Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Halo F1

De halo is in 2018 geïntroduceerd in de Formule 1 om de bescherming van de coureur in de cockpit te verbeteren. Je leest er hier alles over deze belangrijke veiligheidsmaatregel.

Halo F1 © XPBimages

Wat is een halo in de F1?

Een halo is een belangrijke veiligheidsvoorziening van de Formule 1-auto die is ontworpen om de bescherming van de coureur in te verbeteren. De halo is een soort beugel van titanium die op de cockpit is geplaatst en moet voorkomen dat objecten op de coureur terechtkomen. Dit kunnen bijvoorbeeld losvliegende brokstukken zijn of een andere Formule 1-auto die over de coureur heen komt. Een halo is zo sterk dat deze het totaalgewicht van zo’n 12.000 kilo kan dragen.

De introductie van van de halo

In 2014 ontstonden de eerste ideeën voor een cockpit bescherming. Er was grote behoefte aan meer bescherming in de cockpit van een Formule 1-auto, nadat er al een aantal heftige ongelukken waren gebeurd. Zo kwam Jules Bianchi in 2014 tijdens de Japanse Grand Prix in botsing met een kraan. De impact was zo groot dat zijn helm van zijn hoofd werd gerukt en hij ernstig hoofdletsel opliep. Negen maanden later overleed hij aan de gevolgen van zijn verwondingen.

In 2009 werd Felipe Massa geraakt door een losgeraakte veer van de auto van Rubens Barrichello tijdens de Grand Prix van Hongarije. Massa raakte hierdoor bewusteloos en crashte met zijn Formule 1-auto. Hij overleefde het ongeval, maar liep wel een schedelbasisfractuur op waardoor hij een aantal maanden niet kon racen.

Twee ideeën om de coureur extra te beschermen waren de halo en de ‘Formule 1-voorruit’. De Formule 1-voorruit is ook uitgebreid getest, maar dat was geen succes. Sebastian Vettel gaf bijvoorbeeld aan dat het zicht wazig was.

De tests met de halo zijn wel succesvol bevonden en zo werd in 2018 de halo officieel in de Formule 1 geïntroduceerd. Formule 1-teams mogen overigens de halo niet zelf produceren. De halo wordt geleverd door drie externe fabrikanten die door de FIA zijn goedgekeurd en moeten allemaal aan identieke eisen voldoen.

Weerstand tegen de halo

In de beginfase kreeg de halo veel kritiek vanwege het ‘lelijke’ uiterlijk. De halo werd bijvoorbeeld een ‘teenslipper’ genoemd, omdat hij daar veel op leek. De Formule 1 is altijd in ontwikkeling en ook het uiterlijk van de halo is in de loop der jaren wat fraaier geworden. Over smaak valt overigens niet te twisten.

Een andere bijkomstigheid is dat de halo meer ruimte biedt voor sponsoring. Slippermerk Gandys speelde al snel in op de bijnaam van de halo. Tijdens de Grand Prix van Australië was dit merk te zien op de halo van de McLarens.

Minder zicht door halo

Het zicht van de Formule 1-coureurs zou ook minder zijn geworden, melden meerdere coureurs. Valtteri Bottas weerlegde dit standpunt echter en gaf aan dat hij er al snel aan gewend was.

De halo bracht op het begin naast het zicht, ook uitdagingen rondom de aerodynamica van de Formule 1-auto met zich mee, mede door het extra gewicht. Een halo kan ongeveer zeven tot negen kilo wegen. Maar de introductie van de halo kan ook kansen bieden om de concurrentie slimmer af te zijn, vertelde Peter Promodrou van McLaren in 2018.

Halo F1 onboard zicht

De halo heeft zich bewezen

In theorie is de kans op een ongeluk met fatale gevolgen 17% kleiner met een halo en in de praktijk is al meermaals bewezen dat de veiligheidsmaatregel onmisbaar is.

Dit gebeurde al vrij snel in 2018 tijdens de Grand Prix van Spa toen Fernando Alonso met zijn McLaren over de Alfa Romeo van Charles Leclerc vloog en met zijn voorwiel de halo raakte van de auto van de Monegask.

Ook redde de halo het leven van Romain Grosjean tijdens zijn heftige crash in Bahrein in 2020, waarbij hij onder de vangrail terechtkwam. De halo zorgde ervoor dat de barrière een stuk omhoog geduwd werd, waardoor Grosjean er tussendoor paste.

In 2022 was de halo ook onmisbaar tijdens de crash van Guanyu Zhou in Groot-Brittannië. Hij vloog een paar keer over de kop en belandde ondersteboven met zijn Alfa Romeo achter de bandenstapels tussen het hek en de vangrail. Gelukkig kon hij ongedeerd uit de auto komen, mede dankzij de halo.

Tijdens de Grand Prix van Monza in 2021 werd Lewis Hamilton beschermd door zijn halo, toen na een crash Max Verstappen met zijn Formule 1-bolide stil bleef staan op de Mercedes van Lewis Hamilton. Hierbij werd de helm van Hamilton wel even aangetikt door de achterband van Verstappen, maar de halo heeft erger kunnen voorkomen. Toto Wolff verklaarde achteraf dat de halo het leven van Hamilton gered heeft.

Ondanks de kritiek en weerstand op de introductie van de halo, wordt er nu vol lof over deze veiligheidsmaatregel gesproken. De halo redt levens.

Halo F1 Hamilton Verstappen © fia
Viaplay
x
Verstappen Red Bull-kopstuk mysterieus over upgrade: "Interessant voor ons"