Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Visa Cash App RB

Waarom een snel Visa Cash App RB ophef rond Red Bull kan veroorzaken

Visa Cash App RB: de nieuwe naam maakte al genoeg tongen los, maar wellicht sneeuwt dat onder als we echt weer gaan racen. Zelfs rond hoofdmacht Red Bull kan ophef ontstaan als Visa Cash App RB goede prestaties neerzet.

Ricciardo Abu Dhabi
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Wen er maar aan: AlphaTauri gaat tegenwoordig door het leven als Visa Cash App RB (VCARB). De livery voor 2024 werd op een spectaculair evenement in Las Vegas onthuld en het team gaat met een andere naam, filosofie en benadering het nieuwe seizoen in. Écht meedoen is het devies en Daniel Ricciardo en Yuki Tsunoda moeten daar dit jaar een eerste bijdrage aan leveren. De grondlegger en een belangrijke schakel? Red Bull.

De hoofdmacht heeft de samenwerking met zusterteam VCARB namelijk flink geïntensiveerd. CEO Peter Bayer en de nieuwe teambaas Laurent Mekies, nog zo'n verandering bij het Italiaanse team, gooien het roer om en kopen bijvoorbeeld zo veel mogelijk onderdelen in bij Red Bull. Het moet voor een verbetering van de prestaties zorgen.

Ligt dat voor de hand? Het lijkt er wel op. In 2023 eindigde voorganger AlphaTauri als achtste in het constructeurskampioenschap na forse updates in de eindfase. De stap voorwaarts was enorm en als VCARB van de Red Bull-onderdelen en -filosofie kan profiteren, is een nieuwe opmars niet uitgesloten. Toch zal een fikse prestatieverbetering dit keer niet geruisloos voorbijgaan...

Argusogen

Andere teams, en McLaren in het bijzonder, zetten vraagtekens bij de samenwerking tussen VCARB en Red Bull. McLaren-CEO Zak Brown zei er recent het volgende over. "Dat teams samenwerken, gaat volgens mij tegen de definitie van een constructeur in. Bovendien helpt het niet alleen het B-team, maar ook het A-team. Het gaat niet om het voordeel voor één team. Ze profiteren allebei en volgens mij is er geen andere grote sport die dat toestaat."

Het zijn felle uitlatingen en daarom is het zeer goed mogelijk dat Red Bull ook in de problemen komt als VCARB goede resultaten laat noteren. Teams zullen toch al snel de integriteit in twijfel gaan trekken, zeker als de bolides veel op elkaar lijken in Bahrein. Want is het wenselijk als een zusterteam onderdelen van de dominante hoofdmacht koopt en zo in de pikorde stijgt? Of is er dan zelfs meer aan de hand?

Uiteraard zijn intensieve samenwerkingen niet nieuw. Haas koopt onderdelen bij Ferrari en Williams doet hetzelfde bij Mercedes. Het probleem in deze situatie is echter dat Red Bull de eigenaar van VCARB is. De invloed is dus groter dan bij de andere teams en daar zit precies het pijnpunt.

Volgens de reglementen is het niet toegestaan om te veel informatie met elkaar te delen, maar bij de andere teams kunnen er twijfels ontstaan of Red Bull die regels niet lichtelijk kan omzeilen. Brown geeft ook duidelijk aan dat het A-team, Red Bull in dit geval, profiteert. En als de integriteit van VCARB niet onder druk staat, profiteert Red Bull dan alsnog van data of tests in de windtunnel? Het is en blijft de vraag die boven de samenwerking hangt, ook nu er voorlopig geen onreglementaire zaken zijn voorgevallen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rel?

Potentieel kan deze situatie op een rel uitdraaien. In het recente verleden zijn er wel vaker klachten ingediend en dan ging het alleen over auto's die veel op elkaar leken. Racing Point kwam in 2020 met de zogenaamde 'roze Mercedes' en mocht punten inleveren en een boete betalen. Het is niet uitgesloten dat Visa Cash App RB en Red Bull eenzelfde lot wacht, afhankelijk van het concept van de beide auto's.

Uiteraard is er voorlopig nog niets aan de hand en zien we alleen wat geklaag van concurrerende teams. De aantijgingen van Brown gingen ook vooral over de regels en niet over wat Red Bull en VCARB specifiek in hun schild voeren. In de Formule 1-wereld kan het sentiment echter snel veranderen en het lijkt er dan op dat de teams vooral naar Red Bull gaan kijken. Als groot team drukken ze toch best een stempel op de sport, omdat Red Bull het enige concern is dat twee teams in handen heeft.

En zo kan het zomaar zijn dat we na de transfer van Lewis Hamilton en alle andere ontwikkelingen nog een gespreksonderwerp erbij krijgen. Red Bull en VCARB zullen absoluut niet de regels willen overtreden, maar reken maar dat de andere teams met camera's klaarstaan in Bahrein. Als er ook maar ergens een mogelijkheid is om Red Bull en VCARB te kietelen, zullen ze het doen. Ook als het niets oplevert en de beide teams netjes handelen.

Ook interessant:

Video: Ook bij de launch van de nieuwe RB-bolide speelt de saga rond Horner

Hoewel de launch van de nieuwe RB-bolide een geslaagd feestje was, hing er wel één grote vraag in de lucht: wat gaat er gebeuren met Christian Horner, de teambaas van Max Verstappen? En hoe kan een snel RB-team er dit jaar voor zorgen dat er ophef rond Red Bull ontstaat? We bespreken het in de onderstaande video met onze reporter in Las Vegas.

Praat mee!

Viaplay
x
Max Hamilton spreekt vrees over Verstappen en Red Bull uit: "Al eerder begonnen"