McLaren maakte een bijzonder seizoen mee in de Formule 1. In het begin van het jaar streed het team in het achterveld en leek het een lang en zwaar seizoen te gaan worden voor het ooit zo succesvolle F1-team. Halverwege het seizoen vond er echter een miraculeuze ommekeer plaats, waardoor Lando Norris en Oscar Piastri plots streden voor podiumplekken. Daarmee veranderde niet alleen het jaar van beide coureurs, maar ook die van Robin Molenaar en Pien van Oversteeg, die dit jaar namens Hauser Catering de hospitality van McLaren verzorgden. Een terugblik op een enerverend jaar voor de twee Nederlandse debutanten in de Formule 1.
"Het was heel gek om die eerste dagen van het seizoen op de paddock in Bahrein te werken. Netflix koos namelijk direct McLaren uit om de eerste opnames van het seizoen te maken en zo maakten we plots zelf deel uit van de Netflix-wereld", opent het Nederlandse duo de terugblik op een speciaal jaar. "De serie die we zelf keken, de serie die ervoor zorgde dat we de sport zelf nog leuker vonden, stond opeens in onze hospitality en dat was toch wel speciaal", vervolgt Molenaar over haar eerste ervaring in de paddock. "In eerste instantie is het ook heel raar om zomaar coureurs en teambazen tegen te komen in de paddock, terwijl je het nu aan het einde van het seizoen heel normaal vindt om bijvoorbeeld een praatje te maken met Piastri", voegt van Oversteeg toe.
"Het is gek dat alles eigenlijk zo snel went. Je leert iedereen hier in de paddock kennen en aan het eind van de rit zie je ook wel dat de Formule 1 eigenlijk maar een klein wereldje is. Het is een rondreizend circus, waarin je elkaar snel leert kennen. Dat is iets wat af en toe wel lastig is om uit te leggen aan onze vrienden en familie. Zelf ga je mee in het wereldje en wordt alles relatief normaal, terwijl het voor familie en vrienden nog altijd speciaal is om te zien met welke mensen je spreekt in de paddock of welke grote Hollywoodsterren je hebt gezien."
Ondanks dat het Nederlandse duo zo af en toe tijd heeft om te genieten van de glamour-kant van de sport, is het vooral hard werken in de paddock. "We reizen de hele wereld af, maar uiteindelijk is het niet zo dat we heel veel zien van de verschillende landen. Vaak is het toch gewoon dat je meehelpt om de hospitality op te bouwen, na het weekend weer helpt om af te bouwen, het vliegtuig instapt naar de volgende locatie en dat je daar op maandag of dinsdag alweer begint met het opbouwen van de hospitality", aldus Molenaar over het vaste werkpatroon.
Het interview gaat verder onder de foto's. (Op foto één zien we links Pien, rechts Robin)
Robins weg naar de Formule 1
"Mijn vader keek naar de Formule 1 en af en toe keek ik weleens mee, maar meer op een manier dat ik me afvroeg waarom hij het zo leuk vond. Toch bleef ik kijken en toen daaropvolgend ook nog eens de Drive to Survive-serie uitkwam, was ik helemaal verkocht. Ik bleef vanaf dat moment op zondagmiddagen zelfs thuis om de race samen te kijken met mijn vader, tot verbazing van mijn vrienden. Ik werkte al in de hospitality-wereld, bijvoorbeeld bij Ajax en vanuit daar ben ik gaan kijken naar hoe ik in de Formule 1 kon komen te werken."
Zo ziet het werk eruit
Molenaar vervolgt. "Een mooi voorbeeld daarvan is Brazilië, daar was het echt alleen mogelijk om dagelijks van de stad naar het circuit te reizen en weer terug. Daardoor kunnen we dus niet zeggen dat we iets van Sao Paulo hebben gezien, ondanks dat we er wel zijn geweest. Bij een race als in Boedapest was er wel die kans en daarnaast zijn we ook na afloop van sommige races enkele dagen langer gebleven. Dat is fijn, want bij een double of triple header zijn we wel een dag of 20 aan een stuk aan het werk. Dan is het leuk om even ergens wat dagen te kunnen blijven en wat meer van een land te kunnen zien. Zodoende hebben bijvoorbeeld wel meer van Australië en Japan kunnen zien."
Het zijn voor de mensen in de hospitality-sector in de paddock niet alleen het aantal dagen aan een stuk dat men moet werken, maar vooral ook de uren die men moet draaien die het een zwaar beroep maken. Meerdere coureurs hebben de afgelopen jaren al laten weten dat de geplande 24 races voor 2024 er te veel zijn, vooral voor de monteurs en hospitality werknemers in de koningsklasse van de autosport. De Grand Prix van Las Vegas was een extreem voorbeeld van hoeveel uren de monteurs en hospitality-werknemers moesten werken, maar ook tijdens een normaal weekend is het flink aanpoten in de F1.
"Je maakt lange dagen om alles zo goed mogelijk te regelen voor de werknemers van het team en de gasten die het team heeft uitgenodigd. Je weet echter dat dat erbij hoort in de hospitality service. Als er bijvoorbeeld een crash is, weet je dat de monteurs langer werk hebben en dus moeten ook wij ons daar automatisch op aan passen. Dat zijn echter wel momenten dat je je echt deel voelt uitmaken van het team, het maakt de band onderling nóg sterker", aldus Molenaar.
