappen moeten zetten, anders zou Mercedes zomaar kunnen besluiten George Russell eerder te promoveren, in de hoop dat hij wel is opgewassen tegen Perez 2.0.
Zorgen om banden?
Na het bandendrama in Bakoe, is er geen eenduidig antwoord over het hoe en waarom van de klapbanden van Max Verstappen en Lance Stroll. De banden zijn wel een slag harder dan in Azerbeidzjan, maar ze worden op Paul Ricard ook zwaarder belast. Helemaal zorgeloos zal men misschien dus niet zijn, ook al heeft de FIA bepaalde regels aangescherpt.
Het zal er echter ook naast de baan ongetwijfeld veelvuldig over gaan. Pirelli vond naar eigen zeggen geen gebreken die toe konden worden geschreven aan eigen fouten of vuil op de baan. Men suggereerde dan ook dat het handelen van de teams (lees: gesjoemel) mogelijk bijdroeg aan de klapbanden. Dat soort verwijten krijgt altijd een staartje.
Om niks te missen van de actie op Paul Ricard, check je onderstaand tijdschema. Natuurlijk doen we op RacingNews365 live verslag van alle sessies en natuurlijk kan je ook altijd afstemmen op F1 TV Pro.
Tijdschema Formule 1 GP Frankrijk 2021
Sessie | Datum | Tijd |
---|---|---|
Eerste vrije training | Vrijdag 18 juni | 11:30 - 12:30 uur |
Tweede vrije training | Vrijdag 18 juni | 15:00 - 16:00 uur |
Derde vrije training | Zaterdag 19 juni | 12:00 - 13:00 uur |
Kwalificatie | Zaterdag 19 juni | 15:00 - 16:00 uur |
Race | Zondag 20 juni | 15:00 uur |
Ook interessant:
Heeft Red Bull gesjoemeld met haar bandenspanning? "Onmogelijk", zo oordeelt men in de nieuwste RacingNews365-podcast, waarin Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Mental Theo vooruitblikken op de Grand Prix van Frankrijk. Gaat Mercedes terugslaan, of kan Max Verstappen wederom schitteren? Beluister de podcast hieronder.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Frankrijk 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!