De nieuwe reglementen van 2026 houden de gemoederen bezig. Er komen nieuwe motoren met een evenredige verdeling tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving én de Formule 1 wil misschien actieve aerodynamica gaan introduceren. Dat betekent dat de vleugels van de auto's in de bochten bijvoorbeeld voor meer grip zouden kunnen zorgen, terwijl ze op de rechte stukken weer een andere configuratie aannemen om zo meer topsnelheid te creëren.
Teams testen dat idee al volop in de simulator, maar de resultaten zouden alarmerend zijn. Op de rechte stukken zou de auto in de laagste configuratie qua luchtweerstand onbestuurbaar zijn, waardoor coureurs tijdens het accelereren ineens spinden. Max Verstappen is sowieso geen fan van actieve aerodynamica. Hij wil dat de Formule 1 andere problemen aanpakt.
"Ik denk dat we nog steeds met wat compromissen moeten dealen op bepaalde circuits waar je de batterij veel gebruikt", vertelt Verstappen tegenover onder meer RacingNews365. "Ik denk ook niet dat we voor actieve aerodynamica moeten kiezen. Maar op dit moment lijkt het wel te gaan gebeuren. Hopelijk kunnen we een aantal zaken optimaliseren. Ik vind het sowieso belangrijker dat we het gewicht van de auto's onder handen nemen. Dat moeten we verbeteren, in plaats van allerlei tools en trucjes inzetten om het inhalen mogelijk te maken. Er moet toch een andere manier zijn om het goed voor elkaar te krijgen."
Toch snapt Verstappen wel waar het idee vandaan komt. "Met het motorreglement dat ze hebben ingevoerd, moeten ze het doen om topsnelheid te creëren als de batterij stopt met werken. Op sommige circuits zal het wat beter gaan en op andere zoeken we waarschijnlijk meer het randje op. Natuurlijk gaan mensen mijn argumenten proberen te weerleggen, maar ik denk dat we er in 2026 wel achter zullen komen."
Abonneer je op ons YouTube-kanaal en doe automatisch mee – verder hoef je niets te doen!
Win een Verstappen cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!