De achtervleugel van McLaren leek te 'flexen' op het rechte stuk in Bakoe, het was een veelbesproken onderwerp in Azerbeidzjan. Want haalde het team uit Woking daar een voordeel uit? De FIA deelde eerder al een statement. "Als een team echter met succes alle tests doorstaat en zich aan de reglementen en technische richtlijnen houdt, worden ze geacht volledig aan de regels te voldoen en wordt er geen verdere actie ondernomen."
Al wordt er wel duidelijk gekeken naar de achtervleugel. "De FIA bekijkt momenteel de data en eventuele aanvullende bewijzen die uit de GP van Azerbeidzjan naar voren zijn gekomen en overweegt mogelijke corrigerende maatregelen voor toekomstige implementatie. Het maakt deel uit van het standaardproces bij het onderzoeken van de technische legaliteit en de FIA behoudt de bevoegdheid om indien nodig tijdens het seizoen wijzigingen in de regelgeving door te voeren."
Voorafgaand aan de Grand Prix van Singapore reageert Oscar Piastri op de ontstane discussie. "Het is legaal en zolang het alle tests doorstaat... Er wordt vaak getest en het onderdeel voldoet (aan de eisen red.). Het is zeker niet het wondermiddel waarom we competitief zijn. Ik ben er best tevreden mee", zo vertelt de Australiër tegenover onder meer RacingNews365.
Dan gaat Piastri verder. "Er is geen grijs gebied. Er wordt elke week getest en het is legaal. Ze hebben nu veel verschillende testen voor de achtervleugels. Tot drie dagen geleden wist ik er eerlijk gezegd niet eens van. In de sport wil je elk klein beetje performance vinden zonder de regels te overtreden. Ik heb het gevoel dat we dat aan het doen zijn. En dat is wat je moet doen om een auto en een team te worden dat kampioenschappen kan winnen."
Hoe kijkt Piastri naar de hele discussie die is ontstaan? "Het is een natuurlijk iets. Ik denk dat elke auto die competitief is geweest, altijd tot op het hoogste niveau onder de loep is genomen. Kijk maar naar de achtervleugel van Mercedes van een aantal jaar geleden, het DRS-effect van Red Bull van de afgelopen jaren en de flexiwings. Het is dus een natuurlijk iets en zeker niet iets dat zo is voor ons alleen. Alle teams proberen iets te vinden, inclusief wijzelf. Wij denken niet dat we de beste zijn en dat we niet iets van iemand anders kunnen leren. We kijken ook altijd naar andere teams. En als je van voren rijdt en dertig rondjes lang een auto hebt die een seconde achter je zit, net als de camera op de achtervleugel, dan gaat het mensen op een natuurlijke manier meer opvallen", zo sluit Piastri af.
Ook interessant:
Speel de RN365 F1 Bingo en win toffe prijzen
Maak de race in Singapore nu nog leuker met de RacingNews365 bingo en maak kans op toffe F1 prijzen zoals Verstappen schaalmodellen en caps.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!