Na 36 jaar keerde de Formule 1 deze vrijdag weer terug op Circuit Zandvoort. Niet alleen voor vele Nederlandse fans was het een speciale dag, ook vele coureurs genoten met volle teugen. De veranderingen aan het circuit, met de kombochten voorop, vielen in de smaak bij de twintig beste coureurs van de wereld, die stuk voor stuk enthousiast waren.
Het leek op Circuit Zandvoort vooral te draaien om downforce, want de bochten volgen elkaar op het 4,259 kilometer lange circuit razendsnel op, terwijl er van rechte stukken maar weinig sprake is. Dat het circuit aan de korte kant is, bleek ook wel uit het radioverkeer. De coureurs zaten elkaar regelmatig in de weg en inhalen lijkt op zondag een lastige uitdaging te gaan worden. Heel veel zal op zaterdag dan ook al worden beslist in de kwalificatie.
Druk, druk, druk
Op het korte en bochtige circuit wordt het uniek om twintig coureurs de strijd aan te zien gaan in de kwalificatie. In de vrije trainingen duurde het op vrijdag al niet lang voordat de eerste problemen zich voordeden.
"Er is echt te veel verkeer", riep Lance Stroll. "Het hele circuit is verkeer!", antwoordde zijn engineer toepasselijk. Het was een mooie quote die eigenlijk de vrijdag samenvatte.
Lando Norris en Esteban Ocon gaven de fans wereldwijd alvast een voorproefje op de kwalificatie toen ze in VT1 bijna crashten. De Brit werd door de Alpine-coureur in het gras / zand / de duin gedrukt, waarna Ocon wegkwam met een waarschuwing van de stewards.
Het gebrek aan ruimte was echter niet het enige probleem op Circuit Zandvoort. Op vrijdag waren er genoeg gele en rode vlaggen te bespeuren rond het circuit. Op het ouderwetse asfaltlint, met weinig uitloopstroken en veel gras en grind, liet Nikita Mazepin zien dat een auto snel vast kan komen te zitten na een foutje. Zijn spin resulteerde in een rode vlag, omdat zijn Haas-bolide vast stond in de grindbak.
Fouten zullen dus worden afgestraft tijdens de kwalificatie, maar tegelijkertijd kan het ook zorgen voor rode vlaggen, waardoor het belangrijk is dat de coureurs snel een tijd neerzetten. Op andere circuits zou het vaak alleen resulteren in een omweggetje over een uitloopstrook van asfalt, maar in Nederland is dat dus niet het geval. Het heeft zo zijn charme, maar ook zijn nadelen.
Analyse gaat verder onder de afbeelding.
De snelle ronden
Zoals eerder al gezegd lijkt de zaterdagse sessie zeer belangrijk te worden. Misschien wel belangrijker dan ooit, of in ieder geval minstens zo belangrijk als de kwalificatie in de straten van Monaco. Vele coureurs hebben al voorspeld dat inhalen lastig wordt tijdens de race, dus de snelle ronden zullen op zaterdag mogelijk al de doorslag geven.
De toppers hadden geen vlekkeloze vrijdagen. In de eerste training verloor iedereen veel belangrijke tijd door toedoen van de wagen van Sebastian Vettel, wiens Aston Martin elektrisch geladen was. Daardoor duurde het oponthoud een ruim half uur en konden er maar weinig ronden worden verreden.
In de tweede training waren er zelfs twee rode vlag-situaties, maar het oponthoud was wel minder lang. Wel gooiden die rode vlaggen roet in het eten van onder meer Max Verstappen, wiens snelle ronden constant onderbroken werden. Lewis Hamilton had het echter nog wat slechter, want hij was een van de veroorzakers van die rode vlaggen, nadat zijn Mercedes-motor er plots mee kapte. Weg tweede training en weg kostbare tijd.
Ferrari sloot de dag als snelste af, maar wees terecht naar de pech voor Verstappen en Hamilton. De Nederlander brak zijn snelste ronde af na een spin van Mazepin, waardoor zijn ware snelheid niet helemaal naar voren kwam. Toch had hij de rondetijden van Ferrari volgens Helmut Marko niet kunnen matchen. Zelf riep Verstappen ook al dat zijn rondetijden op papier minder goed waren dan ze in de praktijk hadden kunnen zijn.
