vr 15 mrt - zo 17 mrt
  • 1 BOT LAP 58
  • 2 HAM + 20.886
  • 3 VER + 22.520
bhr
vr 29 mrt - zo 31 mrt
  • 1 HAM LAP 57
  • 2 BOT + 2.980
  • 3 LEC + 6.131
aus
chn
vr 12 apr - zo 14 apr
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 BOT + 6.552
  • 3 VET + 13.744
bhr
aze
vr 26 apr - zo 28 apr
Quali za 27 apr 15:00 16:00
Race zo 28 apr 14:10 16:10
chn
esp
vr 10 mei - zo 12 mei
Quali za 11 mei 15:00 16:00
Race zo 12 mei 15:10 17:10
aze
mco
do 23 mei - zo 26 mei
Quali za 25 mei 15:00 16:00
Race zo 26 mei 15:10 17:10
esp
can
vr 07 jun - zo 09 jun
Quali za 08 jun 20:00 21:00
Race zo 09 jun 20:10 22:10
mco
fra
vr 21 jun - zo 23 jun
Quali za 22 jun 15:00 16:00
Race zo 23 jun 15:10 17:10
can
aut
vr 28 jun - zo 30 jun
Quali za 29 jun 15:00 16:00
Race zo 30 jun 15:10 17:10
fra
gbr
vr 12 jul - zo 14 jul
Quali za 13 jul 15:00 16:00
Race zo 14 jul 15:10 17:10
aut
deu
vr 26 jul - zo 28 jul
Quali za 27 jul 15:00 16:00
Race zo 28 jul 15:10 17:10
gbr
hun
vr 02 aug - zo 04 aug
Quali za 03 aug 15:00 16:00
Race zo 04 aug 15:10 17:10
deu
bel
vr 30 aug - zo 01 sep
Quali za 31 aug 15:00 16:00
Race zo 01 sep 15:10 17:10
hun
ita
vr 06 sep - zo 08 sep
Quali za 07 sep 15:00 16:00
Race zo 08 sep 15:10 17:10
bel
sgp
vr 20 sep - zo 22 sep
Quali za 21 sep 15:00 16:00
Race zo 22 sep 14:10 16:10
ita
rus
vr 27 sep - zo 29 sep
Quali za 28 sep 14:00 15:00
Race zo 29 sep 13:10 15:10
sgp
jpn
vr 11 okt - zo 13 okt
Quali za 12 okt 08:00 09:00
Race zo 13 okt 07:10 09:10
rus
mex
vr 25 okt - zo 27 okt
Quali za 26 okt 20:00 21:00
Race zo 27 okt 20:10 22:10
jpn
usa
vr 01 nov - zo 03 nov
Quali za 02 nov 22:00 23:00
Race zo 03 nov 20:10 22:10
mex
bra
vr 15 nov - zo 17 nov
Quali za 16 nov 18:00 19:00
Race zo 17 nov 18:10 20:10
usa
are
vr 29 nov - zo 01 dec
Quali za 30 nov 14:00 15:00
Race zo 01 dec 14:10 16:10
bra
Start GP Azerbeidzjan
Dagen
Uur
Min.
Sec.
F1-nieuws

Vijf Formule 1-teams waar jij nog nooit van gehoord hebt

Formule 1-teams komen en gaan, en in de historie van de F1 hebben we al veel teams aan de start gezien. De grote namen als Ferrari, Mercedes en McLaren kent iedereen, maar hoeveel van deze teams ken jij?

Alta

De Britse autofabrikant werd opgericht door Geoffrey Taylor en produceerde in 1929 haar eerste auto. In de periode na de tweede wereldoorlog produceerde het als eerste Britse bedrijf een Grand Prix auto. Alvorens deel te nemen aan de eerste officiële F1-race ooit, de GP van Groot-Brittannië in 1950, vestigde het merk diverse snelheidsrecords.

De Formule 1 plannen konden al snel de prullenbak in. Het team kwam tot vijf Grand Prix in de periode 1950-1952.

Apollon

De Zwitserse F1-renstal debuteerde in 1977 en verscheen slechts eenmaal bijna aan de start. Coureur Loris Kessel kocht een oude bolide van Frank Williams, de FW03, maar deze was te gedateerd en werd onder handen genomen en omgedoopt tot Appollon Fly. Voor de Grand Prix van Italië wist het team zich niet te kwalificeren.

Bizar daarbij was dat er te weinig pitboxen waren en het team haar auto in de open lucht voor moest bereiden op de kwalificatie, waarin het veel te langzaam was.

Foto: Apollon in actie, tekst gaat verder onder foto.

Connew

Het Britse Connew Racing Team werd in 1971 opgericht door Peter Connew. Door gebrek aan financiële middelen verscheen het team slechts twee keer ten tonele bij een Grand Prix-weekend. Bij de Britse GP wist het team de start niet te halen en bij de GP van Oostenrijk werd de finish niet gehaald.

Door een gebrek aan financiële middelen zat het F1-avontuur er daarna op.

Kaushen

Opgericht door coureur Willi Kauhsen verscheen het in 1976 aan de start in de Formule 2. Een opvallende naam zien we daar onder de coureurs in de persoon van Alain Prost. De ambities van het team gingen verder dan dat en in 1978 werd er hard gewerkt aan haar eigen F1-bolide.

Het team probeerde daarbij het ground effect van de succesvolle Lotus, ontworpen door Colin Chapman te kopiëren, maar die poging mislukte compleet. Grote problemen in het ontwerp zorgden ervoor dat de auto opnieuw ontworpen moest worden, waardoor het team veel koste tijd en budget verloor.

De Kauhsen WK004 debuteerde uiteindelijk in 1979 op het circuit van Zolder voor de Belgische Grand Prix, maar viel al vroeg in de race uit met technische problemen. Een GP daarvoor, in Spanje, wist coureur Brancatelli zich niet te kwalificeren. Met afstand was het team het langzaamste, waarbij het liefst drie seconden per ronde tekort kwam op de nummer voorlaatst.

Maki

Het Japanse F1-team van Maki werd opgericht door Kenji Mimura en debuteerde in 1974 bij de Britse Grand Prix. De Maki F101 werd bestuurd door Howden Ganley. De Australiër wist zich niet te kwalificeren en crashte zwaar in de Grand Prix van Duitsland, waarop het team zichzelf terugtrok en in 1975 terugkeerde op de baan.

Een succes werd het nooit, want alleen tijdens de Grand Prix van Nederland mocht het team van start gaan omdat er te weinig andere deelnemers waren. In de overige vier races waarin het team zichzelf dat jaar probeerde te kwalificeren, was het te langzaam.

Nog eenmaal zagen we een Maki in actie, tijdens de trainingen en kwalificatie voor de GP van Japan in 1976. Geheel verrassend, kwam het team ook nu niet door de kwalificatie heen.

Foto: Maki F1-team in actie