Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Werking controversiële McLaren-achtervleugel onthuld

Na de Grand Prix van Azerbeidzjan werd er veelvuldig gespeculeerd over de achtervleugel van McLaren. Is het in navolging van de saga over de flexibele voorvleugels een nieuw hoofdstuk of valt het allemaal wel mee? Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt het uit.

Norris
Tech
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

McLaren ligt de afgelopen tijd veelvuldig onder een vergrootglas. Het team uit Woking heeft qua snelheid het initiatief overgenomen van Red Bull en wordt logischerwijs met argusogen door andere teams bekeken. In de Formule 1 is het niet ongewoon dat de randjes van de reglementen worden opgezocht, waardoor concurrenten van McLaren in het openbaar bepaalde snufjes bespreken.

Een van de gesprekspunten is de voorvleugel van McLaren én Mercedes. Het onderdeel zou volgens Red Bull en Ferrari te flexibel zijn, maar werd constant goedgekeurd door de FIA. Er werd wel met camera's een onderzoek gestart, al was de FIA er ook als de kippen bij om aan te geven dat eventuele regelwijzigingen pas in 2025 zouden volgen. Daarmee was de zaak voorlopig afgedaan.

Nu is er echter een nieuw, opvallend snufje waar naar wordt gekeken. Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan doken er namelijk onboardbeelden van Oscar Piastri op, waar de achtervleugel ook lijkt te 'flexen'. Het werd vooral duidelijk hoe de achtervleugel van de MCL38 in een rechte lijn doorbuigt, waardoor de hellingshoek van de vleugel aanzienlijk afnam. En terwijl de DRS dicht bleef, kwam de onderrand van de beweegbare flap licht naar boven, als een soort vouw. De lucht kon zo beter door de gleuf en het hoofdprofiel van de achtervleugel bewegen, zij het gedeeltelijk.

Onmiddellijk laaide de controverse over de legaliteit van de achtervleugel op. Vanuit een technisch oogpunt is het echter goed om een stap terug te doen. Recent dienden Red Bull en Ferrari een verzoek om opheldering in bij de FIA over de voorvleugels van McLaren en Mercedes. De mondiale autosportbond liet daarna weten dat de vleugels als legaal worden beschouwd. 

Geest van de reglementen

Tegelijkertijd valt het niet te ontkennen dat de achtervleugel van de McLaren doorbuigt, waardoor de luchtweerstand afneemt. Het kan echter gewoon om een limiet gaan die nog niet is vastgesteld door de FIA. De enige mogelijkheid om het doorbuigen te verminderen, is door een strenge limiet vaststellen en grotere massa's toe te passen in de statische tests van de vleugel. 

Alleen zou het in dit geval de kern van het probleem niet oplossen. De FIA stelde in haar rapport dat het objectief gezien niet mogelijk is dat de vleugels niet doorbuigen. Sterker nog, de gedeeltelijke flexibiliteit van deze elementen is een onmisbare factor in de ontwerpfase. Het voorkomt dat de vleugel bij volle belasting bezwijkt. 

Maar als het gaat om handelen in de geest van de regelgeving, is het duidelijk dat McLaren dat niet doet. Het is alleen de vraag in hoeverre er iets aan kan worden gedaan in de regelgeving. Voor McLaren werkt het, maar elk ander team had eenzelfde constructie kunnen bouwen binnen de huidige reglementen, hetgeen de door de media gecreëerde heksenjacht ongegrond maakt.

In de praktijk kan de achtervleugel van McLaren ook voor een aerodynamisch nadeel zorgen. Wanneer je met aerodynamici praat, blijkt dat de gleuf tussen het hoofdprofiel en de beweegbare flap van de achtervleugel maar gedeeltelijk vergroot kan worden. Wanneer de flap zodanig opvouwt dat er een gaatje blijft bestaan in de langzame bochten, ontstaat er turbulente lucht. Er kan namelijk maar een gedeelte van de lucht doorheen.

Bekijk hieronder hoe de achtervleugel van McLaren doorbuigt!

Ook interessant:

De Grand Prix van Azerbeidzjan leverde weer genoeg gespreksstof op. Het ging veelvuldig over Max Verstappen, die na een frustrerend en machteloos weekend als vijfde over de streep kwam. Joris Mosterdijk, Ruud Dimmers én Rudy van Buren bespreken het in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Bekijk je de podcast liever als video? Dat kan hier!

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappens 'laatste stap' Verstappen weet in ieder geval wat hij NIET wil