Toch was hij ook niet tevreden, want de Red Bull-coureur had last van onderstuur. Ook bij Mercedes was men niet helemaal in een topstemming. De algemene balans was goed, riep Andrew Shovlin na afloop, maar in bepaalde bochten verloor Valtteri Bottas veel tijd op de rest. Vooral in de eerste kombocht, bocht drie, verloor hij zo'n twee tienden. Als hij dat echter weet op te lossen, staan ze er zo weer bij.
Als Mercedes en Red Bull hun problemen op kunnen lossen en geen last van verkeer hebben, moeten ze dus op zaterdag gewoon van het niveau van Ferrari kunnen zijn en de strijd om de poleposition aangaan. Dat neemt niet weg dat de Italianen goed bezig waren. Vooral in de tweede sector, bijna een en al snelle bochten, maakten ze indruk. Ook zij komen zeker in aanmerking voor de pole op zaterdag, zoals ze in Monaco ook al deden.
Check hieronder de beste sectortijden en de ideale rondetijden zoals deze hadden kunnen zijn na VT2. Analyse gaat daaronder verder.
Best mogelijke rondetijd VT2
Coureur | S1 | S2 | S3 | Ideale Rondetijd |
---|---|---|---|---|
Charles Leclerc | 24,800 | 24,077 | 21,942 | 1.10,819 |
Carlos Sainz | 24,791 | 24,167 | 21,961 | 1.10,919 |
Esteban Ocon | 24,714 | 24,347 | 21,992 | 1.11,053 |
Valtteri Bottas | 25,088 | 24,251 | 21,793 | 1.11,132 |
Max Verstappen | 24,836 | 24,279 | 22,064 | 1.11,179 |
De longruns
Dit weekend misschien niet zo belangrijk als de kwalificatie op zaterdag, maar zeker niet onbelangrijk! De lange runs op Circuit Zandvoort leken in het voordeel te zijn van Red Bull. Max Verstappen was op de zachte band de snelste man op de baan.
Hij klokte op de zachte band gemiddeld een 1.15,2 (over 12 ronden) tegenover een 1.15,6 van Valtteri Bottas (over 2 keer 5 ronden). Sergio Perez zat ongeveer op het niveau van Bottas, terwijl van Lewis Hamilton geen data is door zijn kapotte motor. Ferrari was vergeleken met de snelle ronden relatief zwak in de longruns en zal het dit weekend echt van de zaterdag moeten hebben.
Een kanttekening is wel dat Bottas het ook even op de medium band probeerde. Daarop was hij razendsnel. Tijdens zijn 'lange run' klokte hij gemiddeld een 1.14,8. Sneller dus dan Verstappen op de zachte band, maar of die (korte) lange run echt representatief was... Helmut Marko was in ieder geval positief, net als Max Verstappen dat was over de racesimulatie.
"De lange run ziet er goed uit, die is ook belangrijk, maar de korte run bepaalt de startpositie en die is cruciaal hier", riep de Nederlander na afloop van de training voor de camera. Hij slaat daarmee de spijker op zijn kop. Als hij wil winnen voor de zee van oranje fans, dan zal hij beter moeten in de korte run op zaterdag tijdens Q3. "We moeten nog werken aan wat zaken aan de auto, want we zijn nog niet geheel tevreden over de short run", aldus Red Bull. Laat die kwalificatie maar komen!
Lange runs Verstappen vs. Bottas
Ronde | Verstappen | Bottas |
---|---|---|
1. | 1:15.385 (S) | 1:15.518 (S) |
2. | 1:15.173 | 1:15.563 |
3. | 1:15.295 | 1:15.702 |
4. | 1:15.563 | 1:21.586 |
5. | 1:15.375 | 1:15.595 |
6. | 1:14.956 | Pit |
7. | 1:15.138 | Pit |
8. | 1:20.148 | 1:15.696 (S) |
9. | 1:15.140 | 1:15.769 |
10. | 1:15.330 | 1:15.725 |
11. | 1:15.581 | 1:19.130 |
12. | 1:16.218 | 1:15.474 |
13. | - | P |
14. | - | P |
15. | - | 1:14.952 (M) |
16. | - | 1:20.025 |
17. | - | 1:14.597 |
Voorspel en win
Powered by
Wie wint de GP van Nederland 2021?
Speel mee en maak kans op een prachtige Playseat Evolution Alcantara!
Speel meeOok interessant:
Video: alle geheimen van ons eigen Circuit Zandvoort
De Formule 1 is terug in Nederland! Ben jij er klaar voor? Gaat Max Verstapppen de overwinning pakken? Maar eerst... rijd een snelle ronde mee met Rudy van Buren en ervaar het vernieuwde Circuit Zandvoort.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Nederland 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!