Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Ferrari

Waarom Ferrari de ophangingsfilosofie zou kunnen veranderen

Volgens geruchten overweegt Ferrari om de push-rod voorwielophanging te vervangen door de pull-rod benadering. Technisch analist Paolo Filisetti van RacingNews365 legt uit waarom het team dit zou kunnen doen.

Leclerc race Monaco
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 gaat richting de zomer en de teams beginnen hun aandacht te verleggen richting 2025, het laatste seizoen van de huidige reglementen. Hoewel er geen grote veranderingen in concepten worden verwacht, omdat de teams al met één oog gericht zijn op de regelgeving voor 2026, kiezen sommige teams er wellicht tóch voor om in 2025 te experimenteren. Dit om te testen of hun concept voor 2026 effect heeft.

Eén van de meest relevante en bindende elementen bij het ontwerpen van een Formule 1-auto is ongetwijfeld de keuze van de ophanging. Toen het huidige tijdperk van F1-auto's met grondeffect in 2022 werd geïntroduceerd, gingen Red Bull en McLaren tegen de stroom in en kozen voor een voorwielophanging met trekstang; de zogenaamde 'pull-rod'. Na verloop van tijd begonnen andere teams de ongebruikelijke gedeelde ophanging van Milton Keynes te kopiëren.

Tijdens het weekend van de Grand Prix van Monaco begonnen geruchten zich geleidelijk te verspreiden over het concept van de Ferrari van volgend seizoen. Er wordt aangenomen dat het Italiaanse team ook de 'pull-rod' aan de voorkant zou willen gebruiken in plaats van de huidige 'push-rod'; een duwstang. Dit zou de Scuderia in lijn brengen met zijn twee naaste rivalen.

De tekst gaat verder na de afbeelding. 

De basis leggen voor 2026?

Velen zien in de vermeende beslissing van het team uit Maranello, om van filosofie te veranderen en een trekstangconstructie aan de voorkant te gaan gebruiken, een aanwijzing voor de mogelijke komst van Adrian Newey als hij Red Bull begin 2025 verlaat.

RacingNews365 heeft daarentegen begrepen dat Ferrari nadenkt over de keuze van de ophanging om - boven alles - rekening te houden met de vereisten van de regelgeving voor 2026. Hoewel deze regels binnenkort pas worden bevestigd, laat het zien dat Ferrari al heeft nagedacht over welke weg het in wil slaan wanneer de nieuwe reglementen van kracht worden.

Door een trekkende voorwielophanging te kiezen en het huidige systeem te laten vallen, maakt Ferrari zich op voor de lange termijn door vroegtijdig een keuze te maken. Kortom, het onderzoek naar en de ontwikkeling van de nieuwe manier van bewegen van de voorwielophanging heeft zoveel opgeleverd dat het Italiaanse team hier al zo snel mogelijk gebruik van wil maken. Het zou namelijk niet de moeite waard zijn als het alleen zou worden gebruikt met het oog op volgend seizoen, een jaar waarin vrijwel niets anders wordt en waarin eigenlijk alle teams zich zullen focussen op 2026.

Stabiliteit is de sleutel

De voordelen die de engineers in Maranello nastreven met de toepassing van de voorste trekstang zijn vooral bedoeld om het optimale 'window' van de auto te vergroten. Daarbij wordt niet gestreefd naar topprestaties, maar naar de stabiliteit van het aerodynamische platform.

Hoewel de reglementen voor 2026 naar verwachting grootschalige aerodynamische veranderingen zullen introduceren, is het duidelijk dat de engineers geloven dat wat ze hebben geleerd in de vierjarige periode van de huidige reglementen nog steeds van grote waarde zal zijn in de toekomst. Hoewel het op dit moment ook klopt dat Ferrari het 'duwende' systeem nog niet volledig vaarwel heeft gezegd, lijkt het ongepast om deze belangrijke keuze direct in verband te brengen met de mogelijke komst van Adrian Newey.

Het maakt eerder deel uit van de zorgvuldige conceptuele analyse die het team uitvoert om de filosofie te rationaliseren en de middelen zo efficiënt mogelijk toe te wijzen tussen de middelen voor het volgende seizoen en de middelen voor de generatie daarna. Het is duidelijk dat het handhaven van vaste punten die beide projecten gemeen hebben, onbetwistbare voordelen biedt vanuit het oogpunt van een budgetplafond. De aankondiging van de 2026-regels, op donderdagmiddag 6 juni, zal een hoop duidelijk gaan maken. 

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training