Alta De Britse autofabrikant werd opgericht door Geoffrey Taylor en produceerde in 1929 haar eerste auto. In de periode na de tweede wereldoorlog produceerde het als eerste Britse bedrijf een Grand Prix auto. Alvorens deel te nemen aan de eerste officiële F1-race ooit, de GP van Groot-Brittannië in 1950, vestigde het merk diverse snelheidsrecords. De Formule 1 plannen konden al snel de prullenbak in. Het team kwam tot vijf Grand Prix in de periode 1950-1952. Apollon De Zwitserse F1-renstal debuteerde in 1977 en verscheen slechts eenmaal bijna aan de start. Coureur Loris Kessel kocht een oude bolide van Frank Williams, de FW03, maar deze was te gedateerd en werd onder handen genomen en omgedoopt tot Appollon Fly. Voor de Grand Prix van Italië wist het team zich niet te kwalificeren. Bizar daarbij was dat er te weinig pitboxen waren en het team haar auto in de open lucht voor moest bereiden op de kwalificatie, waarin het veel te langzaam was. Foto: Apollon in actie, tekst gaat verder onder foto.
Connew Het Britse Connew Racing Team werd in 1971 opgericht door Peter Connew. Door gebrek aan financiële middelen verscheen het team slechts twee keer ten tonele bij een Grand Prix-weekend. Bij de Britse GP wist het team de start niet te halen en bij de GP van Oostenrijk werd de finish niet gehaald. Door een gebrek aan financiële middelen zat het F1-avontuur er daarna op. Kaushen Opgericht door coureur Willi Kauhsen verscheen het in 1976 aan de start in de Formule 2. Een opvallende naam zien we daar onder de coureurs in de persoon van Alain Prost. De ambities van het team gingen verder dan dat en in 1978 werd er hard gewerkt aan haar eigen F1-bolide. Het team probeerde daarbij het ground effect van de succesvolle Lotus, ontworpen door Colin Chapman te kopiëren, maar die poging mislukte compleet. Grote problemen in het ontwerp zorgden ervoor dat de auto opnieuw ontworpen moest worden, waardoor het team veel koste tijd en budget verloor. De Kauhsen WK004 debuteerde uiteindelijk in 1979 op het circuit van Zolder voor de Belgische Grand Prix, maar viel al vroeg in de race uit met technische problemen. Een GP daarvoor, in Spanje, wist coureur Brancatelli zich niet te kwalificeren. Met afstand was het team het langzaamste, waarbij het liefst drie seconden per ronde tekort kwam op de nummer voorlaatst. Maki Het Japanse F1-team van Maki werd opgericht door Kenji Mimura en debuteerde in 1974 bij de Britse Grand Prix. De Maki F101 werd bestuurd door Howden Ganley. De Australiër wist zich niet te kwalificeren en crashte zwaar in de Grand Prix van Duitsland, waarop het team zichzelf terugtrok en in 1975 terugkeerde op de baan. Een succes werd het nooit, want alleen tijdens de Grand Prix van Nederland mocht het team van start gaan omdat er te weinig andere deelnemers waren. In de overige vier races waarin het team zichzelf dat jaar probeerde te kwalificeren, was het te langzaam. Nog eenmaal zagen we een Maki in actie, tijdens de trainingen en kwalificatie voor de GP van Japan in 1976. Geheel verrassend, kwam het team ook nu niet door de kwalificatie heen. Foto: Maki F1-team in actie
Meest gelezen