"Ik denk ook dat het scheelt dat we echt passie hebben voor de sport", valt van Oversteeg haar collega bij. "Als je zo'n fan bent van de sport zoals wij, dan wil je er helemaal voor gaan en kun je ook goed omgaan met die extra uren die je moet maken. De passie zorgt ervoor dat je er helemaal voor gaat. Vooral de band die je opbouwt met het team geeft gewoon een heel mooi gevoel, je gaat er allemaal samen voor en je voelt je ook als een kleine familie gedurende zo'n seizoen."
"Er heerst echt een geweldige cultuur binnen het team, ook toen het in het begin van het seizoen iets minder ging. De sfeer was toen misschien niet zo goed als toen de podiumplaatsen kwamen, maar toch voelde je je al thuis bij het team. Alle monteurs en engineers nemen ons echt mee in het teamgevoel. Als je de werknemers van McLaren feliciteert met een goed resultaat, bedanken ze ook ons oprecht voor het werk dat we doen en die momenten blijven bij. Je wordt daardoor ook helemaal fan van het team, waardoor je ook een gevoel krijgt voor het team en hoopt op goede resultaten. Waar je eerst fan was van Verstappen, hoop je nu dat Lando en Oscar het goed doen."
Piens weg naar de Formule 1
"Ik werkte in 2022 al een aantal keer in de Formule 1. Toen werkte ik namelijk in de Paddock Club (waar VIP-gasten van de Formule 1 de race kunnen volgen), daardoor ging ik al naar bijvoorbeeld de race van Mexico en Austin. Omdat ik een groot fan ben van de sport, heb ik alles uitgezocht over hoe ik in de Formule 1 zou kunnen werken. Uiteindelijk kwam ik via Instagram in contact met een meisje dat in de Paddock Club werkte en via haar kwam in contact met het Oostenrijkse bedrijf dat haar in dienst had genomen. Zodoende kon ook in mijn intrede maken in de Formule 1. Het werk beviel me zo goed dat ik uiteindelijk dat ik heb gesolliciteerd bij Hauser Catering, dat de catering/hospitality verzorgt voor McLaren."
De mooiste momenten van het seizoen
Het duo werd door iedereen zoveel mogelijk bij het team betrokken. "Zo staan we ook op de teamfoto die tijdens de laatste race in Abu Dhabi werd gemaakt, dat zijn toch wel van die toffe momenten. Ondanks dat we als catering eigenlijk los staan van het team, trekt men je er constant bij en dat is echt heel speciaal", voegt Molenaar nog toe, die zelf de eerste podiumplaats van het seizoen moest missen. "Ik vloog op de vrijdag van Silverstone naar huis toe, doordat ik op die dag de uitreiking had van mijn hotelschooldiploma, dus op zondag zat ik thuis te huilen dat ik dit moment van het team niet kon meemaken. Ik vond het zo jammer, maar ook op dat moment zag je de familie-factor van het team, want direct konden we Facetimen en was ik er deels toch nog bij. Al moest ik natuurlijk wel de opmerkingen voor lief nemen dat ik in de voorgaande races ongeluk had gebracht, waardoor we nog niet eerder op het podium waren geëindigd", aldus Molenaar die er nu samen met van Oversteeg hard om kan lachen.
"Ook voor mij was die race wel het meest speciale moment van het seizoen", blikt van Oversteeg terug op haar mooiste moment van het jaar. "Het was heel speciaal om mee te maken en je zag ook meteen de teamspirit vanaf dat moment nog beter worden. Dat zijn van die momenten die je nooit meer zult vergeten, zeker omdat we daarna nog wat keren op het podium zijn geëindigd en Oscar zelfs de sprintrace in Qatar wist te winnen! Dat zijn van die momenten die ons kippenvel hebben bezorgd. Ik merk ook dat je je alleen nog maar focust op McLaren als je naar de race kijkt, juist door die mooie momenten die je met elkaar hebt beleefd."
"Dat geldt overigens ook voor onze families, ook zij kijken nu alleen nog maar naar McLaren", vertelt het Nederlands duo met een grote lach op het gezicht. "Dat is speciaal om te zien, zeker omdat zij ons op dit moment natuurlijk ook niet veel zien, aangezien we altijd onderweg zijn. Het team zorgt er dan voor dat je dan min of meer toch bij elkaar bent. Onze families zijn heel trots op ons, omdat we er een hoop voor opgeven, maar ze weten ook dat we genieten van dit werk."
"Het is gewoonweg heel speciaal wat we meemaken en een jaar geleden hadden we niet kunnen bedenken dat ons leven er op dit moment zo uit zou zien. De mooie momenten die we hebben meegemaakt hebben er dan ook voor gezorgd dat we ook volgend jaar weer in de Formule 1 willen werken. Wij kenden elkaar bijvoorbeeld nog niet voordat we dit jaar aan de slag gingen. Nu, een klein jaar later hebben we een hechte vriendschap opgebouwd, net als met onze Duitse collega Lizzie. We zien elkaar als zussen, omdat we zoveel met elkaar gedeeld hebben en dat maakt alles het helemaal waard!"
Ook interessant:
Van der Garde: "Verstappen onderschat: het is ongekend wat we nu meemaken"
RacingNews365 ging op bezoek bij Giedo van der Garde voor een eindejaarsinterview. De ex-coureur blikt terug op het F1-jaar in de onderstaande video.
We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.
Abonneer, reageer en win!Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!