In 2018 stelde de Formule 1 het doel om in 2030 klimaatneutraal te worden én dat de totale uitstoot van de koningsklasse met 50 procent verminderd moet worden. Dit houdt in dat de uitstoot voor de helft omlaag moet en de rest van de uitsloot gecompenseerd moet worden. De koningsklasse heeft nu een rapport naar buiten gebracht met de huidige gang van zaken en de voortgang van het reduceren van haar uitstoot. En wat blijkt: de F1 ligt op koers om de deadline van 2030 te halen.
Tussen 2018 en 2022 heeft de sport al een aantal wijzigingen doorgevoerd om deze doelstelling te halen: zo zijn alle Formule 1-kantoren overgestapt op hernieuwbare elektriciteit, is er een reisbeleid geïmplementeerd (om zo het aantal personeelsleden van de F1 dat naar een race reist te verminderen) en is de luchtvrachtuitstoot die direct gerelateerd is aan de koningsklasse verminderd met 32 procent sinds 2019.
Uitstoot
De C02-voetafdruk van de sport bedroeg in 2018 maar liefst 256.551 tC02e (gemeten in metrische ton, dus 1t= 1000 kilogram uitstoot). Ter verhouding: Tata Steel produceerde in 2021 een uitstoot van 11.6 Mton CO2 per jaar (1Mt= 1 miljard kilogram) in Nederland. Uit berekeningen blijkt nu dat de Formule 1 van 2019 tot en met 2022 de ecologische voetafdruk al met 13 procent heeft weten te verminderen in vergelijking met 2018. De totale uitstoot van de koningsklasse bedroeg in 2022 223.031 tC02e. Dit betekent dat er nog 37 procent te gaan is om de doelstelling van klimaatneutraal in 2030 te halen.
Plan van aanpak
50 procent van de uitstoot komt van vrachtvervoer, paddock operations en brandstoffen, en dat is precies waar de koningsklasse wijzigingen heeft doorgevoerd. Zo zijn de DHL-vrachtwagens gaan rijden op biobrandstof, waardoor de logistieke uitstoot bij Europese races met maar liefst 83 procent verminderd werd.
Maar ook de evenementen zelf maken steeds meer gebruikt van schone energie: zo was de Grand Prix van Groot-Brittannië volledig aangedreven door groene energie, door middel van 2746 zonnepanelen. Het gebruik van zonnepanelen zien we bovendien op meerdere circuits terugkomen: Ook de GP van Singapore maakte gebruik van zonnepanelen om de uitstoot te verminderen.
Op het gebied van brandstoffen zijn eveneens wijzigingen doorgevoerd. Zo maken de Formule 2 en Formule 3-bolides gebruik van 55 procent duurzame brandstof, met het idee op de planning om de Formule 1-auto's in 2026 (met ingang van de nieuwe reglementen) op biobrandstof te laten rijden. Kortom, voorlopig doet de sport er alles aan om het doel van 2030 te behalen.
De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.
Download de F1-kalenderMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!