Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

F1 voor beginners

De Formule 1 is een complexe sport met héél veel regels. Dat maakt dat niet alleen nieuwkomers binnen de sport, maar ook de ervaren kijkers soms door de bomen het bos niet meer zien. RacingNews365 helpt je op weg om de basis van de F1 te begrijpen.

F1 voor dummies

Ben jij een nieuwe Formule 1-fan, of blijf je het lastig vinden om de uitgebreide F1-regels (en alle uitzonderingen) te begrijpen? Lees dan dit artikel! Tip van het huis: sla het artikel op in je notities, zodat je tijdens een race altijd iets op kunt zoeken indien nodig.

Hoe veel F1-teams zijn er?

Momenteel zijn er tien teams actief binnen de Formule 1. Sommige daarvan zijn automerken die hun F1-team inzetten als marketingtool en/of om onderzoek te doen voor de ontwikkeling van straatauto's. Voorbeelden hiervan zijn Ferrari en Mercedes. Andere teams - zoals Red Bull en Haas - zetten vol in op de Formule 1 om hun bedrijf op te kaart te zetten. Uiteraard hebben alle tien de teams twee hoofddoelen: winnen en centjes verdienen.

Hoe veel F1-coureurs zijn er?

Ieder team heeft twee coureurs die deelnemen aan races. Dat maakt dat er twintig coureurs aan de start van een Grand Prix verschijnen. Daarnaast beschikt ieder team over één of meerdere test- en reservecoureurs. Zij helpen bij het doorontwikkelen van de auto en staan paraat wanneer Max Verstappen bijvoorbeeld een voedselvergiftiging heeft.

Tekst gaat verder onder tabel.

Welke F1-teams zijn er?

Team Rijdersduo
Red Bull Max Verstappen en Sergio Perez
Mercedes Lewis Hamilton en George Russell
Ferrari Charles Leclerc en Carlos Sainz
Aston Martin Fernando Alonso en Lance Stroll
McLaren Lando Norris en Oscar Piastri
Alpine Esteban Ocon en Pierre Gasly
Haas Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg
Alfa Romeo Valtteri Bottas en Zhou Guanyu
Williams Alexander Albon en Logan Sargeant
AlphaTauri Daniel Riccardo en Yuki Tsunoda

Waar dient een safety car voor?

Safety car betekent letterlijk 'veiligheidsauto.' De safety car komt in actie als het op de baan gevaarlijk wordt, bijvoorbeeld na een crash of bij slecht weer. De coureurs krijgen dan een seintje via borden en waarschuwingsvlaggen en krijgen tevens een melding op hun stuur. Iedereen moet dan achter de safety car blijven rijden, en niemand mag elkaar inhalen. Pas als de situatie veilig is, gaat de safety car weer van de baan en kan de race hervat worden. Klik hier om meer te weten te komen over de F1 safety car.

Wat is een virtual safety car?

De Virtual Safety Car (VSC) in de Formule 1 is een systeem dat wordt ingeschakeld bij minder ernstige incidenten op de baan, waarbij het niet nodig is om de fysieke safety car te laten rijden. Tijdens een VSC-periode moeten de coureurs hun snelheid flink verlagen en bepaalde minimum rondetijden aanhouden, die worden weergegeven op hun stuur. Er mag tijdens deze periode niet ingehaald worden. Wanneer de situatie op de baan weer veilig is, wordt de VSC beëindigd en kunnen de coureurs hun race op normale snelheid hervatten.

VSC Virtual Safety Car F1 © XPB Images

Wat zijn pitstops?

Tijdens een Formule 1-race dient een coureur verplicht één pitstop te maken. Een pitstop is een moment in de race waarin een coureur via een aparte strook naar de garage van zijn team rijdt. Deze garage bevindt zich in de pitstraat. De pitstraat ligt altijd paralel aan de starting grid, dé positie waar de race van start gaat.

Waarom maken F1-coureurs een pitstop?

Het maken van een pitstop kan verschillende redenen hebben. De voornaamste reden is het wisselen van de banden. Meer informatie over de banden van een Formule 1-auto lees je hier. Het kan echter ook zijn dat een auto beschadigd is geraakt, bijvoorbeeld door een botsing. Sommige delen van de auto kunnen door de monteurs vervangen of gerepareerd worden. Denk bijvoorbeeld aan de voorvleugel of het stuur van een F1-auto.

