Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Racing Point luidt noodklok: "Topteams profiteren van nieuwe Formule 1-regels"

De Formule 1-renstal van Racing Point kwam de afgelopen vijf jaar prima voor de dag, maar droomt over een volgende stap richting de absolute top van de F1. Makkelijker word het er volgens technisch directeur Andrew Green niet op door de komst van de nieuwe F1-regels. Green is uiterst kritisch in de besluitvorming in de Formule 1.

Het Formule 1-team van Racing Point, voorheen Force India, schitterde de voorbije seizoenen met regelmaat. Ondanks een beperkt budget wist het toenmalige Force India teams als Renault en McLaren achter zich te laten. In 2019 kende het een lastig seizoen, maar het vizier is gericht op de toekomst. Meermaals werd al de ambitie uitgesproken om te knokken met Red Bull en de andere topteams. Technisch directeur Andrew Green verwacht dat dit met de komst van de nieuwe F1-regels aanzienlijk lastiger wordt. Op de vraag van RacingNews365 of hij verwacht dat Racing Point in 2020 kan vechten met de topteams geeft hij een uitgebreid antwoord. "Dat is een lastige vraag. De grote teams hebben namelijk nu al de kans om aan de ontwikkeling van hun 2021-auto te beginnen, terwijl de kleinere teams simpelweg niet over de middelen daarvoor beschikken. De grote teams hebben op dat vlak een voordeel, want ze kunnen al voordat het budgetplafond in 2021 in werking treedt hun nieuwe auto ontwikkelen. Dit maakt het voor Racing Point lastiger om de aansluiting te vinden en dat vind ik eigenlijk niet kunnen", is Green duidelijk. De nieuwe regels voor 2021 hebben ook grote invloed op het verloop van komend seizoen. "Wij zullen door de reglementswijzigingen veel eerder aan de 2021 auto moeten beginnen, omdat de auto compleet anders is dan de auto's van de voorbije jaren. Dit betekent dat ook wij voordat het budgetplafond wordt ingevoerd wordt ons al moeten richten op de 2021-auto, omdat we anders tegen een te grote achterstand aankijken." "De grote teams zullen volgend jaar daardoor ook een voordeel hebben, aangezien zij in 2020 geld kunnen steken in de ontwikkeling van hun huidige en de 2021-auto. Wij kunnen dat niet, daar is geen geld voor. Zij kunnen parallel ontwikkelen, wij niet", luidt Green de noodklok. Racing Point is een van de kleinere teams op de grid, samen met teams als Haas en Williams. Green beseft dat zijn renstal keuzes moet maken, wil het de boot niet missen in 2021. "We hebben nu al wel een handvol mensen werken aan de aan de auto van 2021. Zij werken aan het concept, maar vooralsnog is het lastig om de regels goed en wel uit te kunnen pluizen, want de manier hoe het nu door de FIA geformuleerd is geeft niet overal duidelijkheid over. De realiteit is iets anders dan wat er recent gepresenteerd is." "De passage over de aerodynamica is compleet anders. De regelgeving is op bepaalde punten dusdanig beperkt dat het vrijwel onmogelijk is om iets te kunnen ontwerpen." Met medewerking van Aaron Deckers.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi