Het Autodromo Nazionale di Monza is een van de meest legendarische banen die op de Formule 1-kalender staat. De ‘Temple of Speed’ is de plaats waar Juan Pablo Montoya jarenlang de snelst gereden ronde ooit in bezit had. Pas vorig jaar wist Kimi Raikkonen de rondetijd aan te scherpen tot 1.19,119, goed voor een gemiddelde snelheid van 263,587 kilometer per uur. Monza, de heilige grond voor de Italiaanse tifosi die ‘hun’ Ferrari jaarlijks aan komen moedigen. Ondanks de liefde voor de scharlaken bolides, bracht de passie van het volk Ferrari recent geen successen. Fernando Alonso was in 2010 de laatste winnaar voor de Italiaanse renstal die achttien keer zegevierde op Monza. De editie van 2019 staat in het teken van 90 jaar Scuderia Ferrari en het team is erop gebrand om te zegevieren. Dat een jubileumrace allerminst een garantie voor succes is, bewees Mercedes eerder dit seizoen, toen het haar 125-jarig jubileum vierde tijdens de Duitse Grand Prix – het liep in tranen af met een crash voor Valtteri Bottas en een negende plaats voor Lewis Hamilton. Het team van Mercedes domineerde de afgelopen jaren op Monza. Er was geen kruid gewassen tegen de Duitse renstal die de laatste vijf edities op haar naam wist te schrijven, zelfs toen Ferrari vorig seizoen de complete eerste startrij wist te bezetten. De tifosi dansten na de kwalificatie op de tribune, maar het ging in de eerste ronde al mis voor Sebastian Vettel, die spinde in een poging om zijn verloren positie te heroveren in gevecht met Hamilton. Leider Kimi Raikkonen zag de Mercedes-coureur in de slotfase voorbij komen, waardoor het stil werd op Monza. Max Verstappen kende tot op heden weinig geluk op Monza, met een vijfde plaats in 2018 als beste resultaat. Ook tijdens deze editie wacht Verstappen een flinke uitdaging, want de Nederlander zal vanuit de achterhoede moeten starten vanwege een motorwissel. De nieuwe spec 4-motor van Honda moet echter zorgen voor ongeveer 25 pk extra, iets dat Verstappen in de komende races moet helpen in zijn strijd met de Mercedessen en Ferrari’s. Mogelijk dat Verstappen wat hulp van boven krijgt, want het GP-weekend in Italië gaat zeer waarschijnlijk gepaard met de nodige regenval. Op vrijdag vallen er diverse buien en op zondag gaan de hemelsluizen verder open, hetgeen kan zorgen voor een spectaculaire en onvoorspelbare Grand Prix – iets dat Monza wel kan gebruiken. Mede dankzij de zeer hoge snelheid en het geringe aantal bochten zijn de races vaak niet bijster spannend.
Dat het op Monza ook zeer chaotisch kan verlopen, werd in het verleden meermaals duidelijk, we moeten er echter wel diep de geschiedenisboeken voor in duiken. Grote startcrashes in de eerste ronde zorgden voor de nodige uitvallers. De crash in 2000, in de Variante della Roggia, kende een zwart tintje – een marshal overleed bij de zeer grote crash. De meest verrassende winnaar van de Italiaanse Grand Prix mag Sebastian Vettel genoemd worden, die tijdens het verregende weekend van 2008 de poleposition pakte en namens Toro Rosso naar de zege reed. Een van de meest spraakmakende edities is die van 1995, waarin polesitter David Coulthard in de opwarmronde spinde (en dit in de race herhaalde), maar het was ook de race waarin Damon Hill leider Michael Schumacher uit de race ramde. De Italiaanse fans juichten zeer enthousiast toen ze Jean Alesi en Gerhard Berger royaal aan de leiding van de race zagen liggen. Het drama voltrok zich echter, want de camera van Alesi’s auto landde op de voorwielophanging van Berger, die uitviel. Ook voor Alesi voltrok zich het noodlot – de Fransman viel in tranen uit met een kapotte wiellager, waardoor Johnny Herbert de zege in de schoot geworpen kreeg. Of we in 2019 geschiedenis schrijven en wederom een bijzondere Italiaanse Grand Prix zien, blijft nog even afwachten, maar de basisingrediënten zijn aanwezig: regen én Verstappen die een inhaalrace moet rijden. Heb jij de nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365 al geluisterd, met Jeroen van Inkel, Tom Coronel en Joe van Burik? Luister hem hieronder.
Meest gelezen