Moeten F1-coureurs tanken?

Nee. Formule 1-coureurs hoeven niet te tanken. Vroeger was dit wel het geval. Tanken binnen de Formule 1 is in 2010 afgeschaft om de veiligheid van de sport te bevorderen.

Wat is een gratis pitstop in de F1?

Soms spreekt men in de Formule 1 over een gratis pitstop. Dit is een figuurlijke term die wordt gebruikt om aan te duiden dat een coureur een pitstop kan maken, zonder dat het hem/haar al te veel tijdverlies oplevert. Maar hoe dan? Een pitstop - inclusief het in- en uitrijden van de pitstraat - duurt onder normale omstandigheden minimaal twintig seconden. Wanneer er een (virtual) safety car op de baan is, zijn alle coureurs verplicht om langzamer te rijden. Dit maakt dat een coureur minder tijd op de concurrentie verliest wanneer hij/zij een pitstop maakt.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

F1 Pitstop Charles Leclerc Ferrari © Ferrari

Hoe veel races zijn er in een F1-seizoen?

In 2023 rijden Max Verstappen en zijn conculega's op 23 verschillende circuits. In 2024 zijn dit er 24. Bij iedere race dient men een afstand van 305 kilometer af te leggen. Alleen in Monaco is dit niet het geval. Dit komt doordat de overvloed aan bochten het circuit dusdanig traag maakt dat het niet mogelijk is om de afstand van 305 kilometer binnen de toegestane maximale raceperiode van twee uur te voltooien.

Hoe houd je de auto's van twee teamgenoten uit elkaar?

In basis zien de beide auto's van een team er hetzelfde uit. Er zijn echter een paar factoren waaraan je kunt zien wie in welke auto rijdt:

  • Wel of geen gele markering bovenop de auto. Aan de bovenzijde van de Red Bull van Sergio Perez zit een gele markering, wat aangeeft dat dit de auto van de Mexicaan is. Perez' teamgenoot Max Verstappen rijdt dus zonder gele markering.
  • Het nummer van de coureur. Op iedere auto staat zowel aan de voor- als zijkant het rijdersnummer van een coureur genoteerd.

Heb je goede ogen? Dan kun je ook proberen te kijken naar de helm van de coureur in de auto.

Tekst gaat verder onder afbeelding.

Sergio Perez & Max Verstappen Red Bull Racing F1 © XPB

Wat is downforce, hoe werkt slipstream en wat is onderstuur?

Wat een termen hé. Maar wees gerust, wij leggen je uit wat deze betekenen.

Downforce

Downforce is een Engelse benaming voor neerwaartse druk. Hoe meer neerwaartse druk er op een F1-auto komt, des te meer deze tegen het asfalt wordt gedrukt, wat zorgt voor meer grip. Zie het als het tegenovergestelde van een vliegtuig. Een vliegtuig stijgt - met dank aan de vleugels - op met hoge snelheid. Een F1-auto wordt - onder andere door de stand van de vleugels - dus juist tegen het oppervlak gedrukt.

Slipstream

"Hij zit in de slipstream bij Lewis Hamilton!" is een zin die je zou kunnen horen tijdens een F1 Grand Prix. Als een coureur kort achter één van zijn concurrenten rijdt, kan hij/zij 'in de slipstream komen', ofwel: 'slipstreamen'. De term slipstream betekent het volgende. Stel: Hamilton rijdt twee meter voor Verstappen, dan moet Hamilton zich een weg banen door alle wind/luchtdruk die aan de voorzijde van zijn auto komt. Doordat Verstappen direct achter Hamilton rijdt, heeft hij geen last van die lucht. De auto van Hamilton 'breekt' namelijk de luchtweerstand. Dit maakt dat er flink wat wrijving verdwijnt op de auto van Verstappen, waardoor deze tijdelijk meer topsnelheid heeft. Vandaar dat een F1-coureur bij een inhaalactie vaak zo lang mogelijk achter zijn concurrent rijdt.

