Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
Quali za 27 mrt
Race zo 28 mrt
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
Quali za 17 apr
Race zo 18 apr
bhr
Fallback flag
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
Fallback flag
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
za 11 dec - zo 12 dec
Quali zo 12 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Bahrein
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Het grote gelijk van Max Verstappen

Derde, Verstappen pakte zijn zesde opeenvolgende podiumplaats, maar een lachje kon er nauwelijks vanaf. De Red Bull-coureur had er flink de balen in want zijn race werd ‘vermoord’. Of beter gezegd, het racen werd vermoord.

Column
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Vooropgesteld, de Formule 1 levert jaarlijks nooit twintig spannende races op, maar het aantal bijzondere races lijkt met het jaar minder te worden. Vorig seizoen snakte de F1-wereld naar regen en spektakel, dit seizoen begon het beter. De laatste races zijn de fans echter niet meer getrakteerd op enige vorm van vermaak. De eerste race op Silverstone dreigde als een nachtkaars uit te gaan, tot er wat bandjes klapten. De race in Barcelona was ronduit saai en zelfs het prachtige Spa werd omgetoverd tot een slaapwekkende vertoning.

Max Verstappen was na afloop van de Belgische Grand Prix kort van stof. Niet eens omdat hij derde was achter de beide Mercedessen, want dat is een positie die hij normaliter ook hoort te bekleden. Zijn frustratie zat hem in het feit dat Pirelli de race vermoordde. “38 van de 44 rondjes heb ik mijn banden gespaard”, aldus de Nederlander die het een ‘klote race’ noemde.

Hij krijg daarin bijval van onder meer Lewis Hamilton en Christian Horner. De zorgen waren bij iedereen hetzelfde. Hamilton liet zich in de voorbije races ook al menigmaal kritisch uit over het rubber. Waarom krijgen de coureurs geen banden tot hun beschikking waarmee ze kunnen pushen? Banden waarmee het ook echt nodig is om een tweestopper te maken?

Veel F1-races gaan tegenwoordig de boeken in als het WK-bandenmanagement. Een probleem dat niet van gisteren is. De afgelopen jaren was dit al een bekend probleem en de oplossing is nog lang niet gevonden. Toen Pirelli in 2019 nieuwe banden ontwikkelde voor 2020 en deze liet testen stemden de teams tegen de introductie van deze nieuwe banden. Waren ze echt slechter? Of was het de vrees om te verliezen wat de teams nu hadden?

Het is altijd de spagaat waarin de teams zich bevinden. Ze willen wel verandering, maar zijn als de dood voor verandering. En bandenleverancier Pirelli wil één ding niet: gezichtsverlies lijden. De klapbanden op Silverstone zorgden voor veel negatieve publiciteit en het grapje van Valtteri Bottas, die doodleuk opmerkte dat zijn privéauto ook een lekke band had, strooide nog wat extra zout in de wonden.

Voor 2021 hoeven de fans niet al te veel verandering te verwachten. Pirelli werkt aan nieuwe compounds, maar deze zullen marginaal wijzigen. De focus ligt op 2022 voor de Formule 1, maar de grote vraag is of de wijzigingen genoeg zijn om dan daadwerkelijk het beloofde spektakel te krijgen. Nieuwe auto’s, met een compleet nieuw design, vormen het startpunt. Maar alles moet kloppen. Banden op 18 inch velgen zijn pas interessant als het racen erdoor verbetert en de compounds ook geschikt zijn om te knallen.

Banden zijn niet het enige probleem, het semi-hybride model van de Formule 1 doet de rest. Gridstraffen, motoren sparen – alles staat in de spaarstand. Wat een coureur het liefste wil is 'trappen met dat hok’, waarbij de auto bij wijze van spreken drie meter na de finish uit elkaar dondert. Idem met de fans, die willen racen zien op het scherpst van de snede.

De spagaat van de Formule 1 zal waarschijnlijk de komende jaren blijven bestaan. Verstappen legde zijn vinger op de zere plek. Sparen? Wat is daar nu leuk aan… het is F1, het zijn geen airmiles.

RN365 Nieuwsdossier Formule 1 GP België 2020

Het laatste nieuws over de Belgische Grand Prix, direct vanaf het circuit van Spa-Francorchamps.

39 reacties

    x