Gardening leave, het is een term die vaker voorkomt in de Formule 1. Het is de overbruggingstijd tussen twee werkgevers voor belangrijke kopstukken in de Formule 1, om zo te voorkomen dat ze allerlei cruciale technische informatie meenemen naar een nieuw team. Ernest Knoors, voormalig F1-motorengineer bij onder meer Ferrari, legt in gesprek met RacingNews365 uit hoe dat in zijn werk gaat en welke gevolgen dat kan hebben voor Newey.
"Het is niet iets dat makkelijk te omzeilen is", zo begint Knoors zijn verhaal. Hij heeft zo'n periode namelijk zelf ook meegemaakt. "Zeker voor de mindere goden zoals in mijn geval, heb je weinig macht in je contract als je bij een team tekent om te zeggen: ik accepteer die gardening leave-periode niet. Dus voor de mindere mensen is het veel restrictiever. Voor een topdesigner zoals Newey kan ik me nog voorstellen dat hij misschien bij zijn aanstelling bij Red Bull heeft bedongen dat hij geen gardening leave wil. Dat hij zelf wil kunnen bepalen wanneer hij weer aan de slag gaat. We zullen dus zien hoe zich dat gaat uitspelen."
Maar er speelt meer bij gardening leave, zo legt Knoors verder uit. "Je kan het altijd aanvechten en dat heb ik in mijn geval ook gedaan. Het is een beetje een hele rare clausule in arbeidscontracten. Je wordt eigenlijk verhinderd om je werk uit te voeren en er zijn allerlei algemene regels, ook in de Europese wetgeving, waar je weer mogelijkheden hebt om daar een rechtszaak van te maken."
Anderen bekeken ook:
Heel veel geld
Toch verwacht de voormalig F1-motorengineer niet dat het zover gaat komen bij Newey. "Ik denk uiteindelijk dat het er waarschijnlijk op uitdraait dat er een heel veel geld op tafel wordt gelegd. En als die zak geld groot genoeg is, dat misschien die gardening leave wel korter wordt gemaakt. Want wat we niet moeten vergeten, is dat als het volledig volgens zijn contract zou gaan, dan zou Newey pas eind 2025 vrij zijn. Dan zou hij waarschijnlijk twaalf maanden in zijn tuinpak moeten rondlopen. En dan ben je eigenlijk pas eind 2026 vrij om aan een auto te beginnen", zo gaat Knoors verder.
"En dat betekent dat je impact voor een nieuw team pas ergens in 2027 of 2028 gaat komen. Dat is wel een hele lange periode, zelfs voor iemand die echt een topontwerper is. Dan verlies je toch een beetje de aansluiting met zeker de nieuwe reglementen en ook je actuele kennis. Dus ik denk dat een nieuwe werkgever voor Newey er alles aan zou doen om hem zo snel mogelijk te kunnen integreren, misschien zelfs wel al in 2025. En als dat geld moet kosten, dan zal dat waarschijnlijk het kleinere probleem zijn."
En wie moet dan de portemonnee gaan trekken: zijn nieuwe werkgever of Newey zelf? "Adrian Newey zal niet in zijn eigen bankrekening gaan kijken om dat af te kopen. Dat zal altijd deel zijn van de onderhandeling met een nieuwe werkgever. Er zijn mensen zoals Lawrence Stroll die heel snel en heel daadkrachtig kunnen beslissen en ook over de middelen beschikken om dat te kunnen doen. Als je ook ziet wat een John Elkann, de baas van Fiat en daarmee de baas van Ferrari, heeft gedaan om het contract met Hamilton te tekenen. Ik denk dat daar toch heel veel daadkracht achter zit en mogelijkheden achter zitten om in elk geval het voordeel voor die nieuwe werkgever zo groot mogelijk te maken."
Bekijk hier het volledige interview met Ernest Knoors!
Scoort Feyenoord tegen Manchester City? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!