Onder- en overstuur

Nog twee veelvoorkomende termen: onderstuur en overstuur. Als een auto onderstuur heeft, betekent dat deze minder grip heeft aan de voorkant waardoor deze lastiger instuurt en daardoor 'naar buiten wordt gedrukt.' Bij overstuur is de auto gevoelig op de achterkant, deze is dan makkelijk wat 'losjes' en kan makkelijk wat gaan driften. Lees hier meer.

Wat is ERS en wat is DRS?

Moderne Formule 1-auto's beschikken over een hybridemotor. Een deel van de motor wordt aangedreven door een traditionele verbrandingsmotor op speciale benzine, een ander deel door een elektromotor. ERS staat voor 'Energy Recovery System.' Wanneer een coureur remt komt er veel energie vrij, wat in de motor wordt opgeslagen en vervolgens wordt gebruikt als brandstof. Behoefte aan meer info over het Energy Recovery System? Klik hier!

Wat is DRS?

DRS, afkorting voor Drag Reduction System, is een systeem dat ontworpen is om het inhalen in de Formule 1 te verbeteren.

DRS werd in 2011 geïntroduceerd in de Formule 1-wereld. In die tijd waren er niet veel inhaalmogelijkheden in de sport, waardoor FOM (Formula One Management) op zoek ging naar een mogelijke oplossing. De uitkomst hiervan was DRS. Het Drag Reduction System is een techniek waarbij er tijdelijk minder neerwaartse druk (downforce) op een F1-wagen komt doordat de achtervleugel opengaat. Hierdoor wordt de auto minder sterk tegen het wegdek gedrukt, wat resulteert in een hogere maximumsnelheid. Lees hier uitgebreid hoe dit in zijn werk gaat.

Max Verstappen DRS F1 © Getty Images/Red Bull Contentpool

Hoe steekt een F1-weekend in elkaar?

Traditioneel bestaat een Formule 1 Grand Prix-weekend uit vijf sessies. Twee trainingen op vrijdag, waarin de teams proberen de beste afstelling voor de auto te vinden en de coureurs trainen voor het echte werk op zondag. Op zaterdag vindt de derde vrije training plaats, waarna er later op de dag gekwalificeerd wordt. De race wordt (in basis) altijd verreden op zondag. Soms zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld vanwege geloofsovertuigingen.

Wat is een F1 sprintrace en hoe werkt een sprintweekend?

Tijdens een sprintweekend ziet de agenda van Verstappen & co er anders uit. Op vrijdag rijdt men één vrije training. Later op de vrijdag vindt de kwalificatie plaats waarin de startopstelling voor de hoofdrace plaatsvindt. Op zaterdag nemen de coureurs deel aan de zogeheten sprint shoutout, een verkorte versie van de 'normale' kwalificatie. De uitslag bepaalt de startopstelling voor de sprintrace welke op zaterdagmiddag/zaterdagavond plaatsvindt. Een sprintrace is een korte race waarin minder punten worden uitgedeeld dan in een Grand Prix. Op zondag vindt, evenals in een regulier F1-weekend, de hoofdrace (Grand Prix) plaats. Lees hier meer over het fenomeen 'sprintrace' en de bijbehorende puntentelling.

Hoe werkt de F1 kwalificatie? En wat is poleposition?

De kwalificatie in de Formule 1 bepaalt de startopstelling van de Grand Prix. Een F1-kwalificatie bestaat uit drie delen: Q1, Q2 en Q3. Q staat voor qualifying.

In Q1, dat 18 minuten duurt, strijden alle coureurs om een plaats in de top 15. De vijf langzaamste coureurs worden geëlimineerd en hun startposities, van 16 tot 20, worden bepaald. Q2 duurt 15 minuten en hier vechten de overgebleven 15 coureurs om een plek in de top 10. De vijf langzaamste coureurs worden wederom geëlimineerd en hun posities, van 11 tot 15, worden vastgesteld. Q3 is het laatste deel en duurt 12 minuten. Hier strijden de top 10 coureurs om de eerste startplek (poleposition) en de rest van de top 10 startposities. Nog niet helemaal duidelijk? Lees hier meer!

Wat betekenen de vlaggen in de F1?

