Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Alles wat je moet weten over de nieuwe F1-motor van 2026

Herinner jij je de komst van de 1.6L V6 turbo-hybride motor - en daarmee het verlies van het V8-geluid nog? Dit jaar rijdt de Formule 1 alweer tien jaar (!) met de 'nieuwe' motoren. In 2026 gaat het reglement weer op de schop. RacingNews365 legt je uit wat er op de planning staat.

XPB 1112843 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

In 2014 nam de Formule 1 afscheid van de V8-verbrandingsmotor. In de plaats kwam de moderne 1.6 liter V6 turbo-hybride motor, waar Max Verstappen & Co vandaag de dag nog steeds hun rondjes mee rijden. Het idee was dat de F1 hybride motoren moést gaan gebruiken, om interessant te blijven voor autofabrikanten, die de druk van een duurzaam initiatief van de klassieke verbrandingsmotor met de dag toe zagen nemen.

Cosworth weigerde deel te nemen onder de nieuwe regelgevingen, wat betekende dat Mercedes, Ferrari en Renault de drie leveranciers waren voor de eerste race in Australië. Honda was de enige nieuwe leverancier die in durfde te stappen.

De turbo-hybrides zijn extreem complex. Het complete pakket bestaat uit een verbrandingsmotor, turbocompressor, MGU-H, MGU-K, regelelektronica en een energieopslag. In 2026 wordt het motorreglement binnen de koningsklasse wederom aangepakt. De sport verwacht daarmee eenvoudiger en duurzamer te kunnen worden. RacingNews365 legt uit hoe de vork in de steel zit.

Drie keer zoveel elektrisch vermogen

Vanaf 2026 ligt er veel meer nadruk op het opvangen en gebruiken van elektrische energie die coureurs kunnen gebruiken om te verdedigen of aan te vallen.

Op dit moment kan de MGU-K een vermogen van 120 kW produceren, maar met de verbeterde systemen van 2026 is het de bedoeling dat er 350 kW wordt geproduceerd - bijna een verdrievoudiging van de huidige hoeveelheid energie die een bestuurder tot zijn beschikking heeft.

Minder brandstofverbruik

In 2014 was de limiet van de brandstof die een coureur bij de start van een race tot zijn beschikking had 100 kilogram, een vermindering ten opzichte van de 160 kilogram die in het V8-tijdperk aan boord was.

Maar voor 2026 is het doel, met een groter aandeel elektrische energie, om het brandstofverbruik in Grands Prix verder terug te dringen tot rond de 70 kilogram.

De krachtbronnen zullen nog steeds over meer dan duizend PK beschikken.

Eco-brandstoffen zijn de weg vooruit

Als onderdeel van de Formule 1 haar streven om in 2030 koolstofneutraal te zijn, moeten de brandstoffen die in de auto's worden gebruikt volledig duurzaam worden. Dat proces is reeds in gang gezet.

Momenteel rijdt een F1-bolide al op E10-brandstof, een mix van 90% brandstof en 10% hernieuwbare ethanol. Het idee is om koolstof te gaan gebruiken uit non-food, afval en zelfs dat wat al in de atmosfeer zit.

Artikel gaat verder onder afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Wie heeft zich ingeschreven voor het F1-reglement voor 2026?

De nieuwe power unit-regels voor 2026 gaan gepaard met een revisie van de auto's zelf.

FIA-kopstuk Nikolas Tombazis heeft beschreven dat het plan voor 'wendbare' auto's onder meer inhoudt dat de wielbasis wordt versmald van 3600 mm (3,6 m) naar 3400 mm (3,4 m) en dat de auto wordt versmald van 2000 mm (2 m) breed naar 1900 mm (1,9 mm).

De definitieve omvang van het wagenreglement wordt eind juni van dit jaar bekendgemaakt door de FIA. Vanaf 1 januari 2025 mogen teams echter pas beginnen aan het ontwerp van hun 2026-auto.

Wat betreft de leveranciers van krachtbronnen voor 2026: de F1 is erin geslaagd om twee nieuwe deelnemers te strikken. Vanaf 2026 nemen ook Audi en Ford deel aan het F1-wereldkampioenschap. Als Andretti haar zin krijgt en toetreedt tot de grid, wordt General Motors/Cadillac mogelijk ook motorleverancier. Dat echter pas vanaf 2028.

De volledige lijst staat in de tabel hieronder.

F1-motorleveranciers vanaf 2026

Leveranciers Bevestigde teams Mogelijke teams
Alpine Racing Alpine Andretti (indien akkoord tussen 2026-2027)
Audi Sauber/Stake F1 (wordt Audi vanaf 2026)
Ferrari S.p.A. Ferrari Haas (nog niet definitief)
Honda Racing Corporation Aston Martin
Mercedes AMG High Performance Powertrains Ltd Mercedes, McLaren, Williams
Red Bull PowerTrains i.s.m. Ford Red Bull, AlphaTauri
General Motors/Cadillac Andretti - niet voor 2028 *Alleen als de inschrijving wordt geaccepteerd

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen Max liep schade op door kamikazeactie Perez: "Hij remt 50 meter later!"