De twintig Formule 1-coureurs begonnen vrijdagmiddag in Istanbul waar ze in de ochtend waren gebleven. Op het gladde asfalt was het glibberen geblazen, maar zo glad als in de ochtend was het niet meer. Max Verstappen was in de ochtend de snelste coureur met een 1.35,077. Die tijden werden al vroeg in de training geëvenaard door veel coureurs. Beetje bij beetje snoepte iedereen wat van zijn of haar tijden af, terwijl de coureurs allemaal de grootste moeite hadden met het op temperatuur krijgen van hun banden.
De harde banden, die in de eerste training overduidelijk aanwezig waren, werden door vele coureurs ingeruild voor het medium rubber. Na ruim een half uur was het Alexander Albon die op die banden de snelste tijd op de klok had staan: een 1.30,872, met in zijn kielzog Lewis Hamilton, Max Verstappen, Charles Leclerc en Valtteri Bottas. Op Leclerc (soft) na reden zij tot dan toe allemaal op de medium band. De rest van het veld volgde op minimaal drie seconden van Albon.
Max Verstappen reed een stint van 5 + 6 ronden op de mediumband in het begin van de training, met een pitstop tussendoor, gedurende welke hij van voorvleugel wisselde. Naar verluidt testte het team verschillende voorvleugels voor de rest van het weekend.
Geklaag over banden
Tijdens de tweede oefensessie was het duidelijk dat de coureurs niet blij waren met het rubber. De harde band duurde eeuwig om op te warmen. "Ik wil deze banden vandaag niet meer gebruiken", riep Grosjean via de teamradio, terwijl zijn collega Leclerc juist niet te spreken was over de zachte banden. "Deze banden grainen zo snel", verzuchtte de Monegask. "De rechter voorband vliegt uit werkelijk waar uit elkaar", bevestigde Sainz.
Het duidt er op dat het wel eens een lastig weekend kan worden als het aankomt op de strategie. Met een rode band die snel minder wordt en een harde band die tergend langzaam opwarmt lijkt alleen de medium band enigszins geschikt voor de race. Al leek de rode band toch ruim twintig ronden mee te gaan bij de meeste coureurs.
Het is nog geen zondag natuurlijk, dus er kan nog het een en ander veranderen. De griplevels zullen waarschijnlijk nog omhoog gaan, maar vooralsnog lijkt het er niet op dat de tijden van 2011, toen er voor het laatst in Turkije werd geracet door de Formule 1, zullen worden geëvenaard. Vettel greep toen namens Red Bull de poleposition, met een 1.25,049.
Mercedes komt dichterbij, sterk in de longruns
Ondanks alle bandenperikelen en glijdpartijen bleven de tijden langzaam maar zeker naar beneden. Albon was na drie kwartier de eerste die onder de 1.30 ging, waarna Verstappen en Leclerc hem (allemaal op de zachte band) snel volgden. Het drietal bleef elkaars tijden maar verbeteren, terwijl Hamilton en Bottas met nog een half uur te gaan een seconde achterstand hadden op de zachte band.
In de slotfase van de laatste vrijdagsessie bleven de tijden omlaag gaan en liepen de Mercedes-coureurs beetje bij beetje in op de concurrentie. Voordat alle coureurs switchten naar de lange runs waren het Verstappen en Leclerc die de beste tijden klokte.
In de lange runs was datzelfde duo eveneens snel, maar zaten Lewis Hamilton en Valtteri Bottas er ook dicht op. De omstandigheden waren nog steeds niet ideaal, maar wel al aanzienlijk beter dan in de ochtend. Daarom zijn deze resultaten al heel wat representatiever dan die van de eerste oefensessie. Red Bull lijkt in ieder geval sterk in de kwalificatietrim, maar op racepace is Mercedes wel gewoon ijzersterk.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Turkije 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!