De Formule 1 kent heel veel soorten vlaggen. Alle vlaggen hebben een andere betekenis. De bekendste zijn de groene, gele, rode en blauwe vlag. Bij een:

  • Groene vlag is het gevaar geweken en kan er weer veilig worden geracet;
  • Gele vlag dienen coureurs snelheid te minderen en mag er niet worden ingehaald;
  • Rode vlag wordt de sessie stilgelegd, wegens gevaar op of rondom de baan;
  • Blauwe vlag moet een coureur de coureur achter hem/haar aan zich voorbij laten gaan.

Meer weten over bovenstaande én alle andere vlaggen? Klik hier!

Hoe werkt de puntentelling in de F1?

We beginnen bij het begin. Er zijn niet één, maar twee kampioenschappen binnen de Formule 1. Eén is het rijderskampioenschap. De coureur die de meeste punten bij elkaar scoort in een seizoen, wordt wereldkampioen.

Naast het coureurskampioenschap, is er tevens een constructeurskampioenschap. Een constructeur is een ander woord voor een team dat opereert in de Formule 1. In het constructeurskampioenschap worden de punten van beide coureurs van een team bij elkaar opgeteld. Het team dat de meeste punten bij elkaar weet te sprokkelen, wordt constructeurskampioen.

Alle coureurs die in de top tien finishen, krijgen punten. Daarnaast krijgt de coureur die de snelste raceronde klokt één (bonus)punt. In onderstaande tabel kun je zien hoe de puntentelling precies in elkaar steekt. Bij een sprintrace geldt er een alternatieve puntenverdeling. Klik hier om daar meer over te lezen.

Tekst gaat verder onder tabel.

Zo werkt de puntentelling in de Formule 1

Finish positie Aantal punten
1 25
2 18
3 15
4 12
5 10
6 8
7 6
8 4
9 2
10 1
Snelste raceronde 1

Wat zijn (grid)straffen en tracklimits in de F1?

Gedurende een raceweekend moeten F1-coureurs zich aan de regels houden. Lukt dit niet, dan kunnen ze een straf krijgen. Dit kan gebeuren als ze bijvoorbeeld een crash veroorzaken, vlagsignalen negeren of te snel rijden in de pitstraat. De straffen variëren afhankelijk van de ernst van de overtreding.

Er zijn verschillende straffen, zoals tijdstraffen van vijf of tien seconden. Er is ook de drive-through penalty, waarbij de coureur op een langzamere snelheid (meestal zestig of tachtig kilometer per uur) door de pitstraat moet rijden. Voor zwaardere overtredingen is er de stop-and-go penalty, waarbij de coureur tien seconden moet stilstaan bij zijn eigen garage. In het ergste geval kan een coureur uit de race worden gezet. Dan moet de coureur direct terug naar de pitstraat en mag hij/zij de baan niet meer op.

Wat is een gridstraf?

Een ander type straf is een gridstraf. Een gridstraf in Formule 1 is een sanctie die een coureur krijgt, waardoor hij/zij verder naar achteren start in de startopstelling, de zogenaamde grid. Dit gebeurt meestal wanneer er regels zijn overtreden, zoals het te vaak vervangen van motoronderdelen. De ernst van de straf varieert, maar resulteert altijd in een minder gunstige startpositie in de race, wat het uitdagender maakt voor de coureur om een goede eindpositie te bereiken.

Lees hier meer over straffen binnen de Formule 1.

Track limits in de F1

Track limits in Formule 1 verwijzen naar de grenzen van het circuit die coureurs moeten respecteren tijdens een sessie. Ze zijn meestal gemarkeerd door witte lijnen of kerbstones. Als coureurs deze limieten overschrijden, bijvoorbeeld door met alle vier de wielen buiten de baan te rijden in een poging een snellere rondetijd te behalen, kunnen ze worden bestraft. Deze straffen variëren van het schrappen van hun rondetijd tot het opleggen van tijdstraffen. Klik hier om meer te lezen over tracklimits.

Wat is een rookie in de F1?

Een rookie is een term die in de autosport wordt toegekend aan een coureur die bezig is aan zijn debuutseizoen. Zo zijn Logan Sargeant en Oscar Piastri de rookies van het 2023 F1-seizoen.

Meer weten over (ingewikkelde) F1-termen? Klik hier!

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Papa Perez "Verstappen en Checo zijn twee tijgers!"